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황의종의 25현 가야금 3중주곡 꽃잎인연 분석 연구

Title
황의종의 25현 가야금 3중주곡 꽃잎인연 분석 연구
Other Titles
Analysis of “Ties of Petal(Ggotipinyeon)”
Authors
이혜정
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
문재숙
Abstract
This paper analyzes Hwang Ui-jong's "Ties of Petal (Ggotipinyeon)," a trio for the 25-string gayageum which was first performed as a commissioned piece by the Gimhae City Gayageum Ensemble in 2007. It examines the piece's distinctive characteristics of form, melody, and rhythm, for the purpose of contributing to its future performance and enjoyment. "Ties of Petal" emerged in the context of this stage in his career: in addition to traditional styles and techniques, it contains the gamut of Western styles realizable on the 25-string gayageum, including arpeggios, ostinatos, and other harmonic devices. Organized into three movements, "Ties of Petal" expresses the composer's emotional response to Do Jong-hwan's poem of the same title. The characteristics of each movement are described below. The first movement, which has a repetitive form known as dodeuri, consists of six parts: Introduction, A, A¹, A², A³, and Coda. The main melody played by the first gayageum is clearly distinguished from the accompaniment played by the second and third gayageum; the accompanying parts are written as ostinatos, with certain musical figures appearing repetitively. In terms of the overall melodic structure, the major second, the minor third, and the perfect fourth make up the main intervals. The development of the motif is achieved primarily through simple repetition, sequential progression, and repetition with slight variation toward the end of the motif. During varied repetition, the melodic direction of the motif's end part frequently transforms from upward to downward, or from downward to upward. The theme, repeated in dodeuri form, is sometimes expanded via repetition of the motif, or contracted by the omission of part of the motif. Syncopation is a distinctive rhythmic characteristic in this movement. The second movement, also made up of six parts, is divided into A, B, C, B´, A, and Coda. Like the first movement, it consist of a main melody and an ostinato-based accompaniment, with each instrument taking over the main melody in turns. The basic meter is 6/8, and each instrument is assigned this basic time along with more divided, faster passages. The wide intervals of perfect fourth, fifth, and sixth that characterize the ostinatos for the accompanying part contrast with the narrower major second, minor third, and major third played by the main melody. Broken chords are introduced as a new element in this movement. The third movement has the most dynamic structure; it spans a wide range of registers, and uses numerous types of ornamental sigimsae from broken chords and ggeokneun eum to jeonseong, tweseong, and chuseong. The tempo of part A, which starts at ♩=48, accelerates gradually until it reaches ♩=120; in part C, the tempo starts at ♩=48 and climbs to as high as ♩=220. The movement is divided into A and C, in which all three instruments play the same figure; B, which uses imitation technique; and D, which is characterized by a lyrical melody. The overall form is A, B, A', C, Bridge, and D. As shown by the above analysis, Hwang Ui-jong's trio for the 25-string gayageum "Ties of Petal" is characterized by melodies that reflect the lyricism of the eponymous poem. With opposing elements―melody and accompaniment, narrow and wide intervals, slow and fast tempos, traditional and Western techniques―forming vivid contrasts, "Ties of Petal" richly harmonizes the techniques of traditional Korean music with those of modern music.;본 논문은 황의종의 25현 가야금 3중주 “꽃잎 인연”을 분석한 것이다. 각 악장 별로 형식, 선율, 리듬에 대한 음악적 특징을 연구함으로 감상에 도움이 되는 것을 목적으로 한다. 본고에서 다루고 있는 “꽃잎인연”은 작곡가의 작품 활동시기에 있어 이러한 배경 하에 쓰여진 곡으로 기존의 전통주법 이외에 25현 가야금에서 연주할 수 있는 펼침 화음(아르페지오) 주법, 오스티나토 주법, 중음 주법, 이어 뜯는 주법 등을 모두 포함한다. 3악장으로 이루어진 본 곡은 도종환의 시 “꽃잎 인연”에 대한 감흥을 음악으로 표현하였으며 악장 별 특징은 다음과 같다. 제 1악장은 주제가 반복되는 도 드 리 형식으로 도입부, A, A¹, A², A³, Coda 총 6개의 부분으로 구성되어 있다. 제 1가야금 선율과 제 2, 3 가야금 반주의 구분이 뚜렷하며, 반주는 일정한 음 형이 반복되어 진행한다. 전체적인 선율구조를 살펴보면 장 2도, 단 3도, 완전 4도가 곡 전체의 주요음정이 된다. 동기의 전개유형을 살펴보면 동일반복과 동형진행, 그리고 동기 후미(後尾)에 약간의 변형된 반복이 많으며 변형 반복 시 동기 후미의 선율방향이 하행선율은 상행선율로, 하행선율은 상행선율로 주로 변화된다. 도 드 리 형식으로 반복되는 주제선율은 동기의 반복으로 확대되기도 하고, 동기의 일부가 사라져 축소되기도 한다. 리듬에 있어서는 종종 나타나는 엇 박 느낌의 리듬형(♪┼♩╈♪)은 제 1악장 선율의 흐름을 생동감 있게 표현하고 있는 특징적 리듬이다. 제 2악장은 총 6개 부분으로 A, B, C, B´, A, Coda으로 구분되며, 1악장과 마찬가지로 일정한 음 형의 반복으로 이루어진 반 주부와 주 선율로 이루어져있고 각 악기가 주 선율을 번갈아 가며 연주한다. 6/8박자의 기본리듬과 세분화된 빠른 패세지의 리듬이 각 악기에 배치되었고, 반주부의 완전 4, 5, 8도의 넓은 도약음정으로 이루어진 분산화음과 주선 율의 장 2도와 단 3도, 장3도의 좁은 음정이 대비와 조화를 이룬다. 또한 펼침 화음(아르페지오) 주법의 사용이 이 악장에서 보여지는 새로운 요소이다. 제 3악장은 가장 다이 나 믹 한 구성을 가진 악장으로 폭넓은 음역 내에서 펼침 화음 주법, 이어뜯 는 주법, 중음 주법 그리고 전성, 퇴 성, 추 성까지 다양한 시 김 새가 사용되었다. ♩=48에서 시작한 템포는 A부분에서는 ♩=120까지 단계적으로 빨라지며 C부분에서는 ♩=48에서 시작하여 ♩=220까지 점점 빨라지는 템포변화가 특징이다. 이 악장은 세 악기가 동시에 같은 음 형을 연주하는 A와 C부분과 모방기법이 사용된 B부분, 서정적인 선율이 돋보이는 D부분으로 구분되는데 A, B, A′, C, 연결 구, D의 형식으로 이루어져있다. 이상의 연구결과에서 보듯 황의종의 25현 가야금 3중주 곡 “꽃잎인연”은 시에서 느껴지는 서정성이 선율에 반영되어 표현되어졌으며, 선율과 반주 부, 인접진행과 도약진행, 느리고 빠른 템포의 변화, 전통주법과 서양주법의 사용 등 여러 요소 들이 어우러져 전통음악 기법과 현대음악 기법의 조화가 잘 이루어진 곡이라 할 수 있다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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