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요약하기를 중심으로 하는 한국어 읽기 교육 방안

Title
요약하기를 중심으로 하는 한국어 읽기 교육 방안
Other Titles
A Study on Korean Reading Instruction Based on Summarizing : through a survey of foreign students and Korean teachers
Authors
이병희
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김영규
Abstract
본 연구는 읽기와 요약하기 교수․학습 상황에 관한 설문조사를 실시하고, 그 분석 결과를 바탕으로 효과적인 읽기전략으로서의 요약하기를 중심으로 하는 한국어 읽기 교육 방안을 제시하고자 하는 것을 목적으로 하고 있다. 연구 방법으로는 국내 한국어 교육 기관에서 한국어를 학습하고 국내 대학에서 수학하고 있는 외국인 학습자들과 국외에서 한국어를 전공하고 국내 대학에서 수학하고 있는 외국인 학습자로 구성된 중국인 유학생 1~2학년 45명의 학습자들과 한국어 교사 30명을 대상으로 읽기와 요약하기에 관한 교수 학습적인 요인에 관한 설문조사를 실시하였다. 본 연구에서 연구 자료로 사용한 설문지는 학습자용과 교사용으로 나눠지는데 학습자용은 크게 세 가지 영역 즉, 개인 정보, 요약하기 학습 정보, 읽기 이해 능력 정도에 관한 총 16문항(Likert 척도 9문항은 한 문항으로 간주함)으로 구성되어 있으며 교사용도 개인 정보, 읽기 교수 방식, 요약하기 교수학습 방식 등 세 영역, 총 23문항으로 이루어져 있다. 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저, 학습자에 관한 연구 분석 결과를 살펴보겠다. 첫째, 국내에서 한국어를 학습한 집단과 국외에서 한국어를 학습한 집단 모두 읽기 전략 사용과 이해 능력에는 차이가 없었으며, 이들이 가장 많이 사용하는 읽기 전략은 ‘제목으로 내용을 추측하기’로 나타났다. 둘째, 국내에서 한국어를 학습한 집단과 국외에서 한국어를 학습한 집단 모두 단어 인지와 같은 하위 과정보다 전체적 글의 구조와 맥락을 통한 이해와 같은 상위 과정을 어렵게 인식하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 국내에서 한국어를 학습한 집단은 요약하기 전략을 학습한 경험이 있으나 주로 요약하기 전략을 활용한 쓰기수업으로 이루어져 있었다. 국외에서 한국어를 학습한 집단은 요약하기 전략을 학습한 경험이 없는 것으로 나타났다. 그러나 두 집단 모두 독해 과정에서 글의 구조와 맥락 이해를 가장 어렵게 인식하고 있는 것으로 나타났다. 다음으로, 한국어 교사에 관한 연구 분석 결과를 살펴보겠다. 첫째, 한국어 교사들의 주요 읽기 지도 방식은 초급, 중급, 고급 모두 ‘내용 이해를 위한 세부적인 설명’으로 나타냈다. 또한 읽기 이해도를 결정짓는 주요 요인은 초급, 중급, 고급 모두 ‘글의 맥락 및 구조 지도’ 라고 답했으며 실제 읽기 후 가장 많이 하는 활동으로는 초급, 중급, 고급 모두 ‘내용 확인 질문’이 가장 많은 것으로 나타났다. 둘째, 한국어 교사들이 생각하는 효과적인 요약하기 지도 단계는 중급과 고급이라고 답했는데 이는 요약하기 활동이 이해 표현 능력 향상을 위한 적절한 활동이기 때문인 것으로 나타났다. 그러나 ‘글의 구조 이해 부족’이나 ‘단어와 문법에만 집중’과 같은 학습자의 학습 능력 부족과 ‘교수 지침 부재’나, ‘적절한 난이도의 교재 부족’등과 같은 교수 학습 환경적인 요인으로 인해 수업 시간에 요약하기에 관한 지도는 어려운 것으로 나타났다. 셋째, 한국어 교사들의 요약하기 지도방식은 주로 ‘전체 내용 이해’와 ‘전체적인 맥락과 글의 구조 파악’, ‘단락의 중요도 파악’, ‘요약하기 규칙 설명’ 순으로 나타났다. 이때 사용하는 수업 자료로는 ‘읽기 교재’, ‘교사가 준비한 자료’, ‘통합교재 내 읽기와 쓰기 텍스트’ 순이었으며 ‘구조가 명확한 텍스트’와 ‘주제가 명확한 텍스트’를 자주 사용하는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구 결과의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 교사와 학습자 모두를 대상으로 한 연구이므로 학습자의 읽기 전략 사용 능력 파악과 요약하기에 관한 학습 상황 파악 및 실제 수업의 현장에서 한국어를 가르치고 있는 교사의 교수 실태 파악이 가능하다는 것이다. 둘째, 한국어 교사는 텍스트 구조 파악을 활용한 요약하기가 읽기 이해도를 향상시키는 가장 중요한 전략이라고 인식하고 있다 그러나 본 연구가 제한된 텍스트 구조만으로 진행된 점과 다양한 연구 대상의 부족 등으로 연구 결과를 일반화시키기 어렵다는 점, 연구 결과를 바탕으로 한 실험의 결과가 없어 실제 적용의 결과를 알기 어렵다는 점 그리고 대상에 대한 심층 면접과 같은 질적 연구가 없었던 점 등을 본 연구의 제한점이라고 할 수 있으며 이에 대한 후속 연구를 기대해 본다.;The purpose of the study is to suggest the Korean instruction based on summarizing as an effective reading strategy, after surveying about reading and summarizing teaching and learning status. This research conducted a survey about reading and summarizing teaching and learning status upon 45 foreign students and 30 Korean teachers in Korean language class. 45 students consist of foreign students studying in university in Korea, having studied in the domestic Korean language center and foreign students studying in university in Korea, having studied Korean in their native country. The questionnaires are for foreign students and korean teachers. The former consisted of 16 questionnaires in 3 areas including personal information of respondents, summarizing learning and reading comprehension ability. The latter consisted of 16 questionnaires in 3 areas including personal information of respondents, reading teaching method and summarizing teaching method in Korean language class. The main results of foreign students obtained from the study are as follows: First, both foreign students having studied in the domestic Korean language center and foreign students having studied Korean in their native country aren't any difference in using reading strategies and reading comprehension ability. Many chose "guessing the text with the title" as the most using reading strategies. Second, both foreign students having studied in the domestic Korean language center and foreign students having studied Korean in their native country recognize high-level process such as 'understanding about general context and structure' than lower-level process such as 'word recognition' Third, foreign students having studied in the domestic Korean language center have learned summarizing strategies, mainly in Korean writing class. Foreign students having studied Korean in their native country haven't learned summarizing strategies. Despite the difference in 2 groups, respondents answered 'understanding about general context and structure' as the most difficult to learn. Next, The main results of korean teachers obtained from the study are as follows: First, many respondents were found to "give detailed explanation for better understanding" as a major instruction method in reading class, and many respondents chose "understanding about general context and structure" as the most important factors determining comprehension, in beginner, intermediate and advanced level. Many were found to "questions for checking the text" as the most in post-reading. Second, the effective level for teaching summarizing are intermediate and advanced level, because summarizing is th power method for developing ability of understanding and expressing. However, summarizing ca hardly be conducted in Korean language class because of 'lack of learning ability' such as 'lack of understanding ability about text structure' or 'focusing on 'word and grammar' and ' lack of teaching and learning conditional factor' such as absence of the teaching guidelines, lack of the text book. Third, the major instruction method in summarizing were found to 'understand whole text', followed by 'understanding about general context and structure', understanding how important the paragraph is and explaining summarizing rules. Many respondents chose 'reading text', followed by materials made by teachers and reading and wring text in the text book as summarizing teaching materials. The texts for teachers to use is the text revealing structure or theme. This study reveal implications as follows: First, the subjects of this study consist of both the learners and the teachers that's why we can understand teaching and learning status in Korean language class. Second, Korean teachers recognize the most important strategy to develop reading comprehension ability through summarizing using understanding of the text structure. It was concluded with this study's significance and some limitations on samples' representation and the number of subject and the necessity of the follow-up studies on more specific lesson plans.
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