View : 657 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor신은경-
dc.contributor.author양찬주-
dc.creator양찬주-
dc.date.accessioned2016-08-25T11:08:18Z-
dc.date.available2016-08-25T11:08:18Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.otherOAK-000000060667-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/188300-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000060667-
dc.description.abstract본 논문은 성서를 주제로 한 무용 창작 작품「성모 마리아」(2009)에 대한 연구이다. 기독교 신앙을 바탕으로 발레작품을 창작하기 위해 먼저 역사적인 관점에서 무용이 가지는 가능성을 파악하고, 다양한 예술 안에서 나타나는 성서적인 성향들을 고찰하였다. 그리고 이를 토대로 안무되어진 「성모 마리아」를 발표 및 연구하여 작품에 담겨진 무용의 요소를 탐구하고, 이를 통해 기독교적 발레 창작의 발전 방향을 제시하는데 목적을 두었다. 무용 창작 작품「성모 마리아」에서의 안무 의도는 기독교 신앙 안에서 성모 마리아의 영적인 믿음과 내면의 감정을 발레 테크닉과 현대적 움직임 기법의 융합을 통하여 하느님을 향한 간절한 신앙고백의 메시지를 전달하고자 하는 것이다. 특히 성모 마리아의 내면적인 심리상태에 주목하여 이를 움직임으로 개발하고 그 의미에 따른 감정적 표현을 드러내고자 하였다. 이를 위하여 무용 창작 작품「성모 마리아」의 주제와 내용, 움직임과 음악, 의상과 조명으로 나누어 작품에 나타난 안무적 특성을 구체적으로 살펴본 후, 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 작품「성모 마리아」는 성모 마리아가 예수 그리스도의 어머니로서 모진 고난 후 십자가에 못 박혀 죽임을 당한 아들의 모습을 바라보면서 느끼는 그 비통하고 애절한 심정과 고통을 표현하고 있다. 프롤로그와 2개의 장면으로 이루어진 작품은 각 장마다 주제의 의미를 구체적으로 부여하였고, 극적 요소를 살려 메시지를 명확하게 전달하고자 함으로써 성모 마리아의 이미지를 심오하고, 생동감 있게 묘사하였다. 둘째, 작품「성모 마리아」는 클래식 발레의 기술적인 움직임보다는 내면에서 드러나는 감정 표현에 초점을 맞추었다. 이를 위해서 팔과 다리뿐만 아니라 신체의 모든 부분을 사용함으로써 움직임에 현대적 의미를 더하였으며 움직임의 범위를 확장시킴으로써 작품의 의미를 효과적으로 전달하고자 하였다. 또한 음악 선정에 있어서도 풍부하고 아름다운 선율을 지닌 기울리오 카치니(Giulio Caccini)의 ‘아베 마리아(Ave Maria)’를 선택하여 움직임의 느낌과 감정의 표현을 극대화 시켰다. 셋째, 작품「성모 마리아」에서는 프롤로그와 마지막 부분에 십자가 조명을 사용함으로써 예수 그리스도의 수난과 죽음의 슬픔, 하느님을 바라보는 성모 마리아의 믿음과 사랑을 상징적으로 표현하여 작품의 주제를 의미 있게 전달하고자 하였다. 또한 다양한 공간 사용에 따른 조명구도의 변화는 공간의 한계성과 단조로움을 극복하는 효과를 보여 주었으며, 작품의 분위기와 느낌에 적합한 극적인 상황묘사를 전개하는데 도움을 주었다. 넷째, 작품「성모 마리아」의 의상은 흰색상의 긴 실크 드레스로서, 그 위에 흰색 수가 놓여져 마치 화려하게 보이지만 이는 성모 마리아의 빛나는 영성을 대변하고자 한 것이다. 또한 분장은 공연장의 크기와 무대조명, 관객과의 거리 등 모든 요소들을 고려하여 내면의 감정적 표출 및 마임 연기에 효과를 더 하였다. 이상과 같이 예술적이면서도 신앙적인 아름다움을 자아내고자 의도한 작품「성모 마리아」는 성서가 발레 창작의 텍스트로서 사용될 때 나타날 수 있는 미적 특성을 보여줌으로써, 발레 레퍼토리 개발뿐만 아니라, 더 나아가 발레가 기독교 문화예술의 한 장르로서 자리매김 할 수 있도록 그 방향을 제시하는 기초자료가 될 것이다.;Proposing paper is a research about the creative dance work which called「The Madonna」(2009). To create ballet work which based on christian faith, proposing paper is analyzing the potential of dance in historical view. Also this paper is considering various biblical propensities in various art works. Based on these researches, I designed dance movements and presented「The Madonna」. This paper is going to investigate the dance elements in 「The Madonna」, and as a result of investigation, this paper is going to propose a guideline of creative christian ballet works. The intention of dance movement in 「The Madonna」is to deliver messages about confession of faith to God by converging between spiritual belief in the Virgin Mary and the modern ballet techniques. Especially, 「The Madonna」focused on the Virgin Mary's internal emotion to create the movement and expressed the emotional dance based on the meaning. This paper divided into several categories which are theme, content, movement, music, lighting, stage costume to analyze「The Madonna」and reached following conclusions. First, 「The Madonna」is expressing the pathos and pain of the Virgin Mary due to watching his son, Jesus, nailed to a crucifix after affliction. Prologue and two scene in 「The Madonna」showed the each chapters' meaning of theme in a concrete way. Also, To deliver definite message to audiences, 「The Madonna」included elements of dramatic effects instead of showing emblematic elements which could describe the Virgin Mary's image more profound and vivid. Second, 「The Madonna」more focused on expression of internal emotions than classical ballet techniques. To express internal emotions, 「The Madonna」used whole body parts in scenes instead of using only arms and legs which makes the scene more modern and dancer's range of movement has been expanded to show dynamic movement. Also, 「The Madonna」chose the Caccini's 'Ave Maria' for the music which made the scene with more movement and maximize the expression of emotion. Third, 「The Madonna」used the image of crucifix which represent the sufferings of Christ on the cross at prologue and last part of the stage, sadness of Christ's death, and our belief and love for the Christ in emblematic way to deliver the meaningful theme to audiences. Also lighting effect for use of various space on the stage made to overcome the limitation of space and helped to describe the dramatic situations and the moods of work. Fourth, stage costume in「The Madonna」is long embroidered dress with beads in white silk. This dress might be seen as splendid, however, this dress represent the Virgin Mary's spiritualty. Also, make-up considered the size of stage, lighting, and distance to audiences to express the internal emotion and to help the mime acting. For the conclusion,「The Madonna」intended to express the artistic and biblical beauty. Also, the work proposed aesthetic characteristic when the bible is used as the creative text for ballet. This paper is going to be the ground material which to guide the future ballet repertory and to make the ballet to be one of the Christian art genre.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구의 방법 및 제한점 3 II. 이론적 배경 4 A. 기독교와 무용 4 1. 성서속의 무용 4 2. 기독교 무용의 발전배경 9 B. 성모 마리아의 이미지 14 1. 성서에 나타난 성모마리아의 이미지 14 2. 타 예술에 나타난 성모마리아의 이미지 18 3. 공연예술에 나타난 성모마리아의 이미지 28 III. 무용 창작 작품 성모 마리아에 대한 안무의도 32 A. 내용적 측면 32 B. 형식적 측면 33 IV. 무용 창작 작품 성모 마리아에 대한 작품분석 36 A. 작품의 주제 및 내용 36 B. 움직임과 음악 38 C. 의상과 조명 58 V. 결론 61 참고문헌 64 ABSTRACT 68-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1132981 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title무용 창작 작품 성모 마리아 에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA study on the creative dance work The Madonna-
dc.creator.othernameYang, Chan-Ju-
dc.format.pageix, 70 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 무용학과-
dc.date.awarded2010. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE