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dc.contributor.advisor조재경-
dc.contributor.author황인자-
dc.creator황인자-
dc.date.accessioned2016-08-25T11:08:54Z-
dc.date.available2016-08-25T11:08:54Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.otherOAK-000000060596-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/188508-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000060596-
dc.description.abstract우리가 생활에서 소유하고 소비하는 수많은 제품들은 기업을 통해 제안되고 생산된 것들이다. 모든 제품은 물건이나 서비스 자체의 용도와 기능으로 상품성이 높아지기도 하지만, 여러 경쟁 제품들 사이에서 선택되어야 한다는 상업적 관심 하에 기획되고 제작되기도 한다. 기업은 재화와 서비스를 담은 상품을 매매의 목적 하에 기획하고 생산해 왔으며, 소비를 촉진하기 위해 부가적인 가치를 증대시켜 왔다. 이러한 상품의 경우 구매자가 곧 사용자이며, 구매자 스스로의 판단과 결정에 의해서 선택되고 소비된다. 이러한 일반적인 상품의 시스템과 달리 타인이나 타 집단을 위해 선택되고 구매되는 상품 군이 있는데 바로 ‘선물’의 영역이다. 선물은 매매라는 형식에 의해 소유되지 않고 증여를 통해 기능한다는 특징을 가진다. 산업사회 후기, 시장에 상품이 넘쳐나고 제품의 가치나 서비스가 보편화, 균질화 되면서 선물은 제품과 서비스 측면에서 독특한 영역을 구축해 왔다. 본 연구는 선물을 일반 상품과 차별화시키는 특징 중 하나인 "포장"에 중점을 두고 진행되었다. "맞춤"을 지향한 제품을 주고받는 경우, 주는 자와 받는 자와의 관계가 일반적인 증답과 비교하여 볼 때 어떻게 달라지는가에 대해 조사 연구하였다. 선물은 대상과 영역이 따로 정해져 있지 않다. 따라서 특정한 동기와 체험이 부여된다면 모든 제품과 서비스가 소중한 선물이 될 수 있다. 즉 받는 사람의 취향과 스타일, 받는 사람이 소유하고 싶어 하는 대상으로부터 출발한다면 어떤 것도 선물이 될 수 있다는 뜻이다. 그러나 전통적으로는, 소비 주체가 추구하는 기본적인 니즈 외에 희소성이 있거나 귀하게 여길 수 있는 품목들에 선물 선호도가 집중되어 온 것이 사실이다. 선물을 할 때는 관례상 기성화 된 제품 자체로 전달하기보다는 포장을 통해서 정성과 선의를 표시한다. 선물 포장은 대량생산된 일차적 포장과는 근본적으로 다른 기능을 가진다. 산업제품의 1차 포장이 제품의 보호, 운송, 저장 등 내용물의 상품 가치를 정상적으로 유지하기 위한 실질적인 기능에 초점을 두었다면, 선물 포장은 장식적이고 교환적이며 상징적인 가치에 집중함으로써 눈에 보이는 베 블 런 효과를 기대한다. 따라서 선물 포장은 광고와 같이 서비스의 한 양태로 인식되어야 하고, 커뮤니케이션 기능을 수행하는 하나의 도구로서 기능해야 한다. 최근 각 기업이나 단체들이 고객이나 지인들과 보다 지속적이고 우호적인 관계를 유지하기 위해 차별화된 선물을 개발하는 데 관심을 집중하고 있다. 천편일률적으로 찍어내는 기성품이 아니라, 한정된 수량에 독특하고 차별화된 디자인을 입히며, 과거 장인들이 그랬던 것처럼 기획부터 디자인, 제작까지 일원화하는 맞춤형 선물을 추구하고 있는 것이다. 본 연구에서는 이러한 선물 포장을 수취자 중심의 맞춤디자인 시각에서 접근하여 그 유형과 방법에 대해 조사 연구하고, 선물 포장을 통해 인식된 증여 자와 수취자 간의 사회적 관계를 분석하고자 한다.;A great number of products we own and consume in our daily lives are proposed and manufactured by businesses. It is true that the marketability of every product increases according to its use and function, but some products are designed and manufactured in order to be selected by customers over competitors' products. Businesses have designed and produced products that deliver goods and services on the purpose of selling the products, and increased their added value to boost the consumption of them. In this case, the purchaser is the end-user of the product, and the purchaser makes a decision on which product to choose and consume. There exists, however, another product group that can be selected and purchased for other users or groups of users and not for the actual buyers of the products the area of gift. Gifts are featured by the fact that they are obtained through presentation instead of purchase. Since the post-industrial era began, gifts have created a unique area of goods and services as products became abundant in the market and their value or service has been generalized and undifferentiated. This study focuses on "packaging," one of the features that set gifts apart from usual products. In this study, a research was carried out in order to compare the giver-recipient relationship of "customized" products and that of usual products. Gifts cut across subjects and fields. Therefore, any good or service that involves a certain motive or experience can be a valuable gift. In other words, gifts can be anything that reflects the recipient's taste, style, and desire. Traditionally, however, scarcity or value of goods has been more emphasized than the needs of the recipient (user) in the process of gift selection. Gift-givers usually express their sincerity and good intention to the recipients through packaging rather than offering unpackaged gifts. Gift packaging serves a fundamentally different function from mass-produced primary packaging. While the primary packaging of industrial products focuses on practical functions such as the protection, transportation, and storage of products for the purpose of maintaining the product value, gift packaging aims at Veblen effect by emphasizing decorative, exchangeable, and symbolic value. Therefore, gift packaging should be considered as a type of service like advertisement and a communication tool. Recently, businesses and organizations are paying increasing attention to development of differentiated gifts in order to establish and maintain sustainable and amicable relations with their customers or acquaintances. Instead of cookie-cutter ready-made products, they pursue a limited number of customized gifts with unique and differentiated design that was planned, designed, and manufactured in one place, the same way that artisans used in the past. This study takes the approach of recipient-centered gift package customization as a way of conducting research on the types and methods of gift packaging and analyzing the social relations between gift-givers and recipients through gift packaging.-
dc.description.tableofcontents1. 서론 1 1.1. 연구의 배경 및 목적 1 1.2. 연구 방법 및 내용 3 2. 선물의 이론적 배경 4 2.1. 선물의 목적 및 정의 4 2.2. 선물의 기능과 역할 8 2.3. 선물 증여와 수취의 관계 이론 11 3. 맞춤선물포장(Gift Package Customization)의 이해 16 3.1. 선물포장의 이해 16 3.2. 맞춤포장의 의미와 필요성 25 3.3. 맞춤포장의 방법과 유형별 사례 28 4. 맞춤선물포장과 사용자 관계성 36 4.1. 관계의 의미와 구성 36 4.2. 맞춤선물포장의 수요자 특성 37 4.3. 맞춤선물포장과 커뮤니케이션 39 5. 맞춤선물포장의 관계성 차별화 가설 42 맞춤포장은 차별화된 니즈의 충족에 유효하다 42 맞춤포장은 관계의 지속적 관리에 유효하다 44 맞춤포장은 마케팅 자원으로서 유효하다 45 6. 실증 분석 48 6.1. 실험 내용 48 6.2. 심층 인터뷰 49 6.2.1 인터뷰 방법 및 내용 선정 54 6.2.2 데이터 코딩과 분석 55 6.2.3 분석 결과 58 7. 결론 63 7.1. 연구의 의의 63 7.2. 시사점과 향후 연구과제 64 7.3. 연구자의 한계점 65 참고문헌 66 첨부자료 68 ABSTRACT 70-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent14963345 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title맞춤선물포장의 디자인마케팅 효과분석에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle관계성 증대역할을 중심으로-
dc.title.translatedDesign Marketing of Gift Package Customization : Focusing on the Study on Effect Analysis and Relationship Improvement-
dc.creator.othernameHwang, In-Cha-
dc.format.pageviii, 70 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공-
dc.date.awarded2010. 8-
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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