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다국적 기업간 인수 합병(M&A)의 지역적 특성

Title
다국적 기업간 인수 합병(M&A)의 지역적 특성
Authors
박은희
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 지역연구협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This thesis is the case study of Asea Brown Boveri, Ltd.. It has prospered by means of the special strategy based on Areaism after the multinational M&A(Merger & Acquisition). From 1990s even until this new millennium, 2000, it is th globalization and areaistic economic structure that affects the business of the multinational companies through the world economic change. M&A has appeared in the context of the growth of European Multinational companies and expanded with the economic unification of west Europe. In 1958, EEC has organized and the direct investment of west European countries has increased after EC in which England, Denmark and Ireland participated. In addition, M&A could be the way of entry to abroad for European companies to ensure the business base in EU economic market. In the process of the internationalization, the number of M&A has increased and on the basis of it, many world multinational companies appeared which has the global management structure. Most multinational companies have proceeded the globalization as follows; The multinational companies did not choose the multinational strategy from the first time when they started their business. They have experienced the continuous innovation to be the multinational company. In short, it does not mean that they had prepared all the strategy for the globalization before they became the multinational company. Rather, they became the multinational companies while proceeding their domestic business. The main reasons which made it possible to be the multinational companies can be summarized like these; first, the unexpected demand from foreign nations. Second, the necessity of supply for raw materials from abroad. Third, the high dependence on the foreign technology. On these bases, they felt the strong necessity for managing the global business in more reasonable way. Furthermore, they came to recognize the profit from the global management, so they have pursued the strategy for the global administration. Asea Brown Boveri, Ltd. is famous for the success in the globalization through M&A in Europe. In Swiss, it had the independent field of the technical development and business activities in the affiliated companies. In Sweden, it got the firm position in Scandinavian area as the processing industries developed. In this situation, Asea, Ltd. in Sweden needed the technological and marketing strategy for the entry to the world market. And Brown Boveri, Ltd. in Swiss also needed the strategy to manage the affiliated companies in other areas. In the end, owing to the increase in the market share and synergy effect, ABB has come to exist and regards the ability of area management as the base for their development. The most striding point in ABB is that it is the new type for the ultra-national and de-national company without the absorption and mutual investment. But there is also the limitation that it has the conflict against the government in the actual place because of the gap of the goals. Nowadays the international M&A has more and more increased. In this point of view, this thesis has value as the practical study for the globalized company, ABB, Ltd.;이 연구는 유럽의 지역학적 배경을 통하여 이루어진 다국적 기업 간 M&A가 성립하여 지역주의에 입각한 특수한 전략으로 전 세계에 뻗어나간 ABB사의 사례연구다. 1990년대에 들어서면서 새 천년인 지금까지 세계경제의 변화과정에서 다국적기업 활동에 큰 영향을 미치는 것이 글로벌화와 지역주의 경제체제이다. 유럽의 역사·경제·정치·사회적인 배경 속에서 유럽의 다국적기업들이 성장해온 과정 중에 나타나는 M&A는 서유럽의 경제통합을 계기로 확대되었다. 1958년 EEC가 형성되었고, 1983년 영국·덴마크·아일랜드가 가입한 EC의 발족으로 서유럽국가들의 직접투자가 증가하게 되었다. 또한 유럽의 지역경제체제인 EU 시장에서의 사업거점을 확보하기 위한 해외 진출수단으로서 M&A가 증가했다. 이에 따라 세계화, 국제화를 추구하는 과정에서 M&A를 활용하는 사례가 늘었고, 이러한 M&A를 통해서 글로벌 경영체제를 갖춘 이른바 세계적인 다국적기업의 출현이 점차 잦아지고 있다. 다국적기업들이 대체적으로 글로벌전략을 수립하여 집행한 것은 다음과 같은 계기로 시작되었다. 현존하는 대부분의 세계적인 다국적기업들도 당초에 순수 국내기업으로 출발하였을 때부터, 다국적화 전략을 과단성 있게 의식적으로 선택함으로써 다국적화하기 시작한 것은 아니다. 그보다는 비교적 느린 속도로 단계별 변혁과정을 거치면서 다국적화를 거듭하게 되었다. 즉, 현존하는 다국적기업의 대부분도 당초부터 글로벌전략을 의도적·의식적으로 수립하고서, 그에 따라 기업 활동을 계획적으로 한 단계씩 글로벌화 함으로써 다국적기업으로 발전한 것은 아니라는 뜻이다. 사실상 다국적기업들의 대부분은 권유하지 않은 해외로부터의 구입주문, 해외원천으로부터의 원자재 조달필요성, 해외기술에 대한 높은 의존도 등이 계기가 되어서 또는 그런 것들로부터 자극을 받아서 비로소 다국적화의 과정을 밟기 시작했기 때문이다. 그러한 과정을 밟아 기업의 다국적화가 진전되면서 시장국별·지역시장별 운영 등 점점 더 복잡다단해지는 글로벌경영 활동을 합리적으로 관리해야 할 필요성, 시너지효과 등 글로벌경영에서 초래되는 여러 편익에 대한 인식증대, 글로벌경쟁의 심화 등 세계경영환경변화에 전략적으로 적응하고 대응해야 할 필요성 증대와 같은 이유로 다국적기업들은 점증적으로 글로벌전략의 진정한 가치를 인정하게 된 것이다. 연구대상 회사로서의 Asea Brown Boveri는 국제적 M&A를 이루어 유럽에서 세계화 전략으로 성공한 대표적 사례로 꼽힌다. 스위스는 일찍이 협소한 국내시장을 벗어나 유럽 전역에서 영업활동을 해 오면서 각 국에 위치한 자회사들이 기술개발이나 영업활동에서 독자적 영업을 구축해 갔고 스웨덴은 국내부존자원에 기초한 가공수출산업이 발달함에 따라 생산시설 확충으로 스칸디나비아 지역에서 확고한 자리를 잡게 되었다. 이에 따라 스웨덴의 아세아(Asea)는 세계시장 진출을 위한 기술력과 마케팅력이 필요했고, 스위스의 브라운 보베리(Brown Boveri)는 본사보다 규모가 큰 타 지역의 방계회사들을 관리할 수 있는 경영력이 절실했다. 시장지배력의 강화와 시너지 효과의 증대 등의 장점을 안고 M&A를 성립시킨 ABB는 세계화오 향한 변화 및 성장에서 지역관리능력을 기업발전의 기초로 보고 범지구적 경영기반을 배경으로 독특한 기업형태와 경영구조를 가지고, 흡수 및 상호출자가 아닌 새로운 형태의 초국가 및 무국적 기업이라는 점에서 관심을 끌었다. 그러나 국경을 넘은 M&A를 통한 기업의 현지화로 다국적기업이 적응하는 과정에서 현지국 정부와 다국적기업 간의 목표차이로 인하여 서로 간 충돌하는 관계가 형성 될 수 있으므로 현지국의 이익을 무시한 범세계적 이익의 극대화를 추구한다는 한계점이 있다. 국제 M&A가 증가하고 있는 시점에서 이미 세계화가 이루어진 기업의 분석이 경영학적인 측면의 앞선 분석보다는 사전에 타 지역에 대한 구체적인 연구 분석이 미리 이루어져야 한다는 점에서 본 논문은 지역연구에 시사하는 바가 크다고 생각한다.
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일반대학원 > 지역연구협동과정 > Theses_Master
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