View : 34 Download: 0

토의식 수학수업이 서술형 평가에 미치는 영향에 대한 사례연구

Title
토의식 수학수업이 서술형 평가에 미치는 영향에 대한 사례연구
Other Titles
A case study of mathematics education through discussion and conferencing on essay tests : applied to advanced level 10th graders
Authors
심수경
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 수학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
노선숙
Abstract
본 연구는 수학적 사고력을 평가하는 서술형 평가 결과를 향상시킬 수 있는 한 방안으로 토의 식 수학수업을 학교현장에 적용시켜보고자 하였으며, 이를 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 고등학교 1학년 상위권 학생들의 토의 식 수학수업이 학생들의 서술형 평가 결과와 어떤 연관성이 있는가? 2. 고등학교 1학년 상위권 학생들의 토의 식 수학수업 실시 후 남녀 학생들의 서술형 평가 결과에 어떤 차이를 보이는가? 3. 고등학교 1학년 상위권 학생들에게 실시한 토의 식 수학수업에 대한 학생들의 반응은 어떠한가? 연구문제를 해결하기 위하여 먼저 연구자는 실제 교육현장에서 토의 식 수업이 어떻게 운영될 수 있는지 살펴보기 위하여 예비연구를 실시하였다. 1학기 수업시간에 각 수준의 학급에서 토의 식 수업을 실시하였을 때 상위 학생 학급에서 다른 수준의 학급보다 활발한 수업이 이루어졌으므로 예비연구를 실시하였다. 고등학교 1학년 상위권 남녀 학생 53명을 대상으로 한 이 예비연구는 토의 식 수학수업이 학생들의 서술형 평가에서의 수학적 문제 해결 력 에 어떠한 영향을 주는지 살펴보았다. 이를 위하여 여름방학 동안 토의 식 수학수업을 실시한 후 1학기 기말고사와 2학기 중간고사의 서술형 평가 성적을 비교 ㆍ 분석하였다. 이를 바탕으로 실제 교육현장에서 실시하기 위하여 토의 식 수학수업의 한 적용 모형을 설계하였다. 이후, 고등학교 1학년 상위권 남녀 학생 72명에게 토의 식 수학수업을 실제 수업시간에 실시하였고, 이 수업의 영향을 확인하기 위하여 사전 사후 서술형 평가를 실시하였다. 또 실제 교실수업이 남녀 분반으로 운영이 되고 있으므로 토의 식 수학수업이 남녀학생의 서술형 평가에서의 문제해결 력 에 어떠한 영향을 주는지 사후평가점수를 바탕으로 분석해보았다. 이후 각 학급 학생들을 대상으로 토의 식 수학수업에 대한 인식조사를 실시하고 그 중 일부 학생을 골라 심층면담을 실시하여 학생들이 토의 식 수학수업에 대해 어떻게 생각하고 있는지 알아보고 학생들의 수업시간 학습태도에 어떠한 영향을 주는지 알아보기 위함이다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 토의 식 수학수업의 실시는 이전의 다른 수업들에 비해 학생들의 수학적 문제해결 력 에 영향을 준다고 볼 수 있었는데 특히 서술형 평가 결과에서 긍정적인 영향을 준다는 결과가 나타났다. 둘째, 토의 식 수학수업의 실시가 남녀학생의 서술형 평가 결과에 어떠한 차이를 보이지는 않았다. 이는 토의 식 수학수업이 학생들의 수학적 문제해결 력 에 긍정적인 영향을 주기는 하지만 성별에 따라 큰 차이가 나타나는 것은 아니었다. 셋째, 토의 식 수학수업이 실제 교육현장에서 적용되었을 때, 학생들은 수업시간에 더 적극적이고, 수학적으로 사고하는 태도를 갖게 되었다. 뿐 만 아니라 다른 학생들과의 상호작용을 통해 의사소통이 더욱 활발해졌다.;The purpose of this study is to research the correlations between the discussion learning method and the result of the essay tests. The research questions for this study are as follows: 1. What is the influence of discussion learning method in math class on the result of the essay tests for the first graders who belonged to a upper level? 2. Does there exist gender difference in the result of the essay tests after applying group discussion in the class for the first graders who belonged to a upper level? 3. How do the students feel about group discussion in the math class? To achieve the experimental goal, first of all, the researcher had conducted a pilot research in the first semester in order to examine how the discussion learning method can be applied in a real math class. When the researcher exploited discussion learning method in the classes ; the lower and upper level, the students who belonged to the upper level had participated in the class more actively than those in the lower level. Thus the researcher have chosen the higher-level students in this research. This pilot research intended for the fifty-three first graders in high school who belonged to a upper level has shown how the problem-solving ability in the essay tests can be affected by the discussion learning method. To achieve the experimental goal, the researcher had done comparative analysis on the result of the essay tests in both final exam in the first semester and mid-term exam in the second semester after applying the discussion learning method during the summer break. The researcher set up one model of discussion learning method to apply to the real filed of math education at high school. The discussion learning method was targeted at seventy-two students in a upper level in the real math class and the researcher had done ex ante and ex post evaluation with essay tests. The classes are run with distinction of sex, the hypothesis that there is gender difference in the result of the discussion learning method can also be analyzed based on the score of ex post evaluation. Afterward the researcher conducted a survey of the recognition of the discussion learning method and then made an investigation into how the subjects feel about discussion learning method through in-depth interviewing. The results obtained from the study above are as follows: 1. The discussion learning method is effective in improving students' mathematical problem-solving ability, particularly in essay tests, compared to other teaching method. 2. There is no gender difference in the effect of the discussion learning method on the result of subjects' essay tests. 3. When applying the discussion learning method, students not only participated in the class more actively and tried to think mathematically but also showed more interactions with other students, which brought out improvement in communicative competence.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 수학교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE