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상징적 의미로서의 보석의 자수조형

Title
상징적 의미로서의 보석의 자수조형
Other Titles
A Study on the Embroidery Forms of Gems as Symbolic Meanings
Authors
장서윤
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
손정례
Abstract
보석은 인류의 역사가 시작된 이래 하나의 상징으로 인식되어 왔다. 보석의 상징적 의미는 다양한데, 그 자체의 희소성 때문에 경제적 가치를 지녀 부의 상징이 되기도 하였고, 시각적으로 아름답기 때문에 소유욕의 상징이 되기도 하였으며, 견고함과 영원성 때문에 종교에서 영적 가치의 상징이 되기도 하였다. 특히 보석과 종교는 예로부터 밀접한 관련이 있었다. 다이아몬드는 탄트라 불교에서 신적인 힘의 상징이었고, 에메랄드는 라오스 불상의 재료이자, 녹색이 상징하는 치유의 힘 때문에 중세시대에 해독을 위한 부적이었다. 루비는 이슬람교의 성석(聖石)이자 그리스도의 고난과 피의 상징이었고, 사파이어는 그 푸른색이 하나님의 권능을 상징하여 영국의 주교들이 신품 성사가 있는 날에 받는 성직자의 보석이었다. 기독교 성경에서 히브리인 대제사장 아론의 제의를 장식할 때에 선택된 열두 가지 보석은 이스라엘의 열두 부족을 상징하였으며, 요한계시록에서 천국의 성의 아름다움에 비유된 보석들은 탄생석의 기원이 되었다. 앞서 언급한 몇 가지 상징의 사례를 통해서, 우리는 인간의 정신이 그 경험의 일부 구성요소가 다른 어떤 구성요소에 대한 의식, 믿음, 정서, 용도 등을 이끌어낼 때 상징적으로 기능하고 있음을 알 수 있다. 여기서 전자의 구성요소는 ‘상징’이고, 후자의 구성요소는 그 상징의 ‘의미’를 이룬다. 이러한 상징적 연관은 상징과 의미의 본질 사이에서 완결된 지각자(知覺者)를 끌어들이지 않고서도 표현할 수 있는 어떤 공통성에 기초를 둔 근거와, 특정한 상징이나 의미에 호소하지 않고서도 고찰될 수 있는 지각자의 어떤 활동을 동시에 필요로 한다. 양자 사이의 관계에서 어느 쪽 구성요소가 상징의 역할을 하고 의미의 역할을 하게 되는가 하는 것은 경험 행위의 특수한 구조에 달려 있는 문제이다. 이상의 내용을 살펴본 결과, 본 연구자는 예술을 상징이라 명명한 에른스트 카시러(Ernst Cassirer, 1874-1945)의 이론과, 상징을 종교적인 것이라고 말하는 미르치아 엘리아데(Mircea Eliade, 1907-1986)의 이론에 주목하게 되었다. 카시러에 의하면 언어, 신화, 종교, 예술, 학문, 역사와 같은 상징형식들은 인간이 의미를 부여하여 만들어낸 작품이고, 이 작품은 일반 문학작품처럼 텍스트와 같은 성격을 지니고 있다. 나아가 이러한 상징형식들은 인간이 세계를 이해하는 틀로 작용한다. 또한 예술형식이란 일상적인 삶의 경험으로부터 도피하는 공허한 형식이어서는 안되며, 일상적인 삶의 경험 중 가장 활력적인 것을 파악하여 재구성해낸 것이어야만 한다. 엘리아데는 하나의 사물이 그 사물 자체에 한정되지 않은 어떤 ‘의미의 실체’ 일 수 있다는 사실이 삶의 보편적인 경험내용이라는 것을 주장하면서 상징이라는 용어를 선택하고 있다. 또한 사물이 우리들에게 다양한 의미를 겪게 하거나 다양한 의미를 지닌 것으로 해석된다 하더라도, 그 의미들은 그 사물의 실제성에 근거한 일정한 연계망 안에서 이루어지는 것이며, 인간은 종교인이든 비종교인이든 어떤 사물을 성현(聖顯)으로 여길 수 있는 잠재적 가능성을 지니고 있다고 말한다. 본 연구자의 삶에서 종교로부터 오는 경험의 의미는 견고함, 영원함, 아름다움과 같은 보석의 특성과 일치한다. 따라서 본 연구자는 앞서 언급한 상징이론에 근거하여 보석을 단순히 아름다움의 대상으로 인식하는 것으로부터 벗어나, 개인의 종교적 경험과 관련된 상징적 의미를 보석이라는 상징으로 나타내고자 하였다. 본 연구의 이론적 배경으로는 첫째로 상징의 일반적인 정의, 카시러의 예술상징이론, 엘리아데의 종교상징이론을 살펴보았다. 둘째로 보석의 기원과 보석과 관련된 용어, 그리고 보석 커트의 역사를 알아보았다. 5대 보석인 다이아몬드, 에메랄드, 루비, 사파이어, 자수정의 상징적 의미와, 기독교 성경에서 상징으로 표현된 보석 또한 고찰하여 작품 내용의 근거 자료로 제시하였다. 마지막으로 현대미술과 섬유미술에서 보석 혹은 보석 이미지로 표현된 작품들을 찾고 그 상징적 의미를 분석하였다. 작품제작에 있어 본 연구자는 기독교인으로서 성경을 통한 성현의 경험을 보석으로 표현하는 4점의 자수조형 작품을 제작하였다. 작품 1의 색상은 다이아몬드가 상징하는 빛과 그 상반되는 어둠을 표현하기 위한 WHITE와 BLACK, 작품 2는 희망과 치유를 상징하는 에메랄드의 GREEN, 작품 3은 변하지 않는 섭리, 평화를 상징하는 사파이어의 BLUE, 작품 4는 신과 인간의 만남을 상징하는 자수정의 PURPLE과 VIOLET을 사용하였다. 작품 2, 작품 3은 바탕의 굴곡에 따라 명암을 조절하기 위해서 침염과 분무염을 혼용하였다. 표현재료에 있어서 작품 1, 작품 4의 바탕화면은 자카드 실크를 사용하였고, 작품 2, 작품 3의 바탕화면은 한지와 종이죽으로 제작하여 사용하였다. 자카드 실크는 관찰자의 시점과 빛의 방향에 따라 실크의 패턴이 보이는 선명함의 정도가 다르기 때문에, 보석의 광택이 보는 위치에 따라 달라지는 것과 비슷한 효과를 볼 수 있었다. 한지와 종이죽의 혼용은 다듬어지지 않은 원석의 거칠고 단단한 질감 표현에 적합하였다. 실은 견사와 금속사를 사용하였다. 면사에 비해 광택이 강한 두 종류의 실을 합사함으로써 보석의 광채를 효과적으로 표현할 수 있었다. 강조할 부분은 바탕색 계열의 인조보석으로 수놓았다. 작품 1, 작품 4에는 스와로브스키 크리스탈과 큐빅 지르코니아를 주로 사용하여 자카드 실크의 광택에 어울리는 보석의 투명성을 강조하였다. 작품 2, 작품 3에는 한지와 종이죽으로 조형한 원석의 불투명하고 거친 느낌을 강조하기 위해 인조진주와 아크릴비즈를 주로 사용하였다. 자수기법은 평수, 이음수, 자련수, 징금수, 솔잎수, 비즈 자수 등의 기법을 사용하였으며 필요에 따라 이상의 자수기법을 응용하였다. 평면에서의 입체 표현을 위해 실의 굵기, 색, 인조보석의 종류에 변화를 주었다. 본 연구 작품 4점은 모두 여러 개의 피스가 하나의 작품을 이루는 형식이다. 한 작품 내에서 바탕화면과 색상, 기법, 재료를 통일하여 작품이 전체적으로 조화로운 화면을 구성하면서도, 각 피스가 독립적인 보석의 형태로 나타나도록 제작하였다. 또한 이음수를 응용하여 엮은 인조보석을 선적인 요소로 사용함으로써 자수에서의 선을 입체로 이해하는 시각에서의 자수조형을 연구할 수 있었다. 전통적으로 자수에서의 보석은 화려함을 강조하는 표현재료로 사용되는 것이 일반적이었다. 본 연구가 자수기법을 이용한 보석 표현의 사례가 되어 조형표현의 영역이 확대되기를 기대하는 바이다.;Gems have been recognized as symbols since the human history started. The symbolic meanings of gems are diversified. Due to their scarcity and their economic values thereof, gems were symbols of wealth, or they were symbols of the desire for possession due to their visual aesthetics. Or they were the symbols of some spiritual value due to their hardness and permanency. Especially, since long ago, gems have been closely related with religions. Diamond was a symbol of the divine power in Tantra Buddhism, Emerald was a talisman for detoxication during the medieval age partly because it was a material for Laos Buddha statues and partly because its green color symbolized a power of treatment. Ruby was a holy stone for Islam as well as a symbol of passage and blood for Christianity. And Sapphire was clergy's gem because its blue color symbolized God's power; the British bishops received the gem when they were the holy orders. The 12 gems chosen for decoration of the Hebrew priest Aron's ritual costume in the Old Testament symbolized 12 tribes of Israel, and the gems compared to beauty of the castle in the Heaven in the Book of Revelation were the origins of the birthstone. Through the several cases of the symbols of gems mentioned above, we can know that our human spirit may function symbolically when some elements of our experiences evoke consciousness, belief, emotion and use of other elements. Here, the former elements are 'symbols,' while the latter elements are 'meanings' of the symbols. Such symbolic association requires a ground based on some commonality which can be expressed without relying on a perfect sage aware of symbols and their meanings fully as well as sage's some activities observable without resort to certain symbols or their meanings. Which elements will play the roles of symbol or its meaning depends on the special structures of experiences. Based on the above discussions, the researcher reviewed Ernst Cassirer's (1874-1945) theory calling arts as symbols and Mircea Eliade's (1907-1986) theory emphasizing the symbols as religious. According to Cassirer, such symbolic forms as language, myth, religion, arts, learning and history are given their meanings by men or created by men. Such works have the characteristics like texts as ordinary literary works do. Furthermore, such symbolic forms act as frameworks for men to understand the world. In addition, forms of arts should not be insignificant forms escaping from the experiences of the ordinary life. They should capture the most vital ones of experiences of the ordinary life to restructure them. Eliade argues that the fact that a thing may be 'a real substance of some meaning' not limited to itself is a content of the universal experience of life, while choosing the terminology 'symbol.' He further says that even if a thing has diverse meanings for us or it is interpreted to have diverse meanings, those meanings are formed within a certain network based on its realism, and therefore, that human beings, religious nor not, have the potential to view a certain object as holy incarnation. In researcher's life, the meaning of the religious experience is equated with such characteristics of gems as firmness, permanency and beauty. Accordingly, based on the theories about symbols discussed above, the researcher attempted to express the symbolic meanings related to individual's religious experiences as the symbols or gems rather than perceive the gems simply as objects of beauty. As a theoretical background, the researcher first reviewed the general definitions of the symbol, Cassirer's theory of arts as symbol and Eliade's theory of religion as symbol. Second, the researcher examined the origin of gems and the terms related to gems as well as the history of gem cut. And then, the researcher examined the symbolic meanings of the top 5 gems - diamond, emerald, ruby, sapphire and violet quartz - and then, reviewed the gems expressed symbolically in the Christian Bible and thereupon, suggested the results as ground for researcher's works. Lastly, the researcher searched for the contemporary fine art works and fiber art works expressed as gem images and thereby, analyzed their symbolic meanings. Then, the researcher produced 4 pieces of embroidery forms expressing the gems as sage's experiences of the Bible. Work 1 used the colors White and Black to express the lights symbolized by diamond and its contrasting darkness, Work 2 used the color of emerald or Green symbolizing hope and treatment, Work 3 used the color of sapphire Blue symbolizing unchangeable Providence and peace, and Work 4 used the colors Purple and Violet of the violet quartz symbolizing cross-encounter between God and men. For Work 2 and 3, the researcher mixed dip-dyeing and sprayed-dyeing in an effort to control light and darkness depending on the curves of the base. On the other hand, Jacquard silk was used for the background screen of Work 1 and 4, and Hanji and paper gruel were used for the background screen of Work 2 and 3. Since sharpness of Jacquard silk patterns differ depending on observer's perspective and directions of lights, the effects were similar to different polishing of gems depending on perspectives. Hanji and paper gruel mixed were adequate to expression of rough and solid texture of the raw stones. Silk yarns and metal yarns were used. These yarns more lustrous than cotton yarns were mixed to express the luster of the gems more effectively. Artificial gems colored same as the backgrounds were embroidered on the parts to be highlighted. swarovski crystal and cubic zirconia were used primarily for Work 1 and 4 to emphasize transparency of the gems in harmony with the lustrous Jacquard silk. Artificial pearls and acryl beads were primarily used for Work 2 and 3 in order to highlight the opaque and rough feeling of the raw stones formed with Hanji and paper gruel. The embroidery techniques used primarily were Pyongsu, Iumsu, Jaryonsu, Jinggumsu, Solipsu and beads embroidery, while they were applied if necessary. Thickness, colors and types of artificial gems were varied for a cubic expression on the plane. Each of the 4 pieces of works consisted of several sub-pieces. Within each work, background screen, color tones, techniques and materials were unified to structure the entire work harmoniously, while featuring each sub-piece as independent gem. In addition, by using as linear element the artificial gem woven by using Iumsu, the research could produce the embroidery forms from the perspective of understanding the lines as volumes. Traditionally, the gems in the embroidery were used as expressive materials to highlight the luxury of gems. It is hoped that this study will be a model research into expression of the gems using the embroidery techniques, thereby, serving to expand the areas of form expressions.
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