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프로모션 키트(Promotion Kit)의 캐릭터 표현 연구

Title
프로모션 키트(Promotion Kit)의 캐릭터 표현 연구
Other Titles
A Study on Suggestions of Nutritional Supplements Characters of Promotion Kit
Authors
김원경
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 디자인학부시각디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이영희
Abstract
현재 국내 시판되고 있는 대표적 영양제는 대략 300여 종에 이른다. 특히 가정 내 소비가 어린이 중심으로 바뀐 사회적 변화는 어린이 영양제 시장의 확대에 커다란 영향을 주었다. 자녀에 대한 애정과 비교심리 등이 복합적으로 맞물리면서 자녀건강에 대한 지출이 늘어나고 있기 때문이다. 따라서 어린이 영양제 소비가 늘어감에 따라 기업에서도 시장 대응력 강화로써, 이미 많은 국내 기업들이 성인시장에서 어린이 시장을 따로 분리해 다양한 어린이 전용 영양제를 생산•판매하고 있다. 이러한 기업들은 어린이 소비자들을 고려하여 어린이 영양제의 장기적 판매와 잠재고객까지도 확보 할 수 있는 각종 제품 마케팅 전략을 실시하고 있다. 하지만 어린이 전용 영양제 코너를 가지고 있는 대형약국이나 CJ '올리브 영(Olive young)'과 같은 기업형 체인스토어에서는 어린이 영양제를 직접적으로 판매하고 있음에도 불구하고 제품을 생산하는 기업에만 판매 전략을 의존하고 있다. 전문화, 특성화 되어가고 있는 직접적인 판매 업체의 성격에 맞추어 개별적인 판매 전략을 통해 그들만의 브랜드 강화가 필요하다. 이러한 필요성에 따라 어린이 영양제 전문 판매업체의 브랜드 전략으로서 프로모션 키트는 어린이 소비자뿐 아니라 선물을 해주는 어른들에게도 즉각적 반응을 가져다 주고 홍보 및 판매증진으로 이어질 수 있는 방안이 될 수 있다. 어린이 영양제 프로모션 키트는 프리미엄 방식의 프로모션 활동으로써, 어린이 소비자를 겨냥하여 제품 구입 시 무료로 제공해 주는 유형이다. 맥도날드의 해피밀 장난감을 대표적인 예로 들 수 있는 프로모션 키트는 어린이에게 친숙함으로 다가가서 판매 업체의 전문 코너를 활성화시킬 수 있으며, 장기적으로 어린이 영양제의 전문 판매점으로서의 이미지 강화를 이끌 수 있다. 본 연구는 약국의 어린이 영양제 전문 코너에서 제공하는 프로모션 키트에 적용할 캐릭터 제작을 주요로 한다. 우선 영양제의 일반적인 형태인 알약과 디지털 이미지의 최소단위인 픽셀을 디자인 컨셉 으로 캐릭터 시안을 제작하였다. 디자인 컨셉 중 하나로 사용된 픽셀은 디지털 네이티브 에 속하는 본 연구의 대상에게는 친숙한 이미지 요소일 수 있다. 이러한 디자인 시안을 가지고 연구 대상이 되는 어린이 146명의 호감도 조사를 실시하였다. 조사를 통해 기존 시안에서 알약의 형태가 너무 뚜렷하여 부정적인 이미지를 줄 수도 있다는 단점을 도출해냈고, 이를 보안하기 위해 자연 식품을 상징화하는 형태를 추가하였다. 그리하여 최종 프로모션 키트에 적용하는 캐릭터를 제작, 제안하였다. 이러한 연구에서 나온 결과로, 약국의 어린이 영양제 전문 코너에서 제공하는 프로모션 킷 에 적용되는 영양제 캐릭터는 첫째, 현재의 소비 트렌드 의 변화를 고려하여 프로모션을 적용하는 곳이 기존의 제품을 출시하는 기업만이 아닌 직접적인 판매를 하는 대형 업체로 확대할 수 있는 방안이 될 수 있으며, 둘째, 전문화, 특성화 되어가고 있는 어린이 영양제의 직접적인 판매 업체의 성격에 맞추어 개별적인 프로모션 전략으로 브랜드 향상에 도움이 될 수 있으며, 셋째, 어린이 영양제 전문 판매점의 브랜드 캐릭터로서 장기적인 인지도 상승을 통해 판매 촉진을 불러일으킬 수 있다. 판매만을 담당하는 업체에서도 브랜드 강화에 힘쓰는 현재 트랜드 에 맞추어 마케팅 프로모션 전략의 다양한 활동이 필요하다. 즉, 소비에 영향을 미치는 대상의 특성을 주요하게 고려하고 이에 따른 적절한 활용으로 즉각적이면서도 장기적인 효과를 줄 수 있는 프로모션 키트는 지속적인 이미지 상승과 판매에서 가장 중요하게 작용하는 매출에 긍정적인 영향을 미칠 수 있을 것이다. 하지만 연구 대상이 직접적인 구매자가 아닌 어린이라는 점과 프로모션 키트의 적용 판매소의 선정에 대한 현실적인 어려움이 있을 거라 생각한다. 이러한 상황적 어려움이 있더라도 앞으로 지속적인 성장을 거듭해 나갈 어린이 영양제의 전문 판매 시장에 본 연구가 도움을 줄 수 있기를 기대해본다.;The representative nutritional supplements in Korean markets are roughly 300. In particular, social changes of children-oriented domestic consumption affected largely expansion of children’s nutritional supplements markets. Affection and comparative psychology about children are complicatedly connected so that spending for children’s health is increasing. Therefore, with increasing consumption in children’s nutritional supplements, many Korean companies have already produced and sold children’s nutritional supplements by separating adult markets from children markets to actively cope with market changes. Such companies perform various product marketing strategies to secure long-term sales and potential customers of children’s nutritional supplements by considering children consumers. However, large pharmacies and corporate chain stores such as ‘CJ Olive young’ with the special corner for children’s nutritional supplements directly sell them, but their sales strategies only rely on manufacturing companies. They need to strengthen their own brand through individual sales strategies in response to characteristics of direct sales companies that are becoming professional and distinct. According to the need, as a brand strategy of professional sales company of children’s nutritional supplements, Promotion Kit can be a method to give immediate reaction to children consumer as well as adults who buy children’s nutritional supplements as a gift and increase promotion and sales. Children’s nutritional supplement, Promotion Kit is a premium type of the promotion activity, and it is a free gift type at the time of purchase by aiming at children consumers. McDonald’s Happy Meal toy is a representative example of Promotion Kit, and it is to approach children more friendly to activate the special corner of sales stores, and further strengthen image as the special stores selling children’s nutritional supplements in the long term. This study focuses on creating characters to apply to Promotion Kit that pharmacies’ special corner of children’s nutritional supplements provide. First of all, the character draft was created with a design concept of general types of pills and pixel, the minimum unit of digital image. Pixel used as one out of design concepts can be a familiar image factor to the study subjects who are involved in digital native. This study conducted a likeness survey of 146 children with the design draft. According to the survey result, a previous draft has a disadvantage as the type of pills is so clear that it can bring about negative image. To solve this, the study added the type of symbolizing natural food. Therefore, the character for the final Promotion Kit was created and suggested. According to the findings, characters of nutritional supplements that pharmacies’ special corner of children’s nutritional supplements provide are as follows. First, not only pharmacies but also large companies with direct sales can consider current consumption trend changes and apply promotion. Second, according to characteristics of direct sales companies of children’s nutritional supplements that are becoming professional and distinctive, the characters can help improve brand as an individual promotion strategy. Third, the characters can promote sales throng long-term awareness improvements as brand characters of children’s nutritional supplement special stores. Companies that only sell need various activities of marketing promotion strategies according to the current trend of brand reinforcement. In short, Promotion Kit that considers characteristics of factors influencing consumption and gives immediate and long-term efficiency by using the factors will have a great effect. However, this study seems to have realistic difficulties as the study subjects are not direct buyers and it is hard to select stores selling Promotion Kit. Despite the situational difficulties, hopefully, this study will be a help to professional sales markets of children’s nutritional supplements that will constantly grow.
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