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매장 이미지가 기업에 미치는 영향에 관한 연구

Title
매장 이미지가 기업에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
A study of Impact of Shop Image on the Corporation : Focused on the change of recognizing brand image and sales after renewal of cosmetic brand shop
Authors
민선재
Issue Date
2010
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
매장이미지가 브랜드 가치 창출의 요소로 직결됨에 따라 시각적 커뮤니케이션인 요소로서 브랜드 이미지가 확립된 매장이미지가 갖는 의의가 커지고 있다. 하지만 매장 리뉴얼이 기업에게 미치는 영향에 대한 사실은 매출상승도에서만 어렴풋이 짐작만 하는 현황이었다. 본 연구에서는 화장품 매장의 리뉴얼로 인한 소비자의 브랜드 이미지 변화를 분석하고 매장 이미지 변화가 매출 r브랜드 이미지에 미치는 영향을 파악하는 연구를 진행했다. 본 연구는 원활한 매장 리뉴얼을 진행하고 있는 글로벌 기업을 지정하여 내부의 브랜드의 특징과 더불어 매장 리뉴얼 사례 조사를 실시했다. 화장품에 대한 관심 및 영향력이 높은 20대-40대 여성 256명을 대상으로 매장 리뉴얼 전/후 비교에 의한 소비자들의 브랜드 이미지 및 브랜드 태도 변화에 대한 설문을 진행했으며, 매장 매출분석을 통해 매장의 리뉴얼이 매출에 어떤 영향을 미치는지에 대해 연구하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 리뉴얼 전과 리뉴얼 후의 매장 이미지 변화에 따라 소비자의 감정 반응에는 차이가 현격하게 나타났다. 리뉴얼 전과 후의 매장 변화를 소비자가 인지함에 따라 감정 변화가 발생한 다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 매장 리뉴얼 전/후 소비자는 매장 이미지를 인식하며 브랜드 이미지에 대해 변화를 일으킨다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 매장 리뉴얼 전/후의 브랜드 이미지의 진실성, 흥미로움, 유능함, 세련됨에 대한 변화를 차례로 조사했는데 매장 이미지 리뉴얼 후 세련미> 흥미로움> 유능함 > 진실성 의 순서로 브랜드이미지의 상승 변화가 관찰 됐다. 넷째, 브랜드 태도에서도 매장이미지 변화에 따른 각 브랜드에 대한 변화가 발생했는데, 호감 도와 신뢰도 조사에서 매장이미지 리뉴얼 후 호감 > 신뢰도의 순으로 브랜드 태도가 상승되는 것을 알 수 있었다. 마지막으로, 매장 이미지의 변화는 매장의 리뉴얼 전 후의 매출 에도 영향을 미친다는 사실을 발견할 수 있었다. 이 결과를 통해 매장 이미지 변화는 매출 상승의 한 요소라고 분석할 수 있었다. 본 연구는 매장 이미지 리뉴얼에 따르는 브랜드 이미지의 변화, 매출 변화를 파악하여 매장이미지가 브랜드 및 기업에 미치는 영향에 대해 파악했다는 것에 의의가 있다.;The influence of shop images on brand images as a factor in creating brand value and visual communication is being recognized gradually. Up to now, the influence of shop renewal on corporate has not been studied well enough, and only the impact on sales was estimated vaguely. This study analyzed the change of recognizing brand image after renewal of cosmetics shops. Also, the influence of shop image change on sales was studied to understand the impact of shop image change to a corporation. In this study, a global cosmetics company which implemented shop renewal successfully was selected to study characteristics of the brand and shop renewal efforts. A questionnaire survey on the change of brand image of a shop and brand attitude of consumers before and after the renewal was conducted of 256 women in their twenties to forties, who were highly influential in cosmetics sales. Through an analysis of sales before and after the renewal, effect of the change of shop image on sales was studied. From the study, the following conclusion was obtained. First, there was a big difference in the reaction of consumers following the change of shop image before and after the shop renewal. It was estimated that the recognition of the shop image change could cause the emotional change of consumers. Second, consumers could recognize the change of shop images before and after the renewal, which could change their perception in the brand image. Third, the change of the brand image in terms of fidelity, awareness, competency, and refinement was studied before and after the renewal. The result showed that after the renewal the brand image improved in the order of refinement, awareness, competency and fidelity. Fourth, brand attitudes of consumers were also changed after the renewal. In a survey of attractiveness and trustworthiness, the brand attitude improved in the order of attractiveness and trustworthiness after the renewal. Finally, it was found that the change of shop image could influence in sales before and after the renewal. Thus, it was concluded that the change of shop image could be a factor in sales growth. This study is meaningful as it tried to understand the influence of shop image on brand and the corporation through the analysis of changes of brand images and sales following shop image renewal.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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