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경기12잡가 中 적벽가 선율 연구

Title
경기12잡가 中 적벽가 선율 연구
Other Titles
A Study on the melody of Jeokbyeok-ga out of 12 Gyeonggi folk songs
Authors
한혜경
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍종진
Abstract
Jabga is a Korean folk song that enjoyed popularity among ordinary people from the late Joseon era until the early 20th century. It is classified into Gyeonggi Jabga, Seodo Jabga and Namdo Jabga depending on region. Twelve folk songs are selected to be grouped as 12 Jabga out of long folk songs from Gyeonggi Jabga. Unlike Minyo, a Korean popular folk song which is passed down orally, 12 Jabga must have been taught by teachers until today, which include Yoosan-ga, Jeokbyeok-ga, Jebi-ga, So Chunhyang-ga, Sunyoo-ga, Jibjang-ga, Hyeongjang-ga, Pyeongyang-ga, Dalgoeri, Sipjang-ga, Cheulin-ga and Bangmul-ga. This study focused on analyzing the melody of Jeokbyeok-ga, one of 12 Gyeonggi Jabga to examine its special melody flow. Its lyrics is excerpted from one passage from which describes that Jojo could save his life thanks to the clemency of Gwanu after being utterly defeated in a fierce battle at the Jeokbyeok(Red Cliff), safely escaping from Hwayong-do. This song is divided into four sections by the paragraph of lyrics and the analysis of melody flow found that three types of jongji pattern appear across the song. As mentioned above, this song is divided into four sections by the paragraph of its lyrics. They go as follows: "Samganeun Sujeoniyo, Jeokbyeokeun Obyeongira. (Enemy is all around the place.)" "Jeonileul Saenggakhago Sanmaae Chungeumiyo Hamaae Baekgeumira. (Recall the other day the horse is loaded with gold and jewelry.)" "Ne Amuri Salryeogo Hayeodo Saji Mothal Mal Deutgoera. (Listen to my precious clement words.)" and "Sojang Jabeusiryeogo Gunryeongjang Dushuteuna Janggunnim Myeongeun Haneulae Dallibsigo. (Dispatched a commander to chase a general, but commander's life depends on God's will.)" Jeokbyeok-ga is slowly sung in sextuple rhythm called Dodeuri Jangdan, repeating the scale of d-e-g-a-c as a main note which is used in Seodo Minyo, especially with a and d. The rhythm is much affected by the story progress. When a new paragraph begins and finishes, the rhythm equally starts and ends. It usually starts on c’-a , and this is one of the main rhythms that constitutes the song. Also, e-d is often played throughout the song. While c’-a is mostly played in the beginning section, e-d is used for smooth connection or embellishing a melody. Three types of jongji pattern are found in this song. This study classified the jongji pattern into three types including the low jongji pattern, the high jongji pattern and the complete jongji pattern. Type 1, the low jongji pattern, is composed of a-c’-a-g-e-d and often appears at the closing of one melody or at the end of one paragraph. Type 2, the high jongji pattern, is made of a-c’-a-g-a and frequently appears in the middle of the song, helping sooth flow of melody. In other words, type 1 often appears at the closing of one melody while type 2 adopts g-a which is the last note, in the middle of one measure, playing a decorative role to allow smooth flow of melody. Type 3, the complete jongji pattern, mostly appears at the part where one big paragraph finishes with a complete rest, and is consisted of e-d-e-e-d and always ends the song with d, the main note of Jeokbyeok-ga. In conclusion, this study analyzed the melody flow of Gyeokbyeok-ga out of 12 Gyeonggi Jabga after dividing the song into four sections centering on lyrics, and discovered that Gyeokbyeok-ga features a distinguishing melody, that is similar melody runs throughout the song while three types of jongji pattern are used.;잡가란 조선 말기부터 20세기 초까지 성행했던 서민층의 노래로서 지역에 따라 경기, 서도, 남도잡가로 분류된다. 12잡가는 경기 잡가에 속하는 긴 잡가 중에 12개의 곡을 묶은 것으로 경기12잡가라는 명칭을 갖고 있다. 민요와 달리 입에서 입으로 전승되지 않고 반드시 스승으로부터 전승되어온 12잡가는 <유산가>, <적벽가>, <제비가>, <소 춘향 가>, <선 유 가>, <집 장가>, <형 장가>, <평 양가>, <달거리>, <십 장가>, <출 인가>, <방 물가>의 곡으로 구성되어 있으며 현재까지 전승되고 있다. 본 논문에서는 경기12잡가중의 하나인 <적벽가>의 선율 분석을 통해 특징적인 선율의 진행을 자세히 살펴보았다. 적벽가의 가사는《삼국지연의(三國志演義)》의 한 대목을 엮어서 부른 소리로 적벽 대전에서 크게 패한 조조가 관운장의 너그러운 덕으로 목숨을 건 저 화 용도를 벗어나는 내용을 담고 있다. 이 곡은 가사의 진행에 따라 네 단락으로 나눌 수 있으며 주요 선율진행의 분석을 토대로 세 개의 종지 형 진행이 곡 전반에 걸쳐 등장하는 것을 볼 수 있었으며 그 결과는 다음과 같다. 가사에 따라 곡의 형식은 모두 네 단락으로 나누어볼 수 있었는데 각 단락의 첫 시작 소절을 살펴보면 다음과 같다. 제1단락은 “삼강은 수전이요 적 벽 은 오 병 이라”의 가사와 함께 곡의 시작부분을 전개하였고 제2단락은 “전일을 생각하고 상 마에 천금이요 하마에 백금이라”의 가사를 시작으로 발전되었으며 제3단락은 “네 아무리 살려고 하여도 사지 못할 말 듣거라”의 가사로 이어졌고 마지막 제4단락은 “소장 잡으시려고 군령장 두셨으나 장군님 명은 하늘에 달 립 시고”의 가사와 함께 진행하였다. 6박자의 느린 도 드 리 장단으로 이루어진 적벽가는 서도민요 음계인 d-e- g-a-c’ 를 중심으로 진행하며 특히 a 와 d 가 주요 선율로 자주 등장한다. 선율의 진행은 가사의 진행에 많은 영향을 받았으며 가사의 문장이 시작되는 부분에서 선율도 함께 다시 시작하였고 문장이 끝나는 부분에서 선율이 종지한다. 선율의 시작은 대부분 c’-a 의 진행으로 구성되는데 이는 주요 음 진행의 하나로서 전체적인 선율의 대부분을 차지한다. 또한 e-d 의 주요 선율도 곡 전반에 걸쳐 등장하였으며 c’-a 의 진행이 곡의 시작부분에서 자주 등장한 반면 e-d 는 한 장단이 진행되는 동안 선율의 매끄러운 연결이나 장식적인 역할을 맡았다. 적벽가에서는 세 개의 종지 형진 행이 등장한다. 본 논문에서 필자는 이들을 각각 하행종지 형, 상행종지 형, 완전종지 형으로 분류하였으며 ‘종지 형 1’에 해당하는 하행종지 형은 a-c’-a-g-e-d 의 구성 음을 포함하였고 하나의 선율이 마무리되거나 혹은 한 단락이 끝나는 부분에서 자주 등장하는 것을 볼 수 있었다. 상행종지 형은 ‘종지 형 2’에 해당하며 a-c’-a-g-a 의 구성 음을 중심으로 선율이 진행되는 중간 중 간 자주 등장하면서 선율의 진행을 도왔다. 하나의 선율이 마무리되는 부분에서 자주 등장했던 하행종지 형과 달리 상행종지 형은 곡이 진행되는 한 장단의 중간 부분에서 구성 음의 마지막 부분에 해당하는 g-a 의 선율 진행을 통해 다음 선율로 연결하는 장식적 역할을 한다. ‘종지 형 3’은 완전종지 형으로서 대부분 하나의 큰 단락이 마무리되는 부분에서 점4분 쉼표와 함께 등장하며 e-d-e-e-d 의 구성 음을 통해 적벽가의 주요 음인 d 로 항상 마무리되는 선율이다. 이처럼 본 논문에서는 경기12잡가 중 <적벽가>의 가사를 중심으로 네 단락으로 나눈 뒤 선율의 진행을 분석하였다. 또한 곡 전반에서 유사한 선율의 진행과 더불어 세 개로 나누어진 종지 형 선율의 진행을 통해 적벽가의 특징적인 선율 형태를 알 수 있었다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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