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청소년의 라이프스타일을 고려한 체크카드 디자인 연구

Title
청소년의 라이프스타일을 고려한 체크카드 디자인 연구
Other Titles
Research and Development of Check Card Design Reflecting the Life-style of Youth
Authors
정다영
Issue Date
2010
Department/Major
디자인대학원 디자인학과광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김수정
Abstract
최근 카드업계는 실질 소득 감소와 소비를 절제하려는 사회 분위기가 확산되면서 신용카드의 사용이 감소하고, 체크카드 시장이 급격하게 성장하고 있다. 체크카드(Check Card)는 은행계좌와 연계되어 신용카드 가맹점에서 자유롭고 편리하게 사용할 수 있는 지급결제방식이다. 이러한 체크카드는 신용카드와는 달리 잔액 범위 내에 사용할 수 있다는 점에서 무분별한 카드 사용을 방지할 수 있기 때문에 경제적인 소비 생활에 도움을 줄 뿐만 아니라 발급 연령이 낮아서 법정 대리인의 동의만 있으면 만 14세 이상의 청소년도 이용할 수 있다는 장점을 가지고 있다. 청소년은 사회, 문화적 변화를 빠르게 흡수하고 주도함으로써 문화의 소비자이자 생산자로서의 역할을 담당하고 차별화된 개인의 가치관을 가지고 있으며 미래의 잠재적인 소비 주체의 리더로서 중요한 위치에 있기 때문에 체크카드 고객으로서의 청소년은 계획적인 소비를 통한 올바른 소비문화의 정착은 물론 미래 소비자로서 마케팅에서 그들의 신뢰를 얻는 것은 선택이 아니라 필수 요소이다. 본 연구는 비 주얼 디자인의 관점에서 청소년 소비자에 대한 명확한 타깃을 구분 짓고 청소년의 라이프스타일을 고려하여 그들의 요구를 충족시킬 수 있는 콘셉트를 설정한 체크카드 디자인을 제안함으로써 고객 유치 경쟁으로 포화상태에 이른 신용카드 업계의 새로운 방향성에 대해 논하였다. 연구의 진행은 신용카드 업계의 카드 디자인 유형 분석과 청소년의 개념에 대한 이론적 고찰과 그들의 라이프스타일을 토대로 자료 분석을 병행하였다. 신용카드 업계의 실증적 자료 분석은 금융 및 각 신용카드 사이트와 신용카드 디자인에 대해 구체적으로 발췌된 기사를 바탕으로 각 카드사의 디자인 선행 사례를 살펴보았다. 그 결과 형태에 따른 특징으로 가로 형 디자인, 세로 형 디자인, 프리 폼(Free Form)디자인으로 나타났으며 콘텐츠에 따른 디자인 특징으로는 유명 디자이너의 디자인, 명화 이미지 디자인, 캐릭터디자인, 셀프디자인, 소재의 특성화 디자인으로 구분 지어 총 8개의 디자인 특징에 따라 그 유형을 분류할 수 있었다. 이처럼 다양한 형태의 카드 디자인은 단순히 화려함만을 자랑하고자 하는 것이 아니라, 카드 소지자의 이용도와도 직결되는 문제이기 때문에 신용카드 업계의 카드 디자인이란 서비스 혜택과는 또 다른 경쟁력이 되고 있다. 청소년의 라이프스타일에 관한 조사는 학위논문과 국내 학술지 및 단행본을 활용하였다. 오늘날의 청소년들은 과거의 기성세대와는 달리 경제적 풍요를 향유하며 정보화시대에 자라난 세대로 기존의 라이프스타일에서 확장되어 변화하고 있다. 정보화시대의 많은 변화 중 하나가 다양한 통신매체의 사용이며 그 가운데 휴대폰은 현대사회에서 없어서는 안 될 필수품의 하나가 되었으며 오늘날 청소년들은 휴대폰을 패션 아이템으로 자신의 개성에 맞게 휴대폰을 꾸미고 자신의 신체의 일부와 마찬가지로 여기고 있다. 따라서 본 연구에서 이러한 청소의 라이프스타일 분석에서 도출된 키워드를 바탕으로 체크카드 디자인을 제안하고자 한다. 실질적으로 체크카드 이용 수요가 높은 청소년을 타깃으로 명확하게 설정하는 것은 이미 포화상태에 이른 신용카드 시장 환경 속에서 시장 세분화를 통한 타깃 팅 전략으로 청소년의 라이프스타일이 반영된 체크카드 디자인 개발은 기업의 긍정적인 이미지 제고를 통해서 미래 동종 카드사의 신용카드 고객으로의 확대를 기대할 수 있기 때문에 본 연구의 활용 가치가 높다고 본다. 아울러 본 연구는 신용카드 업계의 치열한 경쟁 속에서 청소년의 라이프스타일을 고려한 체크카드 디자인 전략을 통해 고객 선점의 효과가 있기를 기대해 본다.;As the social atmosphere, in which people restrain consumption as their real income decreases due to the recent global financial crisis, has spread so the check card market has grown rapidly in the credit card industry. The check card is a means of payment connected with bank accounts that people can use freely and conveniently in the credit card affiliates within the balance in their bank account. The check card, unlike the credit card, can be used only within the balance in one’s bank account, so reckless use of card payments can be prevented, and it can be helpful for economical consumer life. It also has advantages that it can be issued to young people so that young people aged 14 or over can use it with the consent of their legal representative. Youth can absorb social and cultural changes fast and can take the initiatives, so they play the role of the consumer as well as the producer of culture. They have differentiated individual view of value and are in an important position as the leader of potential consumers. So it is essential factors rather than optional to gain their confidence in the marketing not only for future consumers but also for the establishment of proper consumption culture through planned consumption of young people as check card customers. Setting a clear target based on the life-style of youth consumers from the view point of visual designs, this research discussed the new direction of the credit card industry which has been saturated with the competition for inducing customers, through presenting check card designs by establishing the concept that can satisfy their needs. Based on the theoretical study on the concept of youth and their life-style, together with the types of the card designs in the credit card industries, the data analysis was conducted. In the empiric data analysis in the credit card industry, each credit card company’s precedent cases of designs were examined based on the concretely excerpted articles about credit card designs of each financial and credit card site. As a result, firstly, horizontal design, vertical-type design, freeform design have been classified as the shape feature. Secondly, the design of famous designers, famous painting design have been classified as reflecting the value. Finally, character design, self-design, specialized material design have been classified as design feature of the content, depending on the design features a total of 8 were able to classify the type. The card designs that have been developed into diverse forms as above do not only boast of floweriness but also consider the usefulness for credit card bearers, so it can be seen that the card designs in the credit card industry act as another competitive power besides service benefits. For the analysis on the life-style of youth, the theses for degrees, domestic journals and books were utilized. Youths enjoy economic prosperity and grew up in the information age, and their life-styles are changing and expanding from the traditional. One of the many changes in the information age is the use of various communication media, among them, cell phones has bacome one of an indispensable commodity in modern society. Today, youths decorate mobile phones to fit their personality and regard their mobile phones as fashion items considered as part of the body. In this research, check card designs were suggested based on the key words derived through the above-mentioned the life-style of youth. It is the targeting strategy through subdivision of the market amid the environment of the credit card market which has already been saturated to clearly set the young people who highly use check cards as the target consumers. The value of utilizing this research is considered high since the development of check card designs reflecting such characteristics of youth will bring about the expansion of credit card customers for the similar credit card companies in the future through the enhancement of positive corporate images. Accordingly, I expect the effects of occupying advantageous positions of securing differentiated customers through the check card designs reflecting the life-style of youth in the fiercely competing business environment of the credit card industry.
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