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소셜미디어(Social Media)를 통한 브랜드 아이덴티티(Brand Identity) 형성에 관한 연구

Title
소셜미디어(Social Media)를 통한 브랜드 아이덴티티(Brand Identity) 형성에 관한 연구
Other Titles
A Study on the formation of Brand identity through social media
Authors
임가은
Issue Date
2010
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
1990년 이후 빠르게 변화하고 있는 IT세상은 web 2.0의 출현과 함께 첨단 정보통신과 멀티미디어 기술의 발전 및 융합의 결과로 사회와 문화에 새로운 패러다임을 등장 시켰다. 특히 온라인상의 소셜 네트워크(Social Network) 형성을 통한 소셜 미디어(Social Media)의 등장은 기업의 상품 마케팅 방식과, 소비자와 기업 간의 소통 방식을 바꿔놓았다. 소셜 미디어란 사용자 집단이 자신의 생각과 의견, 콘텐츠, 경험, 관점 등을 서로 공유하고 참여 하기 위해 사용하는 개방화된 온라인 도구를 말한다. 과거의 패러다임 속에서 기업들은 TV, 신문, 라디오, 잡지 등의 매스미디어(Mass Media)를 통한 일방적인 메시지 전달로 소비자를 지배했다면, 소셜 미디어를 통한 네트워커(Networker)들의 직접적인 콘텐츠 생산과 공유는 메시지를 더 효과적으로 증폭시키거나 제품을 추천하는 등 대중의 트렌드를 만들어 가면서 전체시장의 권력 구조를 바꾸고 있다. 다양한 소통의 채널들이 증가하면서 소비자가 브랜드 에 노출 되었을 때 이루어지는 브랜드 커뮤니케이션은 매우 비 동시적이고 정제되어 있어 비효율적인 방식이 되었다. 소셜 미디어를 통해 무언가를 생산하고, 공유하고, 영향을 미칠 수 있는 권위를 가진 새로운 소비자들에 부합하기 위해 기업은 새로운 브랜드 관리 방식이 필요 하다고 판단되었다. 하여 본 연구에서는 웹 환경의 변화에 따른 브랜드 자산의 확장에 대한 이론적 고찰을 통해 기업브랜드의 소셜 미디어 활용 정도에 따른 브랜드 아이덴티티의 형성 차원과 소셜 미디어를 통해 형성된 브랜드 아이덴티티가 결국 브랜드 자산 가치를 높이는데 영향을 주는지 알아보았다.;The IT industry, which has experienced rapid change since 1990, has brought a new paradigm to our society and culture with the entry of web 2.0. This has brought on the development of multimedia technology and advanced information & communication technology. Especially, the online social network and appearance of social media has changed the way companies market and communicate with each other. Social media is an online tool with which users can participate and share their thoughts, opinions, information, experiences, and views with each other. In the past, companies dominated consumers by delivering one way messaging through mass media like TV, newspapers, radio, magazines, and so on. However these days networks have changed the face of power in the market. Their producing and sharing information amplify messages more efficiently; and this makes new trends in the public market. Because of increasing channels of communication, when consumers are exposed to brands, brand communication is limited and not simultaneous. This phenomenon is inefficient. So, companies realize that they need a new style of brand administration for the consumers who have the power to produce, share and affect information. This study has researched two things: First is how brand identity forms through a limit of practical use of a company brand's social media. And second is whether this brand identity increases the virtue of brand property or not.
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