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행정구역 통합지역의 도시 이미지 확립을 위한 도시브랜드 아이덴티티 표현 연구

Title
행정구역 통합지역의 도시 이미지 확립을 위한 도시브랜드 아이덴티티 표현 연구
Other Titles
A Study on the Expression of City Brand Identity to establish a city image in unified administrative areas : Focusing Unified Changwon City
Authors
송민희
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 디자인학부시각디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김인성
Abstract
With globalization and advancement in information technology of the twentieth century, interchanges between cities have increased and the differences between cities have also been diminished. A city, instead of a nation, has emerged as a new unit of competence in the international market. In other words, competitiveness of city reflects the one of national. Therefore, advanced cities acknowledged the fact that a city itself can be a product and started to make it a brand. Many cities are trying to secure their city competitiveness using a city brand -publicizing their cities and holding some international events. A city brand identity is a symbol which visualized the city's material/immaterial asset, and is the image which the city pursues to plant in customers' minds. A city brand identity is a representative image of the city, and this not only raises civic pride of people and harmonize them, but also builds up the credibility of city and prevents the outflow of customers. Acknowledging the importance of a city brand, advanced cities of the world try to establish their own city brand identities and manage them systematically in order to preoccupy the lead in the international market and to consolidate their positions. In Korea, Hi Seoul of Seoul Metropolitan City opened the era of city brand in 2002 and then other local governments have invested a lot of effort and budget to raise the civic competitiveness with their city brands. However, most of them lacked enough research of the region and enough time. As a result, many city brand identities failed to visualize the characteristics of the cities, and some failed to differentiate themselves from others by using similar English brand slogans. To solve this problem of domestic city brands and to establish a city brand identity by using civic characteristics, this paper has selected the Unified Changwon City. In 2009, three neighboring cities -Masan, Changwon and Jinhae in Gyeongnam Province- unified to create Unified Changwon City. This is the first city which unified according to the national policy to unify the administrative districts and is in great need to establish a new civic image and city brand as a mega-city in the southern Korea. This paper studies on the visual expression in the city brand identity which the city's characteristics are reflected positively. This paper has three aims as followed. First, this paper aims to set a design direction of Unified Changwon City by understanding the notions of city image, city brand, and city brand identity and by conducting case studies of city brand identities in- and out-side of Korea. Second, I will study the culture and history of the city through internet, references, and survey. Third, I will derive out main visual factors of Unified Changwon City and, by using it, I will make several suggestions to help Unified Changwon City to create a city brand identity which maximizes the civic characteristics and differentiates it from others. Applying a symbol is not always the best way of expression in every case. However, if it is created properly and is used in the right place, it will accomplish the initial aim of city brand. The result of this study can be a reference for Unified Changwon City to preoccupy the lead in the competitiveness between cities and to plant a credible image in the customers' minds.;21세기 국제화, 정보화에 따른 활발한 교류로 도시의 격차가 줄어들게 되었고, 국제시장에서 국가 개념이 약화되어 경쟁의 단위가 국가에서 도시로 이동함에 따라 도시경쟁력이 곧 국가 경쟁력을 의미하게 되었다. 이로 인해 선진 도시에서는 도시 자체를 하나의 상품으로 인식하여 브랜딩 하고 이를 적극 활용하여 도시를 홍보하며, 국제 규모의 행사를 유치하는 등 도시경쟁력 확보에 주력하고 있다. 도시브랜드 아이덴티티 는 도시의 유, 무형 자산을 시각이미지로 상징화하여 표현 한 것으로 도시가 소비자의 마음속에 심어주고자 하는 이미지라 할 수 있다. 이 같은 도시브랜드 아이덴티티 는 도시를 대표하는 이미지로써 타 도시와의 차별성을 갖고 내적으로 도시 구성원들의 자긍심을 높이고 화합을 이끌며, 외적으로 소비자에게는 도시 신뢰도를 높임으로써 경쟁 도시로 소비자의 유출을 막는 역할을 하므로 중요도가 매우 높다 할 수 있다. 따라서 세계의 선진 도시들은 국제 시장에서 자신의 위치를 확고히 하고 경쟁에서 우위를 선점하기 위해 타 도시와 차별화 된 도시브랜드 아이덴티티 를 확립, 체계적으로 관리하고 있다. 국내에서도 2002년 서울시의 ‘Hi Seoul’을 필두로 각 지 자체 에서는 도시 경쟁력 상승을 위해 많은 노력과 예산을 투자 하여 도시를 브랜딩 하고 도시브랜드 아이덴티티 를 만들고 있는데, 지역에 대한 충분한 조사 없이 단 기간에 만들어진 도시브랜드 아이덴티티 는 그 도시의 특성을 시각화하지 못했으며, 유사한 영문브랜드슬로건의 사용으로 타 도시와 유사성을 띈다는 문제점이 제기되었다. 이러한 국내 도시브랜드의 문제점을 인식하고 개선점을 찾기 위해 도시의 특성을 이용한 도시브랜드 아이덴티티 를 개발하고자 행정구역 통합 창원시를 선정하였다. 통합 창원시는 2009년 행정구역 통합 정책에 따라 국내 최초 통합을 이룬 지역으로 경상남도 마산, 창원, 진해가 속하며 통합으로 남해안 메가 시티 로 탈바꿈하게 된 현재 통합 창원시의 새로운 도시이미지, 도시브랜드가 절실히 요구되는 상황이라 할 수 있다. 따라서 본 논문에서는 도시 특성을 적극 반영한 도시브랜드 아이덴티티 시각 표현에 대한 연구로 첫째 도시이미지, 도시브랜드, 도시브랜드 아이덴티티 의 개념을 이해하고 국내외 도시브랜드 아이덴티티 사례연구를 통해 통합 창원시의 디자인 방향을 설정한다. 둘째 인터넷, 관련서적, 설문조사 등을 통해 도시의 문화와 역사를 살펴보고, 셋째 통합 창원시 시각 핵심 요소를 도출하여 도시의 특성을 극대화하고 타 도시와 차별성을 가질 수 있는 아이덴티티 구현을 통해 통합 창원시만의 도시브랜드 아이덴티티 디자인을 제안하는 데 목적이 있다. 도시브랜드 아이덴티티 를 전개함에 있어서 심벌타입의 활용이 모든 상황에 알맞은 표현 방식은 아니다. 그러나 차별화된 도시브랜드 아이덴티티 표현에 있어서 올바르게 제작되어 적합하게 사용된다면 도시브랜드 소기의 목표를 달성할 수 있을 것이다. 본 연구의 결과가 도시 간의 경쟁에서 통합 창원시가 우위를 선점 할 수 있고, 소비자에게 신뢰를 줄 수 있는 도시 이미지 확립에 참고가 되기를 바란다.
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