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초등학생의 가족개념에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

Title
초등학생의 가족개념에 영향을 미치는 요인에 관한 연구
Other Titles
A Study on Influential Factors of School Children's Family Concept
Authors
김효진
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 사회학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함인희
Abstract
본 연구는 생애 주기 별 사회화 과정으로써 중요한 위치에 있는 학령 기 아동, 즉 초등학생의 가족개념에 영향을 미치는 요인에 대해 연구를 한 논문이다. 한국 사회가 급속한 산업화•도시화를 경험하면서, 가족은 형태와 내용면에서 많은 변화가 있었다. 기존의 가족구성에서 더욱 다양해지고 세분화된 가족의 유형이 등장하였고 과거에는 낮은 비율을 차지하였던 비주류 가족들이 현대 사회에서 여러 가지 요인에 의해 증가하면서 더 이상 가족을 정형화된 형태로 설명할 수 없게 되었다. 즉, '가족(the family)'이라는 용어는 서로 다른 이론가들이나 일반인들에게 각기 상이한 것을 의미하며, 일반적으로 동의할 수 있는 단일한 관점에 의하여 설명될 수 없다. 따라서 사회의 가족 구성과 기능이 지속적으로 다양화되고, 전통적 가족주의 이념이나 정상가족 이데올로기에 빈번하게 의문이 제기되고 있는 현시점에서 가족 학 분야의 연구대상이자 분석단위인 '가족'에 대하여 사람들이 어떠한 태도와 가치관을 가지고 있으며, 가족의 다양성을 어느 정도 수용하는지 파악하는 것은 매우 중요하다. 사람들의 인식에는 각종 매체들이 영향을 미치는데 그 중에서도 학교에서 전달하는 문화가치체계는 학생들의 행동변화는 물론 공인된 영향력으로 말미암아 국민 전체의 인격이나 가치 체계를 형성하는데 있어서 주도적 역할을 한다. 특히 생애주기 별 사회화 과정으로써 국민 기초교육의 성격을 띠는 학령 기 아동에 대한 교육은 사회적으로나 심리적으로도 중요한 의미가 있는 과정이라고 할 수 있고 이와 같은 관점에서 볼 때, 개인의 다양성을 존중하고 인정해주는 가족문화를 육성하기 위하여 초등교육이 중요한 위치에 있음을 주목할 필요가 있다. 그러나 가족개념에 대해 다양한 접근이 요구되는 현시점에서 초등학생의 가족개념에 대한 연구가 많지 않고 더욱이 아동이 사회화 기관을 통해서 가족에 대해 어떻게 인식하고 있는지에 대한 연구는 거의 전무한 실정이다. 따라서 본 연구는 다양한 가족구조와 변화하는 역할에 직면하고 있는 가족의 모습을 초등학생의 입장에서 살펴보고자 하였고 서울지역 초등학생 5,6학년 621명을 대상으로 오늘날 초등학생의 가족인식을 예측하는 요인들을 탐색해 봄으로써 차세대 주역인 초등학생이 변화하는 사회를 바르게 이해하고 가족에 대해 올바른 인식을 가질 수 있도록 보다 나은 교육의 방향을 모색하는데 참고자료를 제공하고자 한다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저, 오늘날 초등학생은 가족을 정의함에 있어 밖으로 드러나 보이는 공통적인 가족의 특성이나 가족구성원과의 형식적•공식적인 관계보다는 자신과의 친밀관계를 더욱 중시하는 경향이 있는 것으로 나타났다. 즉, 자신의 가족형태가 확대가족이나 핵가족에 속하고, 학교성적이 좋고, 생활수준이 높으며, 어머니의 교육수준이 높을수록 초등학생은 밖으로 드러나 보이는 특성보다는 가족구성원간의 관계를 중요시하는 경향이 있는 것으로 나타났다. 그리고 초등학생은 초혼 핵가족을 중심으로 가족을 규정하는 경향이 있고, 가족의 성립에 있어 남•녀의 결혼과 친 자녀를 중요시하는 경향이 있는 것으로 나타났지만 초등학생이 정상가족 이데올로기를 고수하는 정도는 보통 수준인 것으로서 선행연구의 결과에 비해 다소 약화된 정상가족 이데올로기를 가지고 있는 것으로 나타났다. 또한 가족에 대한 이와 같은 초등학생의 태도는 학교성적이 좋을수록 다양한 가족에 대해 열린 태도를 가지는 경향이 많은 것으로 나타났고, 남학생보다 여학생이, 그리고 자신의 가족형태가 확대가족인 초등학생보다 다양한 가족의 유형인 초등학생이 정상가족 이데올로기를 고수하는 정도가 더 낮은 경향이 있는 것으로 나타났다. 다음으로 초등학생의 가족인식과 초등사회 과 교과서의 교수내용과의 관계를 살펴본 결과, 사회 과 교과서의 교수내용은 초등학생의 가족인식에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그리고 사회 과 교과서에서 설명하는 가족에 대한 초등학생의 인식을 사회•인구학적 특성에 따라 살펴본 결과, 사회 과 교과서에서 설명하는 확대가족과 핵가족에 대한 초등학생의 인식에는 가족형태가 주로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났고 사회 과 교과서에서 설명하는 노인부부가족, 무자녀가족, 독신가족, 입양가족에 대한 초등학생의 인식에는 학년과 성별, 그리고 학교성적이 주로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학교성적이 높다는 것은 수업에 대한 집중도가 높다고 볼 수 있고, 이는 곧 수업내용에 대한 수용도가 높다고 할 수 있다. 따라서 위의 결과는 학교에서 노인부부가족, 무자녀가족, 독신가족, 입양가족과 같은 다양한 가족에 대한 교수내용이 학습자인 초등학생으로 하여금 다양한 가족에 대해 열린 태도를 가지도록 작용한 것으로 보인다. 이로써 초등학생이 가족의 변화를 이해하고 가족에 대해 올바른 태도를 가질 수 있도록 하기 위해서는 우선, 초등사회 과 교육에서는 교과내용의 영향력을 강화하기 위하여 교수방식의 보완이 요구되어지고 더불어 기존의 교과서에 포함되어 있는 다양한 가족에 대해 불완전성의 메시지를 전달하는 내용을 수정하고 현재 핵가족과 직계가족에 편중되어있는 교과서 내용에 다양한 가족에 대한 내용을 적절하게 편성하여 가족에 대해 균형 있는 지식의 전달이 이루질 수 있도록 하여야 할 것이다. 또한 초등사회 과 교육 이외에 다른 교과교육에서도 이와 같은 내용이 반영된다면 더욱 효과 성이 증대될 것이며, 남학생이 여학생보다 다양한 가족에 대하여 보수적인 태도를 가지는 경향이 나타난 결과에 대해서는 학교생활에 있어 남학생과 여학생이 거의 비슷한 비율로 생활하는 것을 생각할 때, 남학생들의 다양한 가족에 대한 부정적인 인식은 다양한 가족의 배경을 가진 학생들이 학교생활을 하는데 있어 좋지 못한 영향을 끼칠 수 있으므로 다양한 가족의 배경을 가진 학생들의 순조로운 학교생활을 위해 남학생들에게 다양한 가족에 대한 긍정적인 인식을 심어줄 수 있는 교수내용 및 방법이 마련되어야 할 것이고, 학년이 낮을수록 다양한 가족에 대해 긍정적으로 인식하고 있었으므로 저학년 교과과정에 다양한 가족에 대한 내용을 적절하게 편성하여 교육의 효과 성을 높일 필요가 있다. 마지막으로 초등학생이 사회 과 교과서에서 설명하는 가족에 대해 가지는 인식은 자신의 가족형태로부터 역시 영향을 받는 것으로 나타났고 초등학생이 가족의 변화를 이해하고 가족에 대해 올바른 태도를 가질 수 있도록 하기 위해서는 학교교육과 더불어 가정 내에서도 가족구성원의 영향이 중요하며, 특히 부모님의 적절한 가르침이 요구되어진다.;There have been lots of changes in the form and function of a family along with rapid industrialization and urbanization in Korean society. The typical family composition has been so diversified and segmented that there appear various kinds of families, and the number of non- mainstream families that was small in the past has been on the rise for multiple reasons. Under the circumstances, there is now no stereotyped definition of a family. For theorists and people in general, the term family has a different meaning, and cannot be explained from any single, socially acceptable perspective. Indeed, the composition and function of a family have increasingly been diversified, and there are frequent questions about the typical concept of familism or normal family ideology. Accordingly, it's very important to shed light on people's attitude toward a family, their values about that and receptivity of family diversity, as a family is the object of research and a unit of analysis in family studies. All sorts of media have an impact on people's awareness. Specifically, the cultural value system conveyed by each school is powerful enough to play a primary role in not only behavioral changes in students but a nation's personality building and value system. In particular, education for school-aged children that contributes to their socialization as a sort of basic national education is very significant and meaningful socially and psychologically. In this perspective, the importance of elementary education is noteworthy in that it could serve to create the kind of family culture that prizes individual diversity. Although it's needed to take diverse approaches to the concept of family, just a few studies have examined the family concept of elementary school children, and few studies have ever centered around the impact of socializing institutions on children's awareness of family. The purpose of this study was to examine diverse family structures and the looks of families from school children's standpoint. The subjects in this study were 621 fifth- and sixth-grade elementary schoolers in Seoul. It's basically meant to explore predictors of today's school children's family awareness in a bid to provide some information on how to educate elementary school children, who would be the mainstay of future society, to get the right understanding of changing society and family. The major findings of the study were as follows: First, the elementary school children had a tendency to take a close relationship with themselves more seriously than explicit, common characteristics or a formal, official relationship of family members when they defined the term family. Those who were from extended and nuclear families, whose academic standing was better, whose living standard was higher and whose mothers were better educated tended to place more importance on the relationship among family members than explicit characteristics. The elementary students had a tendency to define a family as a nuclear family of a couple who got married to each other for the first time, and to think that a family would be established by married man and woman and their own children. But they sticked to the normal family ideology just on an average level, which showed that their normal family ideology got weaken in comparison with the findings of earlier studies. Those who performed better in school took a more open attitude to diverse types of families, and the students who were girls and who were from different sorts of non-extended families had a less tendency to stick to the normal family ideology than those who were boys and who were from extended families. As for the relationship between the school children's family awareness and the content of the elementary social studies textbooks, the content of the textbooks had no significant impact on their family awareness. When their awareness of family explained by the social studies textbooks was checked by demographic characteristics, the form of their own families exerted a significant influence on their awareness of extended and nuclear families explained in the social studies textbooks, and their grade, gender and academic standing exercised a significant influence on their awareness of elderly-couple family, family without any child, single- person family and family with an adapted child explained in the social studies textbooks. A good academic standing means a strong concentration on instruction, which denotes, in turn, good receptivity of what's learned. In that sense, the findings seemed to mean that school instruction on diverse types of families such as elderly-couple family, family without any child, single-person family and family with an adapted child allowed the elementary schoolers to take an open attitude to various sorts of families. So the teaching methods employed in elementary social studies instruction should be complemented to have a greater impact on school children's correct understanding of family changes and their attitude toward family. The kinds of textbook explanations that regard some sorts of families as imperfect should be corrected, and the textbooks that currently leaned toward nuclear and extended families should evenly cover multiple sorts of families to let learners have a well-balanced knowledge about families. If this kind of education is provided in other classes in addition to social studies, it will produce far better results. In this study, the boys tended to take a more conservative attitude to family, and such a negative perception of boys might result in affecting the school life of students with different family backgrounds in an adverse manner, as the ratio of boys and girls is similar in the school population. To ensure the successful school life of students with different family backgrounds, the kinds of teaching methods that urge boys to see diverse types of families in a new light should be prepared. And the students who were in the lower grades took a favorable view of different sorts of families, and the lower-grade curriculums should consequently deal with multiple kinds of families properly to heighten the effectiveness of education. Finally, the school children's awareness of family explained in the social studies textbooks was under the influence of their own family form. So not only school education but every family member are important factors to affect the understanding of elementary school students about family changes and their related attitude. In particular, teaching from parents is especially crucial.
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