View : 1383 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor남궁곤-
dc.contributor.author최미리-
dc.creator최미리-
dc.date.accessioned2016-08-25T11:08:01Z-
dc.date.available2016-08-25T11:08:01Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.otherOAK-000000059232-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/188117-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000059232-
dc.description.abstract본 논문은 중국소수민족 문제를 내몽고인 정치범 하다(哈达) 사례를 통해서 분석하였다. 우선 소수민족 문제에 대한 중국 정부의 기본적인 입장과 딜레마를 분석하고자 하고 소수민족문제와 관련된 행위자인 하다(개인), 중국, 미국과 외신등과 같은 외부자 즉, 복합 행위자들의 역할을 연구하였다. 본 논문에서의 복합행위자는 중국 소수민족 문제가 국제 문제로 확대되는 과정에서 이와 관련된 행위자들을 일컫는다. 또한 복합 행위자들은 다층적으로 개인과 중앙과 같은 국내 행위자 또는 국제 행위자를 포괄적으로 의미한다. 본 논문에서는 복합행위자는 개인, 중국, 외부자 셋으로 나누어 설명한다. 중국 내에서 인권문제는 지속되고 그 내용은 다양하다. 그 중에서 내몽고인 하다 사례는 소수민족 문제의 일각을 보여주는 것이다. 향후 소수민족 문제의 큰 그림 중에서 한 조각의 퍼즐 역할을 할 수 있다고 본다. 우선적으로 소수민족문제에 대한 중국 중앙의 입장과 딜레마를 세 가지로 파악하였다. 첫 번째는 소수민족 동화정책과 화합 문제이다. 중앙은 소수민족 우대 정책을 펼치고 있지만 또한 한편으로는 하나의 중국 정책 실현을 위해서 동화정책을 시행할 수 밖에 없는 딜레마를 가지고 있다. 이런 중앙의 태도는 오히려 소수민족들과 갈등을 발생시켰다. 두 번째는 민족간의 경제적인 격차 해소를 위한 소수민족 경제우대정책이 오히려 전통적인 소수민족 생활 방식을 파괴한다. 마지막으로 중국은 이중적인 언어체계를 가지고 있다. 소수민족은 보통어를 배워야만 사회적인 혜택을 받는데 유리하다. 이와 같은 갈등구조를 하다 사례에 적용시켜서 살펴본다. 제 3장에서는 1981년 이후 하다가 활동하는 시기에 하다와 중국과의 갈등 과정을 살펴본다. 또한 앞 장에서 기술한 중국 소수민족에 대한 중앙의 기본 태도와 딜레마로 인한 갈등 요인을 하다 사례에 적용한다. 마지막으로 하다 문제와 관련된 각 복합 행위자의 역할을 분석했다. 하다의 경우에는 중국 당국과 네 가지 측면에서 갈등을 겪고 있다. 첫 번째, 소수민족의 정체성에 대한 위기였다. 내몽고의 정체성에 대한 고민으로 인해 하다는 남몽민주연맹(南蒙民主聯盟)을 조직하였지만 1995년 12월 체포된다. 그 구속과정에서 그가 운영하던 서점도 폐쇄 되고 조사란 명목 하에서 많은 문서와 집기들도 압수 당했다. 이런 내몽고공안국의 행동을 부인 신나(新娜)는 생존권 위협한다고 주장하였다. 세 번째는 표현의 탄압이었다. 중국 당국은 하다가 출판한 책과 신문을 출판 금지를 시켰고, 부인 신나의 경우에도 외신들과의 접촉을 막으려는 노력을 펼쳤다. 네 번째는 이중적인 언어체제였다. 일반적으로 소수민족은 공적인 장소와 사적인 장소에 따라 쓰는 언어가 다른 이중적인 구조를 갖고 있었는데 하다의 경우에도 교도소 안에서는 모어 사용에 제재를 받는다. 이와 같은 중앙과 하다 사이의 갈등 과정에서 하다, 중국, 외신, 미국(외부자)의 역할은 각각 상호 작용을 했다. 우선 외신들과 NGO는 중국 외부로 알리는 역할을 하였다. 또한 미국 클린턴(William Jefferson Blythe IV) 전 대통령의 방문은 하다 문제에 새로운 전환점으로 작용한다. 그에 대응하는 중국의 역할은 비교적 수세적이고 반응적이었다. 다시 말해서 중-미관계에서 인권문제에 있어서 일반적으로 중국의 태도가 ‘내정간섭’이라며 강경하던 모습과는 상이한 모습이었다. 중국은 비록 하다의 분리주의적 운동에 있어서는 강경 했을지라도 미국과의 관계와 연관된 인권문제에는 비교적 유화적이었다. 미 클린턴 전 대통령의 방문으로 인한 하다의 수혜는 신나에게 새로운 활동의 방향성을 제시해 주었다. 그녀는 성명서와 인터뷰, 직접 쓴 일기들을 모두 영어로 번역하여 인터넷에 게재하였다. 더 이상 국가와 자신들의 문제를 국내에 한정시키지 않고 국외로 이슈화 시키려는 노력을 한다. 정리하자면, 기존의 소수민족 문제는 국가와 소수민족간의 갈등구조로만 파악하였다. 그러나 하다 사례를 통해서 하다 개인과 외부자인 외신과 미국, NGO역할은 사건의 극적인 영향을 끼쳤다. 그러므로 소수민족문제가 소수민족 개인과 외부자의 협력에 따라 국내문제로 머무르지 않고 국제문제로 확대된다. 그 과정에서 강경한 중국의 태도에 영향을 끼친다. 즉 소수민족에 대한 중국 태도에 직·간접적으로 압력을 가한 것이다. 향후, 중국 소수민족 문제에 대한 중국 중앙의 태도는 국내 소수민족에 대한 정책 변화보다는 국제사회에 알려짐에 따라서 외부자들의 압력행사가 주요 변수로 작용할 것이다. 그러므로 향후 소수민족 문제는 관련 행위자가 더욱 다양해짐에 따라 예측하기 어렵고, 국내문제가 아닌 국제문제로 이슈화 될 것이다.;This paper examines issues of Chinese ethnic minorities by illustrating the example of a political offense and inner Mongolian, Hada. First of all, this paper will examine the Chinese government’s attitude and dilemmas towards the ethnic minority issue and roles of Hada (individual), China and the third parties (complex actors) such as the U.S.A. and foreign press who got involved in ethnic minorities issues. These complex actors in this paper refer to the ones who got involved in Chinese ethnic minority issue when it became an international issue from a simple domestic issue. And these complex actors also encompass domestic actors, such as individuals and central government or international actors. These complex actors can be classified into three entities, individuals, China and the third parties for detailed explanation. Human rights issue in China has been continuing and it has appeared in a various ways. Especially inner Mongolian Hada shows an instant of ethnic minority issue in China. It is thought that this example will play a role as one piece of the puzzle in a big picture of ethnic minority issue. Firstly, this paper identifies three elements of Chinese central government’s attitude and dilemma toward ethnic minority issue. First element is ethnic minorities assimilation and unity issue. While central government is trying to promote ethnic minority preferential policy, it is inevitable for them to implement assimilation for China to achieve their policy. This central government’s attitude caused a conflict with ethnic minorities. Second element is that ethnic minority economic preferential policy, which was created for bridging economical gap, is destroying ethnic minorities’ traditional life styles. Lastly, China has a double language system. Ethnic minorities need to learn the standard language so that they are more likely to be subject to the social benefits. Now, this conflict will be examined in a detailed way by looking at Hada’s example. In section 3, any conflict between Hada and Chinese government during the period when Hada’s activity was vigorous after 1981 will be discussed. Above all, based on the assumption that the policy for ethnic minorities by the Chinese government is a main issue, its attitude and dilemma toward Chinese ethnic minorities will be analyzed. Furthermore, it will be examined if Hada also had any similar kind of conflict with the government and analyzed the roles of each complex actors who got involved in Hada’s issue. In Hada’s case, his conflict with the Chinese government shows four different aspects. First, there is a crisis of identity of ethnic minorities. Hada established South Mongolia Democratic Alliance due to the concerns of the identity of inner Mongolians, but he was arrested in December 1995. During his imprisonment, his bookstore that he was running was also closed and a number of documents and furniture were confiscated under the name of investigation. His wife, Sin-na described this behavior of inner Mongolians as survival threat. Thirdly, there is suppression on the expressions. Chinese government stopped Hada from publishing his books and news papers and also stopped his wife from having a meeting with foreign press. Fourthly, there is a double language system. In general, ethnic minorities have a double language system which has different languages for public places and private places, and Hada was prohibited speaking his mother language. With this conflict, there were interactions created between the roles of Hada, Chinese government, foreign press and the U.S.A. (the third party). Firstly, foreign press and NGO played a role as an intermediary to let the outside of China know. And Bill Clinton (William Jefferson Blythe IV), the prior president’s visit became a turning point in Hada’s issue. And Chinese government reacted rather defensively and responsively. In other words, this is totally different attitude from the one when they argued it is an “intervention” when the U.S.A. get involved with their human rights issue. Even though Chinese government was vigorous in terms of separatism exercise, they were rather generous in human rights issue which is involving the relationship with the U.S.A. The prior president, Bill Clinton’s visit also provided Sin-na a new direction of activity. She translated all the statements, interviews and diaries that she wrote into English and posted them on the internet. It shows that she was trying to tell not only China, but also outside of China about their country’s, and their own issues. In brief, the ethnic minorities issue was identified as a conflict only between Chinese government and ethnic minorities. However, by illustrating Hada’s example, it is reasonable to say that Hada himself and foreign press and the U.S.A, & NGO which are the third parties also had a significant influence on this issue. Thus, ethnic minority issue, which was only a domestic issue, became an international issue through the collaboration of ethnic minorities themselves and the third parties. This process also affected Chinese government’s vigorous attitude. In other words, this has affected Chinese government’s attitude toward ethnic minorities. Hereafter, regarding this Chinese government’s attitude toward ethnic minorities, the third parties’ pressures on Chinese government will be a parameter as this issue became not only China’s domestic issue, but also became an international issue among the international society. Thus, it is rather difficult to predict the future of the ethnic minorities issue because it will become more diversified.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 문제 제기 = 1 A. 연구 목적 = 1 B. 연구 방법 = 5 C. 본문 구성 = 9 Ⅱ. 중국 소수민족 정책 개황과 중앙의 딜레마 = 11 A. 화합과 소수민족에 대한 동화정책 = 11 B. 지역간의 경제적 격차를 고려한 소수민족 우대정책 = 14 C. 이중적인 언어체계 = 17 Ⅲ. 내몽고인 하다 사건 전개 과정과 갈등 요인 = 19 A. 소수민족 내에서 내몽고의 의미 = 19 B. 내몽고인 하다 사건의 전개과정 = 23 1. 하다 활동 시기(1981년-1996년 2월) = 24 2. 하다 수감 이후 시기(1997년-2009년 10월) = 32 C. 내몽고인 하다 사건 내에서 중앙과의 갈등요인 = 40 1. 중앙의 동화정책과 내몽고인 정체성에 대한 위기 = 41 2. 공산당의 정당성 문제와 내몽고족 생존권 문제 = 44 3. 내몽고인 언론 표현에 대한 탄압 = 47 4. 한어와 몽고어 갈등구조 = 50 Ⅳ. 하다 사건을 중심으로 본 복합 행위자들의 역할 분석 = 52 A. 외부 행위자의 적극적 노력 = 52 1. 외신과 NGO = 52 2. 미 대통령 클린턴의 방문 = 54 B. 중국 당국의 수세적인 반응 = 56 C. 하다 사건의 국제 이슈화: 신나의 노력을 중심으로 = 60 Ⅴ. 결론 = 63 참고문헌 = 67 Abstract = 74-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1292321 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title중국의 소수민족 정책 사례 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle내몽고인 정치범 하다(哈达) 사건을 중심으로-
dc.title.translatedThe Case Study on the Policy of Chinese minorities : Focusing on Inner Mongolian Hada-
dc.creator.othernameChoi, MiRi-
dc.format.pageⅵ, 76 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 지역연구협동과정-
dc.date.awarded2010. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 지역연구협동과정 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE