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컨버젼스(Convergence) 시대의 디자인교육 개선방안에 관한 연구

Title
컨버젼스(Convergence) 시대의 디자인교육 개선방안에 관한 연구
Other Titles
A Study on Convergence era Improvement of Design Education : Focusing on industrial design curriculum
Authors
장은진
Issue Date
2010
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
“사람들은 대부분 디자인을 겉 포장 정도로 생각한다. 하지만 이는 디자인의 진정한 의미와 거리가 멀다. 디자인은 인간이 만든 창조물의 중심에 있는 영혼이다.” (Steve Jobs, APPLE CEO) 이 글은 디자인의 복합적인 기능과 문화적 가치를 대변한다. 사회와 기업은 디자인의 중요성을 강조하며 경영의 키워드로 디자인을 언급하고 있다. 하지만 현재 디자인 분야의 현황은 빠르게 변화하는 시대환경을 수용하기 위하여 산업초기 교육시스템의 발전 방향에 대해 뚜렷한 해답을 찾지 못하고 있다. 오히려 시장의 트랜드 중심으로 부분적 개편되고 있는 상황이다. 그럼에도 불구하고 대학은 전문 인력을 수용할 시장상황을 파악하지 못하고 일방적으로 디자인 인력을 양산하여 매해 미 취업 인력이 적체되고 있는 실정이다. 또한 현업에 진출하더라도 일부 대기업을 제외한 중소기업에서는 그 업무의 전문성이 희박하여 기업 내 디자인 인력의 만족도는 대체로 높지 않다. 이에 본 연구에서는 산업디자인 인력의 균형적 배출을 위하여 현 시점에서 국내 대학의 디자인 교육체제와 디자인 교과과정의 문제점을 파악하고, 국내•외 교과과정의 비교 분석을 바탕으로 디자인학부제의 미래 디자인 교육 방안을 제시하고자 한다. 현재 대학의 디자인 관련 교육체제 및 교과과정의 문제점을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 디자인 교과목 구성의 아이덴티티 부재이다. 학과와 전공으로 분류되어있던 학문영역이 학부제 도입에 의해 관련학부로 개편되면서 통합적인 교과과정을 진행하는 대학들이 늘어나고 있다. 그러나 뚜렷한 특성 없는 통합으로 인하여 각 대학들마다 디자인학부 전공 통합의 단위영역이 모호하고, 해당 교과목의 구성 또한 성격이 명확하지 못하다. 관련 학문 간의 융합을 통한 신 영역•신기술에 대한 새로운 영역 구축을 고려하지 못한 체, 단지 행정상의 관리를 효율적으로 운영하기 위하여 통합함으로써 학과 내 교과의 세분화가 아닌 디자인교과목의 교과구성의 아이덴티티 부재 현상을 보이고 있다. 둘째, 디자이너의 자질과 능력 개발에 관한 문제점을 꼽을 수 있다. 학교에서는 창조성을 강조하는 교육을 하고 있지만 사회에서는 지시 받는 업무, 멀티플레이어의 역할을 수행해야 한다. 다양한 분야의 복합적 형태인 디자인의 특성을 고려하여 실무능력 함양을 위한 실제적인 교육기회가 제공되어야 할 것이다. 또한 국제화 시대로 대변되는 21세기에는 세계시장에서 수용 가능 한 글로벌 디자이너 양성을 위한 교육 또한 구축되어야 할 것이다. 기업과 디자이너들의 수요와 공급은 불가결한 것이다. 디자인관련 인력의 균형 잡힌 배출과 예비 디자이너의 자질 및 능력개발의 제도적인 육성은 더 이상 미루어서는 안 되는 문제이다. 관련학문 간의 융합과 다양한 교육방법론의 실행으로 디자이너의 창의적 활동을 활성화하고 교과의 실무 기여도를 높이며, 나아가 국제화 시대에 맞는 글로벌 디자이너로서의 육성을 위하여 디자인교육의 특성을 반영한 교육과 제도적 지원이 필요하다.;"Most people are thinking about packaging design surface. However, this design is far from the true meaning. The design of the creations of the human heart is the soul. "(Steve Jobs, APPLE CEO) Steve Jobs of Apple is the writing. The paper design and the cultural values of the complex function is represented. Society and emphasized the importance of corporate design and design management of the key words are mentioned. Therefore, a technological leap forward in the 21st century's culture of innovation and creativity in the design and the design of time reflecting on the meaning and value should be recognized. But look at the current design status of the rapidly changing field of the environment behind the times in terms of quantitative human body seems to dwell on emissions. Each year the Department of Design at the University of emissions is an increasing trend of graduates, but businesses that do not cover labor, and diarrhea were joining the workforce, even if failure to actively use the high satisfaction of the workforce in the enterprise have not been designed. Workforce each year, advanced to the discharge of the workforce does not work if the cause of my university education system and curriculum can be said. Advanced personnel to deter excessive emissions at the present time, local universities, educational systems and the design of the curriculum design, identify problems and find solution for you may need to devise an alternative. Therefore, the design of the current university education system and curriculum, look at the issue of cleaning up of three things can be. First, the design of the curriculum is broken down. Departments and major universities that were classified as major systematization reorganized into the implementation of design-related undergraduate courses as an ongoing comprehensive universities is increasing. But not by indiscriminate because of integration with a range of Design, In addition, the integration of academic and non academic simply one of many majors as a comprehensive undergraduate education through the integration of various academic subjects rather than the existing design is a refinement of such phenomena has shown tens of thousands of subjects. Second, the team and proceed unilaterally and temporarily join the group teaching method is the way to class projects. Classes were conducted individually, the current design of the teaching method, unlike the past, teams or groups are now being conducted. Several people working together urge the exchange of diverse opinions and knowledge to expand the horizons of cooperation can be kept, but the progress of the class received instruction in conjunction to perform a one-sided teaching method is taking the form of. In addition, the design-related industries due to the activation policy, but the type of project taught that the problem is a temporary considerate. Third, the designers of the training can be counted on the issue. Government as a tool for the design industry was cooking, but lacked political support. In schools with an education that emphasizes creativity, but the instructions to receive social services, multi-Players will perform the role. Complex form of various fields of design, considering the characteristics that distinguish it from the general education curriculum that reflects the nature of design education in the government's institutional support will be needed. Supply and demand of companies and designers that will be indispensable. The development of industry and culture have increased knowledge of the consumer's perspective and the role of the designer, now think even more important. Before advancing to the community-based pre-institutional development of the designer's words, the issue should not be postponed any more, I think. Policies to support creative activities based on the activation of their own design, let alone to have a high self-help education system are needed.
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