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Karl Ditters von Dittersdorf의 Double Bass Concerto in E Major에 대한 연구

Title
Karl Ditters von Dittersdorf의 Double Bass Concerto in E Major에 대한 연구
Other Titles
A Study on Karl Ditters von Dittersdorf’s Double Bass Concerto in E Major
Authors
류현
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배일환
Abstract
This thesis is studied on Karl Ditters von Dittersdorf(1873-1943)’s doublebass concerto in E major to understand his music and musical traits. Doublebass has the lowest sounds and a little small sounds than other strings. Owing to these traits, doublebass played few roles in orchestra. As techniques of playing and teaching developped since 19th century, doublebass as solo instrument had begun to use various genres. Dittersdorf has much influences on repertoire for doublebass. He composed many works including masses, chamber music, symphonies, and concertos. In special, he composed 2 doublebass concertos during his lifetime. Dittersdorf’s doublebass concerto in E major is one of his 2 doublebass concertos. This work has three movements consisted of allegro moderato, adagio, and allegro. The first movement is in a sonata form, and the second in two part form, and the third movement in three parts form. The first movement in E major has exposition presents two themes in E major and the second in B major that is the dominant key of E major, short development in B major and g# minor and recapitulation where two themes returns in E major. Also, cadenza using thematic elements and coda appear. The second movement in A major that is the subdominant key of the first movement’s key, E major is in two part form, A B. Like the first movement, in the second movement cadenza also presents. The third movement is in E major that is the tonic key of this work in three part form, A B A' not in sonata form. Moreover, using musical figure of the first and the second movement, the third movement gives unity with other movements. There are melodic progression in doublebass, various harmonic progression in orchestra, transitions of keys in the relative, sequence and imitation. In addition to this work is established the position of doublebass as solo using various playing technique including pizzicato and flageolet. Like these characteristics, Dittersdorf’s doublebass concerto in E major is a pioneer work for doublebass and shows his musical traits.;칼 디터스 폰 디터스도르프는 독주 악기로써 비중이 약하였던 더블베이스의 레파토리를 한층 넓힌 인물 중 한 명이다. 그는 귀족적인 음악 교육 아래 귀족의 칭호를 받으며 살아온 작곡가이다. 그는 전 생애를 통해 2곡의 더블베이스 협주곡을 포함하여 미사, 교향곡, 협주곡, 실내악 등 많은 양의 작품을 남겼다. 이 중 본 논문에서 다루고자 하는 <더블베이스 협주곡 E장조>는 이전과 달리 더블베이스에서 곡의 주제가 등장하며 독주 악기로서 더블베이스를 독자적으로 사용하였다. 작곡 연대는 알 수 없지만 이 작품은 모두 Allegro moderato-Adagio-Allegro 구성의 3악장으로 구성되며 각 악장은 소나타 형식, 2부분 형식, 3부분 형식으로 이루어진다. 제 1악장은 두 개의 주제를 갖는 소나타 형식으로 제시 부와 짧은 발전 부, 재현 부, 종결부로 이루어진다. 제시 부에서는 서정적인 E장조의 제 1주제와 화려한 B장조의 제 2주제가 더블베이스에서 나타나며 연결 구와 종결 구에서는 두 주제 요소를 이용하여 모방과 동형진행이 나타나며 곡을 전개한다. 발전 부는 큰 변형이나 발전 없이 B장조와 g#단조로 전조되어 두 가지 주제가 전개된다. 그리고 재현 부는 다시 원조인 E장조 두 주제가 재현되며 재현 부에 이어 주제를 이용한 더블베이스의 화려한 카 덴 차와 종결부가 나타나며 곡을 마무리한다. 제 2악장은 A장조로 진행되는 A B의 2부분 형식의 곡으로 짧은 길이의 작품이다. 제 2악장 역시 B부분을 마치고 더블베이스의 카 덴 차가 나타난다. 제 3악장은 이 작품의 원조인 E장조로 진행되며 전통적인 소나타에 나타나는 소나타 형식이 아닌 A B A'의 3부분 형식으로 이루어진다. 제 3악장은 제 1, 2악장에 나타난 음악적 요소를 이용하여 전개되며 곡의 연관성과 통일성을 더하고 있다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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