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dc.contributor.advisor김인성-
dc.contributor.author민지홍-
dc.creator민지홍-
dc.date.accessioned2016-08-25T11:08:49Z-
dc.date.available2016-08-25T11:08:49Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.otherOAK-000000060302-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/188490-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000060302-
dc.description.abstractExperimental typography is one of the most implicative communication tools. As a form of visual expression, it enables effective conveyance of meaning. To viewers, experimental typography gives pleasureand forges positive attitude towards the design. By expressing visual freshness, it becomes an image that’s familiar to viewers. Typography has been transforming into a new style with the passage of time and social demands, and today, it has evolved from simple text into a formative symbol that can effectively convey messages visually. In typography, the design element that functions as emotional and visual text is gaining greater importance. In addition, with emergence of diverse visual expressions, today’s typographers are attempting new experiments as they feel the need to break away from traditional typographic expressions and be more adventurous and creative in their approach. Experimental typography, using formative shapes which have been created by experimenting with graphic elements of typography, not only enables readability by using letters but also offers a creative and interesting world of visual expression. The study of experimental typography, which is recognized as a new visual communication material, is establishing a new visual culture across communication design in general. With rising sophistication of today’s consumers, companies are in need of experimental and creative typography design as an alternatemethod of delivering powerful visual messages and attracting consumers who are drawn to high quality images. Experimental typography will be established as a potent communication tool in delivering information. To expand Hankook Tire’s brand recognition, we hypothesized that integrated marketing is possible through creation of brand identity using experimental typography, an important tool in visual expression. Our aim is to develop experimentaltypeface using tire tread patterns. The typeface, although it may be a small part in the entire brand identity design, can make a huge difference in creating distinctive and recognizable brand identity. Consumers most frequently come in contact with typography therefore, it is important for the newly developed typeface to deliver the message that Hankook Tire is different, dynamic and young. The study analyzes experimental typography using formative shapes. The tire tread pattern, a car component that is familiar to consumers, has various characteristics and functions. By analyzing the pattern forms and shapes, we aim to develop creative and interesting experimental typography. Developing experimental typography using tire tread patterns was a meaningful experiment that attempted a new approach to formative shapes. By incorporating tire tread patterns’ various functional characteristics in typeface design, we aim to realize visual expression with high readability. This is to help Hankook Tire emerge as the symbol of modern visual design and ultimately help advance typography as a creative activity that produces language and visual formative meaning.;실험적 타이 포 그래 피는 함축적인 커뮤니케이션 수단 중 하나이다. 그것은 시각적 표현에서 더욱 효과적인 의미전달을 가능하게 하는 표현 요소이다. 그리고 즐거움과 함께 디자인의 호의적인 태도를 형성하고, 시각적 새로움을 표현하여 친숙한 이미지로 다가가게 해준다. 타이 포 그래 피 는 시대적 변화와 사회적 요구에 따라 새로운 양식으로 변화되면서 오늘날에는 의사전달 기호의 역할을 한다. 더구나 그것은 단순하게 읽히는 문자의 기능에서 대중에게 효과적으로 메시지 전달을 할 수 있는 시각적 전달기능을 가진 조형기호이다. 이로써, 보고 느끼는 문자로서의 기능이 점차 더 중요하게 부각되어 가고 있다. 또한, 오늘날에는 다양한 시각표현 방법이 등장하여 현대의 타이 포 그래 피 들은 기존의 타이 포 그래 피 적 표현방식에서 벗어나 새로운 개념의 실험적 타이 포 그래 피 표현의 필요성을 느끼게 되어 많은 실험적인 시도들을 하고 있다. 전통적인 타이 포 그래 피 의 양식을 깨고 실험적이며 창의적인 타이 포 그래 피 의 표현양식을 새롭게 탄생시킨 조형적 형태를 이용한 실험적 타이 포 그래 피 는 보편적인 형태인 활자로 표현함 으로서 텍스트를 읽게 함과 동시에 창조적이고 흥미로운 시각적 세계를 표현할 것이다. 실험적 시각전달 재료로 인식되어지는 창조적인 실험 타이 포 그래 피 의 연구는 시각적 타이 포 그래 피 와 더불어서 커뮤니케이션 디자인 전반에 걸쳐 새로운 시각문화를 형성하고 있다. 현대 소비자의 수준이 점차 높아짐에 따라 각 기업들은 좀 더 효과적인 방법으로 소비자들은 고품질의 이미지에 매료되어가고, 보다 강력한 시각적 전달 효과를 위한 대안으로써 타이 포 그래 피 의 실험적이고 창의적인 시각은 절실히 필요하며, 정보전달에 있어서 실험적 타이 포 그래 피 는 의미전달 도구로서 강하게 자리 잡을 것이다. 이 연구의 목적은 한국타이어의 브랜드 인지도의 확대를 위해 실험 타이 포 그래 피 를 이용해서 브랜드 아이덴티티를 통한 통합적인 마케팅이 가능하다고 가설하고, 타이어 트레드 패턴(Tire Tread Pattern)을 활용한 실험 타입페이스(Typeface)를 개발하고자 한다. 이 타입페이스는 비록 작은 부분이지만 그러나 시각적으로 종전과는 큰 차이를 만들어낼 수 있을 것이며, 또 문자인 타이 포 그래 피 는 가장 빈번하게 소비자들이 접하는 것이므로 이 연구에서 개발된 타입페이스에서 차별화, 역동성, 젊음 등의 전달이 가능할 것이다. 그래서 연구자가 본 논문에서 연구하고자 한 것은 다음과 같다. 첫째, 조형의 형태를 이용한 실험 타이 포 그래 피 에 대한 분석을 통하여, 달성 하고자 하는 목적은 타이 포 그래 피 의 전통을 깨고, 실험적인 동시에 창의적이고, 흥미로운 실험 타이 포 그래 피 의 사례조사를 통하여 조형적 형태를 이용한 실험적 타이 포 그래 피 가 시각문화로 형성이 되어있음을 입증하고자 했다. 둘째, 일상에서의 친숙한 자동차의 부품인 타이어의 다양한 특성과 기능을 지닌 타이어 트레드 패턴의 여러 가지의 조형들에 대한 분석을 시도하여 타입페이스를 개발하였다. 타이어 트레드 패턴을 활용한 실험 타이 포 그래 피 의 개발을 통해서 보여주고자 했던 것은 조형 형태들에 새로운 접근을 시도하는 의미 있는 실험이라는 것이다. 그리고 타이어 패턴의 다양한 성능과 기능적인 특성을 설명 가능한 실험 타입페이스로 표현하여 가 독 성이 높은 형태로 시각적으로 구현하는 방법으로 보여주었다. 마지막으로 이 논문에서 보여준 것은 한국타이어의 기업 프로모션 광고를 연구자가 개발한 실험 타입페이스로 제작함으로써 한국타이어가 현대적인 시각디자인의 상징이 될 수 있다는 점이다. 그리고 실험적 타이 포 그래 피 의 언어와 시각 조형적 의미를 생산하는 창조적 활동으로서 타이 포 그래 피 의 발전에 바탕이 되고자 이 연구를 하고자 했다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 배경 1 B. 연구 목적 2 C. 연구방법 및 범위 3 Ⅱ. 타이포그래피의 이론적 고찰 4 A. 타이포그래피의 기원 4 B. 타이포그래피의 개념 및 구성요소 5 Ⅲ. 실험적 타이포그래피의 대한 고찰 13 A. 실험적 타이포그래피의 개념 13 B. 실험적 타이포그래피의 형성과정 15 1. 얀 치홀트의 신 타이포그래피 15 2. 허브루발린의 표현주의적 타이포그래피 17 3. 현대의 타이포그래피 18 C. 조형적 형태를 활용한 실험 타입페이스 표현 분석 22 1. 조형물의 형태를 활용한 실험 타입페이스 23 2. 조형적 Unit을 활용한 실험 타입페이스 31 3. 조형적 그리드를 활용한 실험 타입페이스 34 D. 조형적 형태를 활용한 타입페이스의 기업이미지 적용 사례 36 1. Olivetti의 기업이미지 적용사례를 중심으로 36 2. IBM의 기업이미지 적용사례를 중심으로 41 3. 현대카드의 기업이미지 적용사례를 중심으로 46 Ⅳ. 한국타이어 실험적 타입페이스 개발 방향에 대한 연구 51 A. 기업의 선정 배경 51 B. 한국타이어의 실험 타입페이스 개발의 필요성 53 C. 타이어트레드패턴을 활용한 타입페이스의 개발 및 작품제안 58 1. 타이어트레드패턴의 실험 타입페이스 표현의도 58 2. 타이어트레드패턴의 Unit을 활용한 타입페이스 개발 61 2.1. 레이싱 타이어 Ventus Z213 61 2.2. 오프로드용 렐리 타이어 Ventus R204 65 2.3. F1 경주용 레이싱 타이어 Ventus F200 69 3. 타이어트레드패턴의 조형을 활용한 타입페이스 개발 75 3.1. 오프로드 Suv용 타이어 Dynapro AT-m 76 3.2. 버스용 타이어 DL02 80 3.3. 트럭 트레일러용 타이어 TL01 84 Ⅴ. 결론 88 참고문헌 90 ABSTRACT 93-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent8819066 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title한국타이어의 타이어 트레드 패턴(Tire Tread Pattern) 조형성을 활용한 실험적 타입페이스의 개발연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.creator.othernameMin, Ji-Hong-
dc.format.pagex, 94 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과광고·브랜드디자인전공-
dc.date.awarded2010. 8-
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디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
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