View : 18 Download: 0

중국관광 인포메이션 그래픽 디자인 연구

Title
중국관광 인포메이션 그래픽 디자인 연구
Other Titles
The study of information graphic design for the Temple Fair of china
Authors
Wang, Qian
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 디자인학부시각디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김인성
Abstract
사회와 경제의 고속적인 발전 그리고 현대인들의 생활방식의 변화에 다라 디자인 온 아날로그적 생활방식에서 벗어나 디지털 혁신의 시대로 삶의 패 던 이 변화되어 가로 있다. 인포메이션 그래픽 다 지인 도 시대적 변화에 따라 평면 표현 기법에서 영상분야까지 그 의미가 확대되어 가고 있으며, 이는 곧 사각, 후각, 촉각 등 오감에 의한 자극으로 확대되어, 단조로운 표현과 설명에서 탈피한 시각적 표현의 다양화 및 의미의 추구가 오감을 통한 감성디자인으로 발전하고 있다. 본 연구는 중국 묘 회 행 사 을 인포메이션 그래픽으로, 중국 전통공예 문화 홍보물이 없음을 인식하고, 중국 전통공예 문화의 전략적 홍보와 관광유치가 어려운 실정을 감안하여 디자인 목적을 설정하였다. 본 디자인 인스피레이션 의 일부는 일상생활 속의 사람 문화에서 얻었고, 일부는 중국의 넓고 깊은 전통예술에서 비롯하였으며, 일부는 오래된 전통적 디자인의 형식에 현대화의 시각적 그래픽이 주어졌다. 본 신문광고와 팸플릿(pamphlet) 디자인의 목적은 제한된 공간을 이용하는데 있다. 그래픽과 중국적 예술성이 조 홥 된 다양한 요소들은 공간과 그래픽, 문자와 형태의 조화를 표현하였다. 현대 발달된 디지털시대에 많은 상업정보와 관광 직 정보의 사진 이미지가 디자인양식에서부터 분석하다. 본 논문은 홍보물 디자인에 대한 연구를 통하여 중국 묘 화(廟會) 문화의 프로모션을 위해 중국 묘 화(廟會) 관광홍보물을 연구, 제작하고자 한다. 본 연구의 서론은 배경과 목적, 사례 연구 분석, 결과물에 대한 개선하고, 새로운 중국 묘 화(廟會)의 글로벌 한 관광 호 보 물 을 중요성을 인식시키고자 하는 데 목적을 둔다. 그 내용은 아래와 같다. 본 연구의 배경 이론, 목적 및 내용은 중국 묘 화(廟會) 문화에서 단체들은 자사의 이미지를 중시하게 되었다. 인포메이션 그래픽으로 관광홍보물 디자인의 역할은 중국 전통문화의 이미지와 관광정보를 명화하고 객관적으로 홍보하고 추진하는 것에만 국한(局限)되지 않고 점차적으로 역할을 확장 하고 있다. 중국 묘 회 문화를 홍보하고 인지도를 높여주는 인포메이션 그래픽 디자인의 기획을 통해 실용성과 독창성, 사용자의 편리성을 고려한 관광 홍보물을 셀 프 그래픽 디자인 개념으로 확장하고자 한다. 다음은 인포메이션 그래픽 디자인에 대한 기본적인 이해에 대한 연구이다. 관광홍보물 디자인의 개념, 특성, 기능 및 표현방법 등의 연구를 진행하였고, 국내•외 우수한 디자인에 대한 비교분석, 중국 묘 회(廟會) 행사의 관광홍보물 실 태 과 문화 특징에 대한 설명을 진행하며 각 문화공예 관광 홍보물의 디자인적 측면에 대한 비교분석을 진행하다. 결론은 중국 묘 회(廟會) 행사의 셀프 그레픽 디자인 제안으로 디자인 과정 및 팸플릿(pamphlet)을 제시한다. 이상과 같은 본 연구는 인쇄 출판물의 작업 형태의 이미지 개선 제안으로 결론을 맺으며, 이러한 개선 사안은 각 시의 특성과 관광 아이템을 개발하여 홍보하는 관광 홍보물 그래픽 디자인 제안에 적용시키는 데 본 연구의 목적이 있다.;With the economic development of social and the economy coupled of fast changing lifestyle of people the concept of design is changing from its original pure model of morphology and function. Contemporary design has broken off form its previous analog way of life and is gradually evolving in a digital lifestyle. Information Graphics, Design, which began form publication printing, has extended to complication and furthered itself into the field of design and multimedia through multiple vision conversion. It also broke with the single explain design by extension of the stimulation including vision, auditory, and tactile. It gradually formed an emotional design pursuit of visual expression and connotation through taste, vision, auditory and tactile. This study centers on Chinese Temple Fair, as its goal. We fully understand and take into full consideration the fact that there is no professional brochure design in Temple Fair of China. Our goal is to both expand regional strategy and increase tourism through our design. Inspirations has been drawn form several sources including from the resident culture in daily life, form broad and profound Chinese traditional art, and lastly from modern visual variations deduced from ancient and traditional design form. The main purpose of this design is to use limited space effectively. Mono-color elements with edited graphic and art up combination will make the coordination and fusion of graphic and word unique. Though a lot of commercial information and culture consultation has shifted from paper media to a new stage with multidimensional space in the era of developed tourism promotional materials, the product directory and cultural consultations has shifted form promotional materials to a new stage with multidimensional space in the era of developed promotional materials, the product directory and cultural information directory printed on paper still provides consumers much information and sparks a joy of communication and interaction with colorful visual language that the latter fails to do. Therefore, when information graphic design is used to promote Temple Fair of china popularity, this will promote the tourism pamphlet and newspaper advertisement with practicality, originality and reader convenience to the concept level of information graphic design. The second content is the basic understanding and research of promotion design. In this paper author of studied the concept, characteristic, application, and function of brochure design and described the propaganda situation of Temple Fair of China's tourist sites by comparing to excellent design cases at home an abroad and also compared tourism brochures from several other cities. In conclusion, the tourism promotional material design for Temple Fair of China's information graphic design suggests the setting of design concept, design process, and improvement. As mentioned above, at the end of this paper, the authors have provided improvements of test operation forms of printed publication. Such improvements will provide a reference for tourism brochure design of each city to develop and promote its own characteristics with tourism projects, which is the final purpose of this study. A thesis submitted to Committee of the Graduate School of Ewha Womans University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master in July, 2010.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE