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뉴욕 필하모닉 오케스트라 사례연구를 통한 미국의 음악외교 대상 국가별 특성 분석

Title
뉴욕 필하모닉 오케스트라 사례연구를 통한 미국의 음악외교 대상 국가별 특성 분석
Other Titles
Analysis of Nations with Musical Diplomacy by the U.S. through New York Philharmonic Orchestra
Authors
김지영
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 지역연구협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
남궁곤
Abstract
이 연구의 목적은 뉴욕 필하모닉 오케스트라가 방문한 국가들의 분석을 통하여 한 국가의 가치를 구현하는 데 있어서 소프트 파워가 어떻게 이용 되는지를 밝히고자 하는 것이다. 이 단체는 2008년 미국과 외교적으로 민감한 국가인 북한 평양을 방문하며 국무부의 지원까지 받은 것으로 볼 때 뉴욕 필하모닉 오케스트라의 방문국 분석은 매우 의미 있다고 할 수 있다. 냉전시기 자유진영과 공산진영의 이념 대립으로 인한 군사 안보주가 탈냉전 시기에서는 경제 우선주의로 급격히 변화하고 있으며, 경제력이 군사력 못지 않은 중요한 국력의 요소로 떠오르고 있다. 이러한 국제정세의 흐름에 따라 뉴욕 필하모닉 오케스트라의 방문국 특성 변화를 알아보기 위하여 연구 시기를 냉전과 탈냉전으로 나누었다. 뉴욕 필하모닉 오케스트라의 자료제공에 따라 1945년부터 2008년 2월까지 방문한 국가들의 특징을 알아보기 위해 크랩(Cecil V. Crabb, Jr.)이 정의한 국가 능력 지표를 사용하였다. 지표로는 GDP, 1인당 GDP, 군사력, 민주주의 지수, 미국과의 교역량을 선택하였고 각 지표들은 CIA, World bank, IMF, OECD, Department of Defence, Department of commerce의 자료를 토대로 냉전기와 탈냉전기 국가별 순위의 평균값을 통하여 상위 1그룹부터 하위 5그룹까지 분류한 후 뉴욕 필하모닉 오케스트라의 방문국 공연순위와 5가지 지표와의 상관관계를 분석하였다. 그 결과 냉전시기 뉴욕 필하모닉 오케스트라의 방문국은 국가 지표 중 군사력과 GDP가 가장 높은 상관관계를 나타내었다. 그러나 가장 높은 상관관계가 있을 것이라고 예상한 민주주의 지수는 상관관계가 가장 덜 나타났다. 게다가 자유진영과 공산진영의 대립으로 인한 이념의 갈등이 가장 고조된 시기에 국무부의 지원하에 구 소련과 구 동독의 공연 횟수가 많은 점은 놀랄 만 하였다. 더욱이 이 시기에 뉴욕 필하모닉 오케스트라의 방문국은 유럽에 집중되었는데 그 중 주요 방문국은 G7국가들과 UN 상임이사국과도 높은 연관성이 있는 것으로 볼 때 앞서 제시한 주장의 근거가 된다. 뉴욕 필하모닉 오케스트라의 방문은 이념보다는 현실적인 힘(Power)의 논리에 따라 미국의 국익에 도움이 되는 국가를 방문한 것으로 이는 국력 지표와 방문국의 상관관계를 통하여 알 수 있다. 냉전기 뉴욕 필하모닉 오케스트라의 방문 목적에 따라 탈냉전기 뉴욕 필하모닉 오케스트라의 방문 목적이 바뀌었는지 살펴본 결과 탈냉전에서도 여전히 군사력을 가장 중요시하면서 방문한 것을 알 수 있었다. 하지만 탈냉전 시기 냉전기와 달라진 점은 미국과의 교역국을 중시한 것이다. 탈냉전 시기 미국의 경제 활동에서 교역국의 중요성은 크다. 뉴욕 필하모닉 오케스트라는 탈냉전 시기 새로운 국가들을 방문하였는데 그 중 대부분이 탈냉전 시기 미국과의 교역량 순위가 빠르게 상승한 국가들이다. 냉전기 뉴욕 필하모닉 오케스트라의 방문국은 국력이 강한 G7국가와 UN상임이사국과 높은 관련이 있었다면 탈냉전 시기에는 OECD 회원국과 연관성을 가지고 있다. 교역국의 방문에서도 과거부터 견고한 관계를 유지하고 있는 국가들보다 탈냉전 시기 무역량에 있어서 급부상한 중국과 동유럽의 신흥 경제국들을 방문하며 OECD 새로 가입한 회원국과도 일치하는 것을 볼 수 있다. 탈냉전 시기는 냉전기와 비교하여 뉴욕 필하모닉 오케스트라의 방문국 특성은 변화하였다. 하지만 시기와 무관하게 뉴욕 필하모닉 오케스트라의 방문의 목적은 변화하지 않았다. 뉴욕 필하모닉 오케스트라는 여전히 세계적으로 영향력을 행사하며 미국의 대외 활동에서 중요한 국가들을 방문하는 것으로 판단하건 데 뉴욕 필하모닉 오케스트라의 방문은 냉전과 탈냉전의 지속성과 상관없이 미국의 이익에 따른 실리를 추구하는 외교의 한 형태라는 것을 알 수 있다. 결론적으로 미국의 소프트 파워는 독자적으로 실현될 수 없고 소프트 파워를 행사하기에 앞서 하드 파워가 기반이 된 것임을 미국의 뉴욕 필하모닉 오케스트라의 사례를 통하여 밝혔다.;Analysis of Nations with Musical Diplomacy by the U.S. through New York Philharmonic Orchestra. The purpose of this thesis is to find out how soft power that realizes a worth of a country uses through the countries that New York Philharmonic Orchestra had visited during the Cold War and the post-Cold War. Analyzing its visiting countries is significant, considering that this organization had visited countries such as the Soviet Union, which had a sensitive relationship with the United States of America during the Cold War, and also visited Pyongyang in North Korea in 2008, with the support of the State Department. Military security, due to the ideology conflict of between the liberalist camp and the Communist camp during the Cold War, has been dramatically changed into Economical security, in the international relations, after the post-Cold War era had been over and when all the ideology conflicts vanished. And a Nation’s Economic power has become as an important element of its power as its military force. According to the flow of international relations, in order to research the characteristic changes of the counties which New York Philharmonic Orchestra had visited, the era to study is divided into two parts; the Cold war and the post-cold war. The Capacity indicators of country defined by Cecil V. Crabb, Jr. are used to research the characteristics of its visiting countries from 1945 and February, 2008, depending on the Data Service of New York Philharmonic Orchestra. As Indicators, GDP, GDP per person, military force, democracy index, economic partners with the United States of America are chosen. And each indicators show correlation between number of its visiting countries and 5 indexes, after putting out the mean value of its visiting nations shown in the Cold War and the post-Cold War, based on CIA, World bank, IMF, OECD, Department of Defense, Department of commerce, and sorting them to 5 groups in order. As a result, its visiting countries show the highest correlation in military force and GDP among those 5 indicators. But, unexpectedly, democracy index shows the least correlation. Besides, it seems very remarkable that there were many visits to the Soviet Union and East Germany during the highest peak of ideology dissension due to the conflicts between the liberalist camp and the Communist camp. It was first assumed that New York Phil-Harmonic Orchestra considered the ideology the most significant factor in selecting countries to visit, but it is shown that they adopted the theory of the power more actively than the ideology. Moreover, New York Philharmonic Orchestra’s visits to Europe were frequently high and the fact that this is correlated to the G7 countries and permanent members of the UN supports the idea of theory of power. With the collapse of the Soviet Union the post Cold War era is changing from the military Security to Economic Security and economic power rises as an essential national power. The characteristics of visiting countries are analyzed to find out whether they are changed. It shows that New York Philharmonic Orchestra still considered the military power the most significant. It can be said from the fact that the approach of New York Philharmonic Orchestra was toward to realistic interest. This means that New York Phil-Harmonic Orchestra still visits countries that have hegemony and are practical and profitable to United States of America. The visits of New York Philharmonic Orchestra are a form of diplomacy, which seeks utility depending on profits of the United States. They are not influenced by the consistency whether it has been during the Cold War or the post Cold War. In sum, this New York Philharmonic Orchestra study shows that soft power of the U.S. cannot be realized independently and thus it is fully based on hard power prior to acting soft power.
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