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Claude Debussy의 에 관한 연구

Title
Claude Debussy의 에 관한 연구
Other Titles
The Impressionism and a study on by Claude Debussy
Authors
박영미
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정윤보
Abstract
Claude Achille Debussy (1862-1918), an explorer of a new music challenging Romantic music, which was dominant style in the late nineteenth century Germany, is a composer who brought the glory of French music to the fore of history once again. Influenced by the impressionism of painting, and symbolism of literature, his ideal was to demonstrate the impression made by a landscape or thing by way of implying rather than directly expressing a thing. It was more suitable for impressionism, which prefers to exhibit abstract aura with the emphasis on impressions made by color and light, rather than emotion, to find its medium of expression in music related to the sense of hearingrather than painting related to seeing. In applying this to music, Debussycreated an unique musical grammar by incorporating into his works what is now considered an impressionistic technique such as mode in the middles age, oriental whole tone scale, five scale, exotic rhythm, ambiguous composition, short and free form, and abundant sense of color, rather than the traditional harmony composing technique. The work "Estampes", composed in 1903, well exhibits the representative composing technique and impressionistic style of Debussy, consisting of Pagodes (the first piece), La soiree dans Grenade (the second), Jardins sous la pluie(the third). These pieces of music, all of which is in the form of three parts structure, include exotic elements of various cultures. Influenced by Gamelan music, Debussy, in the first piece, Pagodes, repeatedly developed the main melody chiefly using five scale. Using chord stream, pedal point, it represents well the vague aura and impressionistic color effect of the mood embedded in the oriental temple. Such features as syncopation used to avoid strong rhythm, complex rhythm, and irregular times are seen in this piece. The second one, La soiree dans Grenade, as a music to describe the atmosphere of Spain, has the features of Arabian scale, whole tone scale, continual additional seven chord, additional chord, habanera rhythms appearing throughout the music, with the strong exotic color. The third one, Jardins sous la pluie is a music composed with the use of two French children songs, in which French landscape is well described. The music shows repetition of the main theme or melody using French children songs and depicts the sound of raining with diverse mode, whole tone scale, and semitone scale. In addition, this music, with its feature of continual additional seven chord, additional chord, is the most splendid work amongst the three. The thesis aims at understanding the musical grammar of Debussy and the impressionistic music in a more systemic way, through the exploration of his piano work "Estampes". It takes into account the background of the impressionism, the impressionistic music of Debussy, and the feature of piano music, and particularly analyses the work "Estampes".;19세기 말 독일의 지배적인 낭만주의 음악에 반대하며 새로운 음악을 개척한 드뷔시(Claude Achille Debussy,1862-1918)는 잠잠했던 프랑스 음악을 다시 한번 끌어올린 작곡가이다. 문학의 상징주의와 회화의 인상주의에서 영향을 받았고, 이들의 이상(理想)은 직접 사물을 표현하기보다는 암시하는 것으로 어떤 대상이나 광경의 인상을 나타내는데 있었다. 감정을 중시하는 대신 색채와 빛의 인상을 중심으로 추상적인 분위기를 나타내는 인상주의는 눈으로 보여 지는 미술보다는 귀로 느끼는 음악 쪽이 표현하기에 더욱 안성맞춤이었다. 이것을 음악에 적용하기 위해 드뷔시는 전통적인 화성 작곡기법 대신 중세 선법, 동양적인 온음음계와 5음음계, 그리고 이국적인 리듬, 모호한 조성, 짧고 자유로운 형식, 풍부한 색채감 등 오늘날 인상주의의 기법이라고 여겨지는 것들을 도입하여 그만의 독특한 음악어법을 창출하였다. 1903년 작곡된 “판화(Estampes)”는 드뷔시의 대표적 작곡기법과 인상주의적 색채가 잘 타나난 작품으로서 제1곡 탑(Pagodes), 제2곡 그라나다의 황혼(La soiree dans Grenade), 제3곡 비오는 정원 (Jardins sous la pluie)으로 구성되어있다. 모두 3부분의 형식구조를 취하고 있는 이곡들은 각기 서로 다른 문화의 이국적 요소들을 내포하고 있다. 제1곡 탑(Pagodes)은 가멜란 음악의 영향을 받아 주로 5음음계를 사용하여 주제 선율을 반복 발전시켰다. 병행화음과 페달 포인트를 사용하여 동양의 사원이 지닌 정취의 인상주의적 색채 효과와 모호한 분위기를 잘 나타내었고, 강박 회피를 위한 당김음, 복합 리듬, 변박자들이 특징을 이룬다. 제2곡 그라나다의 황혼(La soiree dans Grenade)은 스페인의 분위기를 묘사한 곡으로서 아라비아음계 및 온음음계, 연속적인부속7화음과 부가화음, 곡 전체에 나타나는 하바네라 리듬으로 특징을 이루며 이국적인 색채가 강하게 나타난다. 제3곡 비오는 정원 (Jardins sous la pluie)은 드뷔시가 두 가지 프랑스 동요를 인용해 작곡한 곡으로 프랑스 정경이 잘 묘사된 곡이다. 프랑스 동요를 인용한 주제 선율들이 반복되고, 다양한 선법과 온음음계, 반음음계로 비 오는 소리를 묘사하였다. 또한 연속적인 부속7화음과 부차적 감7화음들로 특징되는 이 곡은 세곡 중 가장 화려한 작품이라 할 수 있다. 본 논문은 드뷔시의 피아노 작품 “판화(Estampes)”에 관한 연구를 통하여 인상주의 음악과 드뷔시의 음악어법을 보다 체계적으로 이해하고자 하는데 그 목적을 두고 있다. 프랑스 인상주의 음악과 드뷔시 인상주의 음악, 피아노 음악의 특징을 살펴보고 “판화(Estampes)”를 분석 연구하였다.
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