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이고르 스트라빈스키(Igor Stravinsky)의 「미사(Mass, 1948)」에 나타난 신고전주의 특징 연구

Title
이고르 스트라빈스키(Igor Stravinsky)의 「미사(Mass, 1948)」에 나타난 신고전주의 특징 연구
Other Titles
A Study on Characteristics of Neoclassicism appeared in Igor Stravinsky's Mass
Authors
박송이
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박신화
Abstract
20세기 초는 급변하는 사회로 인해 당시까지 유행했던 낭만주의가 쇠퇴하고, 다양하고 새로운 음악적 경향이 나타나게 되었다. 그 중 신고전주의는 1920년경부터 1950년경 사이에 나타난 음악 경향으로, 조성체계를 포함한 낭만시대 이전의 양식을 현대적 감각으로 새롭게 수용한 것을 말한다. 신고전주의를 주도한 스트라빈스키는 20세기 서양음악의 발전 방향을 제시하는데 있어 중요한 역할을 하였으며, 신고전주의를 통해 전통적 음악양식을 다양한 방법으로 수용하였는데 그의 합창작품 중 하나인「미사(Mass, 1948)」또한 이러한 특징이 잘 나타난다. 본 논문은 스트라빈스키의「미사」에 나타난 신고전주의의 특징에 관한 연구로 다음과 같은 순서로 진행하였다. 이론적 배경을 다룬 본론의 첫 번째 장에서는 일반적인 미사에 대해서 알아보았다. 두 번째 장에서는 20세기의 음악사조 중 하나인 ‘신고전주의’에 대해 연구하였고, 작곡가의 생애와 음악적 특징, 그리고 합창 음악에 관해 정리하였다. 세 번째 장에서는 이 곡의 작곡배경과 곡에서 나타난 신고전주의의 특징에 대해 악장 별로 분석하였다. 다음은 그에 따른 연구결과이다. 가사는 전통적인 미사 통상 문을 사용하였으며, 그레고리안 찬트에서의 직접적인 인용은 없지만 제2악장과 제3악장에 찬트와 같은 낭송 조를 사용함으로써 전통적인 분위기를 효과적으로 나타내고 있다. 또한 스트라빈스키는 라틴어 가사를 쓰고 있지만 기존의 라틴어 악센트와는 다른 방법을 사용하였다. 예를 들어, 'Kyrie'나 'Hosanna'의 가사가 반복될 때 끊임없이 가사의 악센트를 다음 음절로 옮기는 방법을 사용하였는데 이러한 방법은 리듬에 다양한 변화를 주었다. 조성적인 측면에서는 제1악장과 제5악장에서는 장, 단 3화음을 위주로 사용하였고, 제2, 3, 4악장에서는 도리안(Dorian)선법과 프리지안(Phrygian)선법을 사용하였다. 그러나 스트라빈스키는 전통적 조성 뿐 만 아니라 폴리코드, 복조, 범 온 음계, 테트라코드 등의 현대적 조성을 같이 사용하면서 신고전주의의 조성적 특징을 나타내었다. 주제의 확대와 변형의 측면에서는 선율의 반 진행, 유사진행, 사 진행 등이 제2, 4악장에서 특징적으로 많이 사용되었다. 또한, 제1악장과 같이 한 마디의 전주부가 간주 부에서 반복되어질 때 새로운 음이나 악기들이 추가되었고, 제2악장에서는 전주부의 마디수를 간주 부에서 한마디 축소하는 방법도 사용되었다. 음악양식의 측면에서는 제1, 4악장에서 스트레토(stretto), 제1, 4, 5악장에서 포부르동(fauxbourdon), 제4악장에서 오스티나토(ostinato), 제3, 5악장에서 카논(canon), 제3악장에서 지속음(pedalpoint), 제2, 3, 4악장에서 음화기법(word painting), 제2, 4, 5 악장에서 교 창(antiphonal singing)기법 등이 사용되어 전통적인 특징을 더하였다. 악기 편성에서는 전통적인 미사곡과 달리 이중편성의 관악5중주를 사용하고 있으며, 관악반주는 합창과의 대조를 통해 합창을 강조하는 역할을 하고 있다. 이러한 연구 결과, 스트라빈스키의「미사」에 나타난 신고전주의의 특징을 종합해보면 다음과 같다. 첫째로, 이 곡은 미사라는 장르를 사용하였고, 가사 또한 미사통상 문을 바탕으로 작곡되어졌기 때문에 전통적인 미사곡과 연관성이 있지만 작곡가는 가사의 악센트의 위치나 반복 회수 등을 달리함으로써 변화를 주었다. 둘째로, 악기 편성에 있어서 낭만 시대 이전의 곡들과 달리 이 곡에서는 관악기만을 사용함으로 감정의 절제를 나타냈다. 셋째로, 전통적인 양식의 사용과 함께 스트라빈스키만의 독창적인 화성, 주제 선율의 확대 및 변형 등의 현대적 양식을 가미함으로써 신고전주의 음악의 특징을 잘 나타내고 있다. 이와 같이 스트라빈스키의「미사」는 전통적인 기법의 바탕 하에 현대적 양식을 가미함으로써 신고전주의 음악의 특징을 잘 나타내고 있으며, 여기에 스트라빈스키만의 음악적 특징이 조화를 이루는 작품임을 알 수 있다.;Due to the rapidly changing society, Romanticism which prevailed in the nineteenth century started to decline, and new musical trends started to show up in the early twentieth century. Neoclassism refers to one of the musical trends appeared in between 1920s and 1950s. It embraces musical styles of pre-Romantic period including its tonal system, and recreates it with a modern edge. Igor Stravinsky, who lead Neoclassical music, made an important role in suggesting the way to develop Western music in the twentieth century. Through the Neoclassism, he reinterpreted traditional musical styles in various ways, and Mass well represents these features of his music. This paper is a study on the characteristics of Neoclassism appeared in Igor Stravinsky's Mass. This will be presented in the following order; The first chapter deals with the general mass and its theoretical backgrounds. The second chapter presents Neoclassism, one of the important musical trends in the twentieth century, and introduces the life of the composer, Igor Stravinsky, and his musical characteristics as well as his choral music. The third chapter shows the background of Mass and the features of Neoclassism appeared in this music by analyzing each movement. The results of the study is as follows; In text, that of the Ordinary of the Mass was used. Even though there was no direct citation from Gregorian Chant, chant-like recitation was used in the second and the third movement, so that the traditional atmosphere can be well presented. Also, Stravinsky used Latin but its accent was different from that of the general Latins. For instance, when the words such as 'Kyrie' or 'Hosanna' is repeated, its accent comes in the second syllable, and this lead the rhythmical variations. In the aspects of the tonal system, major/minor triad was mainly used in the first and fifth movement, and Dorian and Phrygian mode was used in the second, third, forth movement. In addition to these traditional tonal systems, Stravinsky also used modern tonal devices such as polychord, bitonality, pandiatonicism, tetrachord. These are the tonal characteristics of Neoclassism. In terms of the expansion and variation of the theme, contrary, similar and oblique motion of the melody was used especially in the second and the forth movement. In the first chapter, new notes and instruments were added when one measure from introduction was reappeared in the interlude. In the second movement, one measure from introduction was reduced when it is repeated in the interlude. In terms of the musical style, stretto in the first and forth movement, fauxbourdon in the first, forth, fifth movement, ostinato in the forth movement, canon in the third and fifth movement, pedalpoint in the third movement, word painting in the second, third, forth movement, antiphonal singing in the second, forth, fifth movement effectively shows its traditional characteristics. In the orchestration, double wind quintet was used unlike traditional Mass. The contrast between wind instruments and chorus made an important role in highlighting the chorus in the music. In these points of view, Stravinsky's Mass well shows the features of Neoclassical music by adding modern styles on the top of the traditional musical patterns, and harmonizes it with his own musical characteristics.
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