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침구 라이선스 브랜드의 탈 아이덴티티화에 따른 브랜드 강화 연구

Title
침구 라이선스 브랜드의 탈 아이덴티티화에 따른 브랜드 강화 연구
Other Titles
Brand Reinforcement Study According to De-Identitification of Bedding License Brand : Focusing on the total home brand strategy
Authors
박서진
Issue Date
2010
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
하루가 다르게 빠르게 변화하는 사회적 흐름 속에서 인간은 편히 쉴 수 있는 안락한 공간을 찾는다. 침실은 이러한 인간의 휴식과 수면을 도우며, 독립적인 공간에서의 자율성을 보장해 주는 곳이다. 최근 들어 침실은 개개인의 특성과 기호에 따라 인테리어(Interior) 및 데코레이션(Decoration)을 통해 개성을 표출 할 수 있는 곳으로 개념이 확대되고 있다. 이와 같이 침실에 대한 이해와 개념이 달라지면서 점차 그 공간을 꾸미고 즐기기 위한 도구, 즉 침구에 대한 관심도가 커지고 있다. 현재 침구 시장은 크게 백화점, 마트, 홈쇼핑, 재래시장, 인터넷 쇼핑몰 로 나누어 볼 수 있으며, 백화점에는 직수입 브랜드, 라이선스 브랜드(License Brand), 내셔널 브랜드(National Brand), PB(Private Brand) 등으로 구성되어 있다. 본 연구는 백화점 침구 브랜드 중 끊임없이 제기되고 있는 라이선스 브랜드들의 브랜드 컨셉(Concept) 획일화, 즉 차별성 결여에 대한 문제점을 트랜드(Trend)와의 밀접성과 연관 지어 분석하고, 그에 따른 브랜드 강화 전략으로 토탈 홈 브랜드(Total Home Brand)로의 전개 방안을 제안하고자 한다. 침구 라이선스 브랜드(License Brand)의 차별성 결여에 관한 문제점은 백화점에서 라이선스 브랜드 전개를 10년 이상 하였으며, 영향력 있는 침구 브랜드로 자리매김하고 있는 레노마(renoma), 엘르데코(ELLEDECO), 파코라반(pacorabban)을 대상으로 하였다. 세 브랜드의 05‘SS 시즌부터 09’FW 시즌까지의 상품 데이터를 기준으로, 시즌 트랜드(Season Trend)의 흐름과 얼마나 밀접한 연관성을 가지고 있는지를 분석한다. 분석 내용은 제품기획, 브랜드 컨셉(Brand Concept), 소재, 컬러 및 패턴 등이며, 각 분석 내용을 사회적 현상과 함께 읽어낸다. 약화된 침구 라이선스 브랜드(License Brand)의 아이덴티티 강화를 위한 전략으로 토탈 홈 브랜드(Total Home Brand)로의 전개 방안을 제안한다. VMD, 제품 구성 요소, 브랜드 관리를 통한 브랜드 아이덴티티 강화는 차별화된 브랜드 이미지를 확고히 하여 시장에서 선도할 수 있을 것으로 예상한다. 본 연구를 통해 트랜드에 민감한 침구 라이선스 브랜드의 시장 흐름을 이해하고, 브랜드 아이덴티티 강화를 위해 제안된 토탈 홈 브랜드(Total Home Brand) 전개 방안을 통해 브랜드와 소비자의 보다 높은 신뢰 관계를 구축하여 궁극적으로 브랜드 자산을 높이는데 기여할 것으로 기대한다.;In the social flow changing rapidly day by day, men are searching for comfortable space to relax. Bedrooms help men's rest and sleep and ensure the autonomy in the independent place. Recently the concept of bedrooms have been expanding to personality expression by interior and decoration according to individual's characteristics and taste. Like this, as the understanding and concept of bedrooms change, the interest in the tool decorating and enjoying the place-the bedding. At present, the bedding market can be largely divided into department store, mart, home shopping, traditional market and internet shopping mall. The department store is consisted of direct import brand, license brand, national brand, PB(Private Brand). This study analyzes the brand concept standardization problem of license brands , that is the problem of lack of distinction, continuously raised among department store bedding brands, relating to the closeness with trend, and presents the development plan into Total Home Brand by the accordingly brand reinforcement strategy. The problem related to the lack of distinction of bedding license brand was conducted with renoma, ELLE DECO, paco rabban, which have run license brand development for more than 10 years and are positioning themselves as influential bedding brands. Based on the product data from 05 'SS season to 09' FW season of three brands, this study analyzes how much close relationship it has with the flow of season trend. The contents of the analysis are product planning, brand concept, material, color and pattern, etc., and the each content was understood with social phenomena. As a strategy to strengthen the identity of weakened bedding license brand, I propose the development plan into 'Total Home Brand'. The brand identity reinforcement with VMD, product component, brand management is expected to firm up the distinct brand image and lead the market. Through this study, the understanding of the market flow of trend-sensitive bedding license brand and the contribution to finally build up higher trust between brand and consumer by the development plan of total home brand proposed for brand identity reinforcement is expected.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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