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김애리의 The Disciples for Orchestra 분석 연구

Title
김애리의 The Disciples for Orchestra 분석 연구
Other Titles
The Disciples for Orchestra by Eri Kim with Analysis
Authors
김애리
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
박은혜
Abstract
본 논문은 김애리 작곡의 The Disciples for Orchestra를 분석한 것으로 전체 2부로 구성되어 있다. 제 1부는 ‘의미상징 기법’(Semantic Symbolization Technique), ‘ERI 기법’(Embedded Representation by Intensity Technique) 그리고 ‘대칭 기법’(Symmetry Technique)을 중심으로 연구한 The Disciples for Orchestra에 관한 음악분석이며 제 2부는 The Disciples for Orchestra의 총 보 이다. The Disciples for Orchestra는 두 악장의 열두 Section으로 구성되어 있는 관현악곡이다. The Disciples for Orchestra에서 표현하고자 한 주제는 기독교의 성경(聖經, Bible)에 나타난 예수를 따르는 12 사도들의 제자도(道)이다. 주요 작곡기법으로는 다음의 세 가지를 사용하였다. 첫째는 비 음악 영역의 컨텍스트를 음악적 언어로 표현하기 위한 방법으로 ‘의미상징 기법’(Semantic Symbolization Technique)을 구상하여 활용하였다. 둘째는 악보를 통하여 메시지 를 담는 작곡 방법인 ‘ERI 기법’(Embedded Representation by Intensity Technique)을 고안하여 시각적인 도형 및 문장으로 표현되는 메시지인 ‘익투스(IXθYΣ, )’를 중심으로 악보를 구성하였다. 셋째로는 ‘대칭 기법’(Symmetry Technique)의 활용으로 생명과학 분야에서 쓰이고 있는 방사대칭성의 개념을 음악적 구성요소로 도입하여 4개의 중심선을 기준으로 사방으로 대칭구조를 이루는 ‘방사대칭 형식’(Radial Symmetry Form)을 사용하였다. 본 논문에서는 앞서 제시한 작곡기법에 의해 창작된 The Disciples for Orchestra를 네 부분으로 나누어 연구하였다. 우선 상징수의 의미 파악을 위한 선행연구를 하였으며 다음으로는 ‘의미상징 기법’과 ‘ERI 기법’을 고찰하였고 마지막으로는 The Disciples의 음악 분석으로 형식구조, 음계구조, 음 고 구조 그리고 리듬구조 및 관현악법으로 나누어 분석하였다. 형식구조는 주제적 형식구조와 대칭 기법에 의한 형식구조들(Radial Symmetry Form, Arch Form, Mirror Form)을 사용하였다. 악곡 전체의 형식은 여섯 개의 중심 음(G, F#, C, D, B, E)을 기준으로 아치 형식(Arch Form)으로 구성하였다. Section 1에서 Section 6까지의 중심 음은 G-F#-C-D-B-E음이며 Section 7에서 Section 12까지의 중심 음은 E-B-D-C-F#-G음으로 전체 12 Section으로 나누어지는데 이는 제자도의 과정을 12단계로 표현하고자 한 것이다. 또 다른 대칭성의 활용으로 Section 10의 형식은 미 러 형식(Mirror Symmetry Form)을 사용하였으며 Section 8은 방사대칭 형식(Radial Symmetry Form)을 사용하였다. 음계구조는 중심 음을 사용하여 구성하는 것을 원칙으로 하였으며 각 Section에 해당하는 상징수의 의미와 결부된 음계구조를 갖는 것이 본 논문에서 분석한 The Disciples의 음계구조의 특징이다. 음 고 구조는 수평적 음 고 구조와 수직적 음 고 구조로 나누어 살펴보았으며 각 Section에 해당하는 중심 음과 음계 음들을 바탕으로 주제를 표현하는 의미 모델(Semantic Model)를 구상하여 구성된 것이 음 고구조의 특징이다. 리듬구조는 국악의 장단을 사용하여 한국적 정서를 표현하고자 하였으며 상징장단 다섯 개와 일흔세 개의 변형장단을 통해 리듬의 다양성을 추구하였다. 악기 군의 사용에서는 튜바(Tuba)와 클라리넷(Clarinet)을 상징악기로 사용하였으며 목관악기 군을 인간(人)을 상징하는 악기 군으로, 금관악기 군은 하늘(天)을 상징하는 악기 군으로 그리고 현악기 군을 세상(地)을 상징하는 악기 군으로 구분하여 The Disciples가 지닌 주제의 의미를 전달하고자 하였다. 본 논문에서는 The Disciples for Orchestra의 음악적 분석과 더불어 비음악적 의미를 음악 언어로 표현하는 새로운 작곡 방법을 제시하였다. 여러 가지 음악 종교 문학 미술 심지어 수학 및 공학 등 다양한 영역이 서로 융합되어 새로운 가치를 창출하는 현대의 문화 컨버전스(Cultural Convergence)의 흐름 속에서 음악은 단순한 소리의 조합에서 나오는 미적 가치뿐만 아니라 비음악적 영역의 컨텍스트를 담을 수 있는 형태로 변화되어야 한다. 따라서 본 논문에서 제시한 ‘의미상징 기법’(Semantic Symbolization Technique)과 ‘ERI 기법’(Embedded Representation by Intensity Technique)과 같은 작곡 방법은 현대 음악 창작에 있어서 음악의 영역을 넘어 서로 이질적인(heterogeneous) 항목인 수학, 과학, 문학, 종교, 미술 등의 다양한 영역의 의미를 음악이라는 언어로 통합(integration)함으로써 향후 음악계뿐만 아니라 현대의 문화와 기술을 아우르는 변화의 흐름에 중요한 가교로서의 역할을 담당할 것으로 기대된다.;This dissertation, The Disciples for Orchestra by Eri Kim with Analysis: focusing on Semantic Symbolization Technique, ERI(Embedded Representation by Intensity) Technique and Radial Symmetry Technique, consists of the analysis of The Disciples composed by Eri Kim for a full Orchestra in two movements with twelve sections and its score. The Disciples for Orchestra represents the way of 12 disciples of Jesus found in the Bible as the subject and is developed with three new compositional techniques: Semantic Symbolization Technique, ERI (Embedded Representation by Intensity) Technique and Radial Symmetry Technique. First, Semantic Symbolization Technique uses symbolic numbers which are intrinsic in the Bible to express non-musical context in a musical system. Second, ERI Technique is to embed a message in a score with visualizing figures and sentences. The Disciples for Orchestra embeds an acrostic message “Ichthys”, which is compiled to “Jesus Christ, God’s son, savior”. Third, Radial Symmetry Technique is to construct symmetric structure based on 4 center lines. The score is centered with six tones (G, F#, C, D, B, E) and constructed as arch form. The work consists of twelve sections representing twelve steps of the way of disciples. The first movement from Section 1 to Section 6 is centered with G-F#-C-D-B-E and the second movement from Section 7 to Section 12 is centered with E-B-D-C-F#-G. Especially Section 8 is constructed as Radial Symmetry Form and Section 10 is constructed as Dihedral Symmetry Form. Each section related to a particular symbolic number starts with its center tone for scale structure. For rhythmic structure, Korean music’s rhythmical patterns are utilized to express Korean spirit. The use of five symbolic patterns and seventy three modified patterns as Semantic Symbolization technique could meet rhythmical diversity. For Orchestration, the woodwind instruments, especially Clarinets, symbolize the human being; the brass instruments symbolize the heaven and the only one tuba which figures the God is placed in whole Orchestra in particular; the string instruments symbolize the earth. Symbolization is to deliver the subject of The Disciples for Orchestra. In this dissertation, we analyze The Disciples for Orchestra in a musical point of view and suggest new composing methods to express even non-musical concepts in musical language. In new paradigm of contemporary culture, a wide variety of areas in our society such as literature, music, art, and even mathematics and engineering could be combined with one another and the new values would be generated in the result. Therefore, the area and technique of music should be evolved toward those of a kind of composite art, which could contain but various concepts of non-musical area, not only aesthetic values from composition of sound as well. “Semantic Symbolization” and “ERI (Embedded Representation by Intensity)” techniques suggested in this dissertation could be useful tools to integrate heterogeneous concepts of various areas with one unified language - the music and play an important role in the wave of change not only in the musical society but also in the whole cultural and technical societies.
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