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예레미야서의 바벨론 신탁에 대한 연구

Title
예레미야서의 바벨론 신탁에 대한 연구
Other Titles
A Study on the Oracle against Babylon of the Book of Jeremiah : Based on the Book of Jeremiah Chapters 25 and 50-51
Authors
백지현
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 기독교학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이경숙
Abstract
본 논문은 예레미야 25, 50-51장에 나타난 바벨론 모습에 주목하여, 예레미야서 에서 바벨론 의 역할과 그 가운데 드러나는 바벨론 과 하나님의 관계를 알아보는 것을 목표로 한다. 구약성서에 바벨론 은 이스라엘의 신학적 상상력을 자극시키는 하나의 중요한 신학적 은유로 나타난다. 바벨론 포로 이전부터 포로 시대까지를 배경으로 하고 있는 예레미야서 에서도 바벨론 은 당시의 시대적 상황과 이 시대에 대한 이스라엘 사람들의 신학적 성찰을 이해하는데 중추적인 역할을 하고 있다. 먼저, 25장과 50-51장이 구조적으로나 내용적으로 서로 연결되어 있음을 밝히고자 했다. 25장은 유다 에 대한 심판을 이야기하는 1-11절과 바벨론 에 대한 심판을 이야기하는 12-14절, 그리고 열방 에 대한 야훼의 진노의 잔 부분인 15-29절로 구성되어 있다. 1-11절까지는 앞선(1-24장까지의) 유다 의 심판을 요약적으로 보도하고 있다. 그러나 이어지는 12절 이하부터는 바벨론 을 비롯한 열 방 의 심판을 예견하고 있기에, 뒤이어 등장하는 바벨론 신탁 부분인 50-51장과 연결되어진다. 나아가 1장에서의 모든 나라에 대한 하나님의 뽑고 파괴하며 건설하고 심고자 하신 계획이 유다 와 열 방 의 심판을 말하는 25장을 거쳐 당시의 가장 강력한 대제국인 바벨론 의 멸망을 이야기하는 50-51장에서 실현 되어 진다. 이와 같이 유다 의 멸망에서 바벨론 의 멸망으로 이어지는 구조 속에서 바벨론 에 대한 상반된 묘사가 이 장들에 나온다. 유다 의 심판을 이야기하는 25장의 전반부에서 바벨론 은 유다 의 지도자들에게 사용되었던 야훼의 종이라는 호칭을 얻게 된다. 그러면서 유다 보다 도 야훼 하나님과 더 가까운 관계로 보도된다. 그러나 이어지는 12절 이하에서는 갑자기 바벨론 의 심판을 단편적으로 말하고 있다. 25장 후반부의 요약적 보도는 50-51장의 바벨론 멸망에 대한 구체적인 묘사로 이어진다. 50-51장은 야훼의 종으로서 행한 바벨론 의 행위와 바벨론 의 심판의 원인을 보다 구체적으로 보여준다. 50-51장에서 바벨론 은 대체로 유다 의 정복자, 지배자로서의 전통적인 관점으로 묘사 되어 진다. 그러나 50-51장은 바벨론 이 유다 정복행위 자체로 인해, 또는 유다 에 적대적인 열방 이기에 심판을 받게 되는 것이 아님을 말해준다. 야훼의 종으로서 유다 에 대한 심판을 허용 받았으나, 자신들의 군사적인 힘의 확장과 경제적인 이윤추구에만 몰두한 바벨론 의 자만함과 무자비함이 바벨론 과 하나님의 관계를 변화시킨 원인이 된 것이다. 그러나 바벨론 신탁은 바벨론 의 제국주의에 대한 심판만이 아니라, 이와 같은 제국주의적인 힘을 모방하려고 했던 유다 에 대한 경고를 동시에 내포하고 있다. 따라서 유다 와 바벨론 이 서로 대립되는 존재가 아닌, 하나님의 심판 앞에 놓인 동일한 존재임을 발견할 수 있다. 나아가 이와 같은 바벨론 의 모습 속에서 이 세상의 모든 힘이 궁극적으로 야훼 하나님 한 분으로부터 나온다는 사실이 드러난다. 이 하나님 은 세상적인 힘을 전복시키시고 심판 하시는 하나님이시며, 동시에 모든 존재들을 창조하신 분으로 나타난다. 때문에 하나님은 유다 뿐만 아니라 열방 과도 관계하시는 하나님이자 온 세계의 주권자로서, 이스라엘만의 민족주의적인 하나님의 개념을 넘어, 모든 나라와 민족을 창조하신 신 보다 세계적인 하나님으로 그 인식의 지평이 넓혀지고 있다.;This study sets out to investigate the descriptions of Babylon in the Book of Jeremiah and the relationship between Babylon and God revealed in the descriptions, focusing on the aspects of Babylon in ch. 25 and 50-51 of the Book of Jeremiah. In the Old Testament, Babylon goads and challenges Israel's theological imagination in remarkably varied ways. In Book of Jeremiah, which covers the period before Babylon captives and the period of captives, Babylon plays a pivotal role in promoting the theological reflections of Israelis of the times and their situations. First it should be noted that ch. 25 and ch. 50-51 are connected to each other both in structure and content. Chapter 25 consists of verses 1-11 that talk about the judgment of Judah, verses 12-14 that talk about the judgment of Babylon, and verses 15-29 that talk about the cup of wrath toward other countries. verses 1-11 give a summary of Judah's judgment(ch. 1-24). However the following verses starting with verse 12 predict the judgment of other countries as well as Babylon and thus are connected to ch. 50-51 about the oracle against Babylon. God's plan for plucking out and pulling down, building and planting all the nations in ch. 1 goes through ch. 25 that talks about the judgment of Judah and other countries and that is implemented in ch. 50-51 that talk about the fall of Babylon, the most powerful empire of the times. In such a structure from Judah's fall to that of Babylon, the chapters offer contradicting descriptions of Babylon. The former half of ch. 25 that talks about Judah's judgment gives Babylon to the title of Yahweh's servant, which used to refer to Judah's leaders, and reports on closer relationships to God of Yahweh than Judah. The following verses starting with verse 12, however, provide the judgment of Babylon only in fragments. The latter half of ch. 25 provides a summary report, which is followed by the specific descriptions of the fall of Babylon in ch. 50-51, which present more concrete information about the specific acts of Babylon as Yahweh's Servant and the causes of its judgment. In ch. 50-51, Babylon is usually depicted as the conqueror and ruler of Judah in a traditional sense, but they clearly point it out that Babylon is not under judgment because of its conquering acts or because of being antagonistic to Judah. It was the conceit and brutality of Babylon, which was granted the right to pass a judgment of Judah as Yahweh's servant but committed to the military expansion and economic profits, that caused changes to its relationships with God. However, the oracle against Babylon contains not only the judgment of Babylon's imperialism but also the warning to Judah that attempted to copy such imperialistic power. As a result, it is clear that Judah and Babylon are do not confront each other but equals in front of God's judgment. Furthermore, the aspects of Babylon reveal the fact that all power of the world ultimately derives from one and only God, who overturns the worldly power, passes a judgment, and creates all the creatures in the world. Therefore, God concerns other countries as well as Judah and possesses the sovereignty of the entire world. The perceptions of God have broadened their horizon as God of the world who created all the nations and peoples beyond the concept of God for Israelites only.
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