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한·중·일 남녀 대학생의 색채감성에 관한 비교 연구

Title
한·중·일 남녀 대학생의 색채감성에 관한 비교 연구
Other Titles
A Comparative Study of Color Emotion of Korean, Chinese and Japanese College Students
Authors
제나나
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 디자인학부색채디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최경실
Abstract
제품의 수준이 평준화 단계에 다다른 현대사회에서 기업들은 제품의 품질만으로는 경쟁력을 가지지 못하게 되었다. 이러한 이유로 기업들은 자사 제품만이 가질 수 있는 무형의 이미지를 만들어 차별화를 꾀하고 있는데 이때 차별화 수단의 하나로 컬러를 이용하고 있다. 또한 현재는 글로벌시대로 과거와는 달리 세계의 모든 사람들이 소비의 주체가 되고 있기 때문에, 해외 소비자들의 감성을 제대로 읽지 못한다면 성공을 거둘 수 없는 시대가 되었다. 이에 국가 간의 감성 색채에 관한 연구의 중요성이 점차 대두되고 있지만, 국내와 해외 소비자의 색채감성에 관한 비교 연구는 시간적, 물리적, 경제적인 이유로 인해 학계보다는 업계에서 자체적으로 실시하는 경향이 높아 정보의 공유가 미흡한 상황이다. 이에 본 연구는 지리적으로 근접하고 정치, 경제, 문화적으로 교류가 활발한 한•중•일 남녀 대학생의 색채감성을 비교 분석하여 국가 간에 나타나는 색채감성의 특성을 규명하기 위한 목적으로 수행되었다. 본 연구의 진행 과정은 다음과 같다. 첫째, 연구자는 기존 연구 자료들을 통해 색채 선호의 개념과 특성에 대해 알아보고 색채 선호에 영향을 주는 요인들에 대해 살펴보았다. 또한 한•중•일 색채 관 형성에 영향을 미친 요인과 삼국의 색채감성에 대한 특성을 알아보았다. 둘째, 이론적 연구를 바탕으로 한•중•일 대학생의 색채감성에 관한 실증적 연구하였다. 일반 색채 선호 특성, 일반 색채 혐오 특성, 제품 색채 선호 특성, 의류 색채 선호 특성으로 분류하고, 이를 다시 색, 색상, 톤으로 세분화시켰으며, 색상과 톤은 통계적 기법을 이용하여 국가간, 성별에 따른 국가간 색채감성의 차이를 검증하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫 번째, 한•중•일 국가별 일반 선호 색에서 한국과 중국은 black과 white, 일본은 right purplish pink의 선호가 가장 높았고, 한국과 일본 남자 대학생은 black, 중국 남자 대학생은 white, 한국 여자 대학생은 light pink, 중국 여자 대학생은 white, 일본 여자 대학생은 bright purplish pink를 가장 선호하는 것으로 분석되었다. 두 번째, 국가, 성별에 따른 국가간의 일반 선호색상의 차이를 검증한 결과, 모두 유의미한 결과값을 얻어, 국가, 성별에 따른 국가별 일반 선호색상에 차이가 있는 것으로 나타났다. 세 번째, 국가, 성별에 따른 국가별 일반 선호 톤의 차이를 검증한 결과, 모두 유의미한 결과값을 얻어 국가, 성별에 따른 국가별 일반 선호 톤에 차이가 있는 것으로 나타났다. 네 번째, 한•중•일 국가 간 일반 혐오 색에서 한국은 grayish olive, 중국은 deep yellow, 일본은 dark grayish olive의 혐오 율이 가장 높게 나타났으며, 한국 남자 대학생은 deep red, 중국 남자 대학생은 vivid purplish red, 일본 남자 대학생은 grayish olive, 한국 여자 대학생은 grayish olive, 중국 여자 대학생은 deep yellow, 일본 여자대학생은 dark grayish olive를 가장 혐오하는 것으로 분석되었다. 다섯 번째, 국가, 성별에 따른 국가간 일반 혐오색상의 차이를 검증한 결과, 국가별 혐오색상과 남자 대학생의 국가별 혐오색상에서만 유의미한 결과값을 얻었으며, 여자 대학생의 국가별 혐오색상에서는 차이가 나타나지 않았다. 여섯 번째, 국가, 성별에 따른 국가간의 일반 혐오 톤의 차이를 검증한 결과, 모두 유의미한 결과값을 얻어, 국가, 성별에 따른 국가별 일반 혐오 톤에 차이가 있는 것으로 나타났다. 일곱 번째, 한•중•일 국가간 제품 선호 색에서 한국은 white, 중국과 일본은 black이 가장 높은 선호 율을 보였으며, 남자 대학생은 국가간 선호 색의 결과와 동일하게, 여자 대학생 경우 삼국에서 모두 white가 가장 높은 선호를 보였다. 여덟 번째, 국가, 성별에 따른 국가간의 제품 선호색상의 차이를 검증한 결과, 모두 유의미한 결과값을 얻어, 국가, 성별에 따른 국가별 제품 선호색상에 차이가 있는 것으로 나타났다. 아홉 번째, 국가, 성별에 따른 국가간의 제품 선호 톤 차이를 검증한 결과, 모두 유의미한 결과값을 얻어, 국가, 성별에 따른 국가별 제품 선호 톤에 차이가 있는 것으로 나타났다. 열 번째, 한•중•일 국가간 의류 선호 색에서 삼국 모두 black을 가장 선호하였으며, 한국 남자 대학생은 white, 중국과 일본 남자 대학생은 black, 여자 대학생은 삼국 모두에서 black을 가장 선호하였다. 열한 번째, 국가, 성별에 따른 국가간의 의류 선호색상의 차이를 검증한 결과, 남자 대학생의 경우만 삼국의 의류 선호색상의 차이가 유의미한 것으로 나왔고, 국가간의 의류 선호색상과 여자 대학생의 삼국간 의류 선호색상의 경우는 차이가 나타나지 않은 것으로 분석되었다. 열두 번째, 국가, 성별에 따른 국가간의 의류 선호 톤의 차이를 검증한 결과, 모두 유의미한 결과값을 얻어, 국가, 성별에 따른 의류 선호 톤에 차이가 있었다. 색채감성은 다양한 요소에 의해 영향을 받아 변화한다는 특성을 가지고 있으므로 지속적인 연구가 이루어져야 할 것이다. 색채감성의 체계적이고 지속적인 연구를 통해 한국의 고유한 색채감성을 발견하고, 한국의 이미지를 전달하는 다양한 문화산업에 활용되며, 산업 현장에서 국가별 색채감성의 고유성을 살린 색채 계획이 이루어지는데 본 연구가 도움이 되기를 기대해 본다.;In this modern society which the level of products have reached to the stage of standardization, enterprises became unable to have the competitiveness just by the quality of products. For this reason, enterprises strive to be distinguished among their competitors with intangible images to be available by their own products only and at this time, they use colors as one of such methods for the differentiation. Also, this is the global era now when all the people in the world become the subject of consumption different from the past so that it will not be able to win a success unless they are able to understand the emotion of overseas customers correctly in this era. Thus, the importance of study of color emotion among nations is gradually on the rise but regarding the comparative study of color emotion between local customers and overseas customers is in a situation of insufficient share of information since the studies have been performed by the related business world itself rather than by the academic world for those timing, physical, and economic reasons. Therefore, this study was performed for the object to examine the characteristics of color emotion shown among nations by the comparative analysis of color emotion of Korean, Chinese and Japanese male and female college students, as nations geographically close each other and very active in the political, economic, and cultural interchanges. The processes of this study are as in the followings: First, it reviewed the conception and characteristics of color preference through the existing materials of study and then, reviewed which factors had influence on the color preference. In addition, it examined which factors had influence on the formation of perceived meaning of color of Korea, China, Japan and the characteristics of color emotion in those three countries. Second, it performed empirical study of the color emotion of college students in Korea, China, Japan based on the theoretical study. It classified into the characteristics of general color preference, the characteristics of general color hatred, the characteristics of product color preference, the characteristics of garment color preference, and subdivided them again into color, hue, tone and for hue and tone, it verified the differences in color emotion among nations by each nation, gender using statistical techniques. The results from this study are as in the followings: First, for general color preference by each nation of Korea, China and Japan, it was analyzed that the most preferred colors in Korea and China were black and white, while the one in Japan was right purplish pink. Also the one by Korean and Japanese male college students was black, and the one by Chinese male college students was white, while the one by Korean female college students was light pink, the one by Chinese female college students was white, and the one by Japanese female college students was bright purplish pink. Second, as the results from the verification of the difference in general color preference among nations by each nation and gender, all of them got significant values so that it was found to have difference in general color preference among nations by each nation and gender. Third, as the results from the verification of the difference in general tone preference among nations by each nation and gender, all of them got significant values so that it was found to have difference in general tone preference among nations by each nation and gender. Fourth, for the general color hatred among Korea, it was analyzed that China, Japan, the most hatred one in Korea was grayish olive, the one in China was deep yellow, and the one in Japan was dark grayish olive. Also the one of Korean male college students was deep red, the one of Chinese male college students was vivid purplish red, and the one of Japanese male college students was grayish olive, while the one of Korean female college students was grayish olive, the one of Chinese female college students was deep yellow, and the one of Japanese female college students was dark grayish olive. Fifth, as the results from the verification of the difference in general color hatred among nations by each nation and gender, it gained significant results only from the color hatred by each nation and the color hatred of male college students by each nation, while there showed no difference in the color hatred of female college students by each nation. Sixth, as the results from the verification of the difference in general tone hatred among nations by each nation and gender, it gained significant results from all of them, which showed to have difference in general tone hatred among nations by each nation and gender. Seventh, for the product color preference among nations of Korea, China and Japan, it showed the most preference of while for Korea, black for China and Japan, while it showed the same result as the one of color preference among nations for male college students, and white as the most preferred color for female college students in all of three countries. Eighth, as the results from the verification of the difference in product color preference among nations by each nation and gender, it gained significant results from all of them, which showed to have difference in product color preference among nations by each nation and gender. Ninth, as the results from the verification of the difference in product tone preference among nations by each nation and gender, it gained significant results from all of them, which showed to have difference in product tone preference among nations by each nation and gender. Tenth, for the garment color preference among nations of Korea, China and Japan, the most preferred color by all three nations was black. Also the one by Korean male college students was white, the one by Chinese and Japanese male college students was black, while the one by all three nations of female college students was black. Eleventh, as the results from the verification of the difference in garment hue preference among nations by each nation and gender, it showed that the difference in garment hue preference was significant only for the one of male college students, while it was analyzed that there showed no difference in case of garment hue preference among nations and the one by female college students among three nations. Twelfth, as the results from the verification of the difference in garment tone preference among nations by each nation and gender, it gained significant results from all of them, which showed to have difference in garment tone preference among nations by each nation and gender. Since color emotion has the characteristic to change by influence of various elements, it is required to do the study continuously. It expects that the peculiar color emotion of Korea can be found out to utilize for various cultural industries delivering the image of Korea through systematic and continuous study and also hopes that this study can be helpful for the establishment of color plans made the most of the peculiarity of color emotion by each nation in the field of industry.
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