View : 49 Download: 0

L. v. Beethoven Violin Sonata No.8, Op.30-3에 대한 연구 분석

Title
L. v. Beethoven Violin Sonata No.8, Op.30-3에 대한 연구 분석
Other Titles
Analysis of Sonata for Violin and piano No.8, Op.30-3
Authors
이지혜
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송재광
Abstract
음악 역사상 고전시대를 대표하는 작곡가 Beethoven은 고전주의 전통적인 음악 양식을 바탕으로 독자적이고 창의적인 음악양식을 구축하였다. 특히 그는 전 생애를 통해 Violin과 Piano를 위한 소나타를 10곡을 작곡하였는데 이는 그의 스승인 하이든과 모차르트의 소나타 형식에 기초하여 고전파의 양식을 완성하여 낭만주의 음악의 교량적 역할을 하였다. 그 중 Violin Sonata No.8, Op.30-3은 1801년에 작곡을 시작하여 1802년에 완성된 작품으로 베토벤의 작품 양식 시기 중 초기 작품에 속하나 이 곡에 사용된 기법들을 볼 때 중기 이후의 작품을 예시해 주고 있다. 이 곡의 선율은 서정적이며 지속저음으로 장식되기도 하였으며, 바이올린과 피아노에서 주제 선율이 교대로 나 타 남으로서 피아노가 바이올린의 반주의 역할에서 벗어나 바이올린과 2중주를 이루고 있다. 이 곡은 G Major이며 3악장으로 구성 되어 각 악장의 대조가 두드러진다. 제 1악장은 소나타 형식이고 제 2악장은 Minuett적이지만 3부형식과 론도형식 두 형식이 나타나며 제 3악장은 론도 형식이며 대위법적이다. 본 논문은 석사과정 이수를 위한 졸업연주회 작품 중에서 Beethoven의 Violin Sonata No.8 Op.30-3의 분석을 중심으로 그의 생애와 음악적 특징에 대해 연구 함으로서 그의 음악세계를 좀 더 넓게 이해하고 실제 연주에 도움을 주는데 그 의의가 있다. 연구의 순서는 서론에서 연구의 목적 및 내용을 밝히고, 본론에서는 그의 생애와 음악적 특징을 먼저 알아보고 「Violin Sonata No.8, Op.30-3」의 작품배경 및 연구 분석을 하고자 한다.;For the subject of my graduation thesis, I chose L. v. Beethoven's (1770-1827) Violin Sonata No.8, op.30, no.3, which was one of the program for my recital. The thesis is about his life, his music style, his violin sonatas, background of this sonata, and analysis of the piece. Beethoven is one of the pioneers in creation of romantic music as well as a representative composer of classical music in music history, composed ten works sonata for violin and piano throughout his life. Beethoven's music can be divided into three periods. Beethoven Violin Sonata No.8, op.30 ,no.3 was composed in the First period which was a transition in Beethoven's musicial life. This sonata is well balanced and harmonized which can be the characters of classical period sonatas. This sonata consists of three movements. The first movement is in a sonata form. It is in 6/8 beat and Allegro assai. The work last for the total of 202 bars. The second movement is in irregular ternary form. It has an irregular 3-part structure, A - B - A', with the shorten intermediate part. It consists of a total of 196 bars. The third movement is in a rondo form. It has a 5-part structure of A - B - A - C - A'. Moreover, since the part is expand into 54 bars, it could be seen as 6-part structure. Due to the generalized contrapuntal structure, crossing over parts are expressed frequently, and violins and pianos are treated equally. Also, each movement is very characteristic and contrasting. The melody emphasizes the development of main theme. Moreover, there are lots of harmonic progressions between violin and piano such as initiation or contrary motions.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE