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장 필립 라모의『화성론』(1722)에 나타난 사변 이론과 실제 이론의 상호 관계 연구

Title
장 필립 라모의『화성론』(1722)에 나타난 사변 이론과 실제 이론의 상호 관계 연구
Other Titles
A Study on the Interrelations between Speculative and Practical Music Theory in Jean-Philippe Rameau's『Traité l'harmonie』(1722) : as revealed by Citation Network Analysis
Authors
이현주
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
정소희
Abstract
오늘날 서양 음악 이론 사는 독일의 음악학자 칼 달하우스(Carl Dahlhaus, 1928-89)를 따라 사변적(Speculative), 규정적(Regulative), 기술적(Descriptive) 전통으로 구분해 서술되고 있다. 이러한 세 가지 패러다임은 방대한 서양 음악 이론의 역사에서 길을 잃지 않고 전체를 바라보게 하는 거시적인 지도인 동시에 각각의 전통 사이의 논의를 단절하는 경계가 되고 있다. 본 논문은 라모『화성론』제2권을 중심으로 사변 이론과 실제 이론이 연합되는 과정을 살펴본 후에, 두 이론의 연합이 프톨레미『하모니론』과 보에티우스『음악의 원리』로부터 짜를리노『화성의 체계』와 라모『화성론』으로 연결되는 과정을 살펴보았다. 결과적으로 라모『화성론』과 짜를리노『화성의 체계』그리고 보에티우스『음악의 원리』와 프톨레미『하모니론』으로 이어지는 인용의 흐름 안에서 다음과 같은 결론에 이르렀다. 첫째, 라모『화성론』제2권에 공존하고 있는 사변 이론, 권위가 되는 과거 이론, 실제 이론의 인용 범위를 구분하여, 한 권의 이론서를 인용 관계에 의해 좀 더 세부적으로 고찰 할 수 있었다. 이러한 고찰은 오늘날 우리가 서양 음악 이론의 역사를 바라보고 해석하는 다양하고 제한된 관점과 일치한다. 둘째, 짜를리노『화성의 체계』제3권 제3장과 제58장과 같이 과거의 이론서 안에서 긴밀한 관계로 존재하지 않았던 두 개념은 미래의 이론서 안에서 사변 이론과 실제 이론에 연결되어 새로운 이론의 기초 개념을 형성하는 원동력이 된다. 셋째, 라모와 짜를리노의 인용 관계를 매개로 하여 고대 음악 이론과 라모『화성론』제3권과 제4권으로 연결하는 과정에서 새로운 이론의 기초 개념은 사변 이론과 실제 이론의 연합뿐만 아니라 두 이론을 끊임없이 교차하며 형성되는 것을 알 수 있었다. 결국 과거의 실제 이론은 미래의 이론서에 인용되어 사변 이론의 역할을 하는 것이다. 넷째, 고대로부터 라모『화성론』까지 사변 이론의 내용은 분할(division)과 움직임(motion)으로 대표될 수 있다. 다 성 음악에서 음정의 분할과 움직임은 화성 음악에서 화음을 구성하는 음정의 분할과 움직임으로 확장된다. 특별히 이 두 개념은 라모『화성론』에서 음악의 실제인 종지(cadence)를 통해 결합되고 증명된다. 마지막으로 서양 음악 이론서 안에 나타난 인용 네트워크의 분석을 통해, 인용 구조의 중심성과 내재적인 속성을 파악하여 동일한 이론서와 역사를 바라보는 우리의 다른 시선을 구체적으로 정량화할 수 있는 가능성을 얻었으며, 수많은 인용 관계를 다양하게 조합하고 추출하여 서양 음악 이론의 역사를 새롭게 논의할 수 있는 방법을 제시했다.;Western music theory, according to Carl Dahlhaus (1928-89), may be divided into three broad traditions: speculative, regulative, and descriptive. It is argued here that the historical development of these three paradigms of music theory led to discontinuities in communication between these traditions as well as between broad perspectives in the history of Western music theory. This dissertation considers the coexistence of processes of articulation of speculative, practical, and authoritative theory. The texts focused on are Rameau's 『TraitIJ l'harmonie, 1722』, particularly Book II; Zarlino's 『Le istitutioni harmonische, 1558』, Boethius' 『De institutione musica, 6C』, and Ptolemy's 『Harmonics, 2C』. The results of the research follow. First, it is demonstrated that it is possible to analyze Book II of Rameau's 『TraitIJ l'harmonie』 by means of categorization of citation into speculative, practical, and authoritative theory. Second, texts that have not been closely connected in the past, such as Zarlino's Chapter 3 and 58 of Book III of 『Le istitutioni harmonische』, are posited as the sources for the formation of new conceptual links between speculative and practical theory. Third, it is argued that the basis of Rameau's theory is constituted by the combination and the continuous cross-linking of speculative and practical theory, from ancient music theory to Rameau's Book III and IV of 『TraitIJ l'harmonie』. It is further argued that the intermediation of citation relations between Rameau and Zarlino comprises an integral part of the basis of Rameau's theory. Fourth, speculative theory, from ancient music theory to Rameau's 『TraitIJ l'harmonie』, is represented by "division" and "motion", and the application of these concepts, from interval to chord, is evinced in a change in the practice of music such as "cadence" from polyphony to harmony. Finally, I suggest the potential to compute historical perspectives with regard to Western music theory as revealed by the process of measurement of the centrality of connectedness in the immanent properties of citation structure. I further posit a new method to describe the history of Western music theory through the various combinations and extractions of citation relations using citation network analysis.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Ph.D
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