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유니버설 정보 디자인에 관한 연구

Title
유니버설 정보 디자인에 관한 연구
Other Titles
A Study of Universal Information Design
Authors
김희영
Issue Date
2010
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
Universal Information Design means Information Design made by introducing the concept of Universal design to acquire necessary information among much of them regardless of ages, genders, and disabilities. This thesis studies Universal Information Design applying it to traffic sign system. As shown in public opinions recently being announced in newspapers or reports, it can be said that Korean's fertility rate is dropping accelerating aging society faster than other nations as it becomes advanced in many fields. From this reason, By achieving infinite potentials to remove the limit of visual activities and studying perceptual effect of sign system from Universal Design's viewpoint which can provide everyone with equal opportunity regardless of perceptual ability, standard and criteria are needed to have everyone can enjoy accurate and convenient visual activities. As transportation developed, expanded scoped of human activities bought about radical changes in city structure. As a result of changed city structure, the need for communication between humans and city places came to the fore. Buses are public transportation frequently used by many and unspecified people in everyday lives and they need to create environment where users can obtain information of their destinations as quickly as possible. Sign system is the most accurate information for users to get to their destinations and simple and accurate sign is emerging as am important keyword as city structure became complicated. In case of buses many people use, sign system which helps them get to their destinations no matter how old or intelligent they are according the principle of Universal Design is emerging. At this point, the sign system tailored to Korean's situation needs to be studied. From theses reasons, the abjective of this thesis is to identify the present conditions of bus routes map of intra-city buses' sign system in Seoul, and identify users' using condition, satisfaction, and demand for improvement to suggest guideline for the sign design tailored to Korea's situation and that everyone can use easily and conveniently. The study methods include bibliographical study through preliminary study, and on-the-spot, questionnaire, in-dept study through actual survey. The actual survey was conducted by utilizing the standard list of surveyed bus route maps at each bus' front, side and bus stops the researcher has written based on Universal Design's principle and sign's functions. The objective of questionnaire and in-dept study was to identify using condition, satisfaction, and demand for improvement of people using buses as transportation. In Chapter 2, theoretical background of Universal Design and Information Design was introduced. In Chapter 3, the background Universal Information Design was surveyed in 3 categories which include sign, communications, and communication. In Chapter 4, domestic and overseas sign communications of public transportation were surveyed. Domestic bus routes, each bus' front and side and the overall traffic directional sign systems in Paris and London were surveyed respectively. In Chapter 5, and 6, the overall data about sign system of public transportation were collected through experimental and questionnaire study. In Chapter 7, conclusion was made based on the surveys above. According to the result of survey for this study, it is believed that sign system of intra-city buses in Seoul needs to be improved continuously in the future. Although the design of bus route map was improved much through colorization, it is still short of visibility and readability which are very important in delivering information to help people get to their destinations. Especially, it is believed that route map in front of buses are inappropriate in terms of use of color, and font size. From this reason, the function to deliver information as well as the map' design should be considered when building the sign system in the future.;유니버설 정보 디자인이란 수많은 정보들 속에서 나이와 성별 장애의 유무에 관계없이 필요한 정보를 습득할 수 있도록 유니버설 다자인의 개념을 도입한 정보디자인을 뜻한다. 본 논문에서는 유니버설 정보 디자인을 교통정보 사인시스템에 적용해 연구해 보았다. 요즘 발표되는 신문이나 보고서 등의 언론을 살펴보면 우리나라는 여러 분야에서 선진화 되면서 출산율이 떨어지고 인구의 고령화는 다른 어떤 나라보다 빠르게 이루어지고 있음을 알 수 있다. 따라서 사인환경이 제공할 수 있는 무한한 잠재적 가능성의 실현을 구축함으로써 시각 활동의 제한을 없애고 나이와 지각 능력에 관계없이 누구에게나 공정하고 공평한 기회를 제공할 수 있는 유니버설 디자인관점에서의 사인시스템의 지각효과를 연구함으로써 누구에게나 정확하고 편리한 시각 활동을 누릴 수 있는 기준과 표준이 마련되어야 한다. 교통수단의 발전과 함께 인간 행동영역의 확대는 도시구조에 급격한 변화를 가져왔다. 이와 같은 도시구조의 변화로 인해 인간과 도시공간과의 커뮤니케이션의 필요성이 부각되었다. 버스는 불 특정한 다수의 사람들이 일상생활에서 자주 이용하는 대중교통수단이며 이용자들이 가고자 하는 목적지에 대한 정보를 가장 짧은 시간에 얻어 찾아가도록 하는 환경조성이 중요하다. 사인시스템은 가고자 하는 목적지를 찾아가는 가장 정확한 정보이며, 도시구조가 복잡해짐에 따라 간결하고 정확한 사인이 중요 키워드로 떠오르고 있다. 다수의 사람들이 이용하는 버스의 경우, 보편적 디자인인 유니버설 디자인 원리에 따라 다양한 연령층과 지식 정도 등에 구애됨 없이 원하는 목적지를 찾아갈 수 있는 사인시스템이 부각되고 있으며, 이러한 시점에서 우리나라 실정에 맞는 사인시스템에 대한 연구가 필요하다. 이에 본 연구의 목적은 서울시내버스의 사인시스템을 대상으로 노선안내도의 현황을 파악하고, 다양한 사람들의 요구를 충족시킬 수 있는 보편적인 디자인인 유니버설 디자인 원리에 따라 버스를 이용하는 사람들의 이용 현황과 만족도, 개선요구 등을 파악하여 향후 우리나라 실정에 맞는 누구에게나 쉽고 이용이 편리한 사인디자인을 위한 지침을 제안하는데 그 목적이 있다. 연구방법으로는 선행연구를 통한 문헌조사와 실측을 통한 현장조사와 설문조사, 심층조사를 실시하였다. 실측조사는 정류장의 노선 안내 도와 버스 전면, 측면의 노선안내를 대상으로 연구자가 유니버설 디자인 원리와 사인의 기능을 바탕으로 작성한 실측 기준표를 활용하여 평가하였고, 설문조사와 심층조사는 버스를 이용하는 이용자를 대상으로 현재 노선안내도의 이용 현황, 만족도, 개선요구 등에 대해 파악하는 것을 목적으로 하였다. 제 2장에서는 유니버설 디자인과 정보디자인의 이론적인 배경을 정리하였고, 제 3장에서는 유니버설 정보 디자인의 이론적 배경을 사인과 커뮤니케이션 그리고 지각원리로 나누어 조사하였다. 제 4장에서는 국내와 국외의 대중교통 사인 커뮤니케이션에 대해 조사해 보았다. 국내에서는 버슨 노선과 버스의 전면, 측면에 대해 조사를 하였고 국외로는 파리와 런던의 교통 유도사인시스템의 전반적인 것에 대해 조사를 해보았다. 제 5장과 제 6장에서는 각각 실측조사와 설문조사를 통해 대중교통 사인시스템에 대한 전반적인 자료를 수집해 보았다. 제 7장에서는 조사한 내용을 토대로 결론을 요약해보았다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 실측조사를 통한 노선안내도의 현황을 분석한 결과, 버스 정류장의 노선 안내 도에는 너무 많은 정보가 실려 있으며 글자가 너무 작아 가 독성에 문제가 있는 것으로 나타났다. 버스 전면의 노선안내는 색채사용에 있어 고 채도와 대조명도를 사용하였다. 고 채도는 바탕색으로 적당하지 않았으며, 글자는 너무 작아 바탕색과 글자 색이 대조명도를 이루었음에도 불구하고 면적의 문제로 인해 실제로는 대조를 이루는데 실패하였다. 따라서 글자가 바탕과 구분되지 않아 가시성에 문제가 있는 것으로 조사되었다. 또한 심미적 측면에 치중하다 보니 글자가 작아져 가장 중요한 정보전달의 기능을 하고 있지 못한 것으로 조사되었다. 이에 해결방안으로 시급하게 보안된 버스 측면의 노선안내는 정보전달의 기능적인 역할에는 충실하지만, 심미적 측면에서 디자인의 전체적인 통일성에서 벗어나는 것으로 나타났다. 따라서 식별할 수 있도록 실용성을 겸비한 편리한 사인시스템과 미감을 훼손하지 않는 조화로운 이미지 개발이 중요한 것으로 판단된다. 설문조사 결과, 연령이 낮을수록 버스의 사인시스템에 대한 만족도가 높았으며 연령이 높을수록 글씨가 작고 복잡하다는 이유로 만족도가 낮았다. 설문지 작성이 어려운 60대 이상의 고 연령층을 대상으로 심층면접을 한 결과, 고 연령층은 복잡하고 너무 작은 글씨를 이류로 노선안내도의 이용률 자체가 낮은 것으로 조사되어 누구나 쉽게 이용할 수 있는 유니버설 디자인을 적용한 노선안내도로의 개선이 시급한 것으로 판단된다. 본 연구의 조사결과를 토대로 살펴보면, 서울시내버스 사인시스템은 앞으로도 계속해서 개선이 필요한 것으로 판단된다. 즉, 노선안내도가 획기적인 컬러시스템의 도입으로 디자인적인 면은 크게 개선되었으나, 가고자 하는 목적지를 찾아가게 하는 정보전달의 기능에 대한 부분인 가시성, 가 독 성 등이 부족한 것으로 나타났다. 특히, 버스전면의 노선안내는 색채사용 및 글자 크기 등이 부적합하여 정보전달의 역할에 충실하지 못한 것으로 판단되므로 향후 사인시스템 계획 시에는 심미적 측면뿐만 아니라 정보 전달의 기능도 함께 고려하여야 할 것이다. 또한 설문조사 결과, 고 연령층으로 갈수록 노선안내도 이용률이 낮은 것을 개선하기 위해서는 차후 사인시스템 계획 시 노인과 장애인뿐만 아니라 일반인 모두의 다양한 요구를 수용할 수 있는 유니버설 디자인의 원리가 반드시 적용되어야 할 것이다. 유니버설 정보 디자인이란 수많은 정보들 속에서 나이와 성별 장애의 유무에 관계없이 필요한 정보를 습득할 수 있도록 유니버설 다자인의 개념을 도입한 정보디자인을 뜻한다.
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