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환상소설과 게임의 재매개 연구

Title
환상소설과 게임의 재매개 연구
Other Titles
A study on the remediation between fantasy novel and computer game
Authors
이영수
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류철균
Abstract
디지털 기술의 발전과 함께 다양한 매체간 재매개가 활발해졌다. 재매개란 새로운 미디어가 기존 미디어를 비매개 및 하이퍼매개 하면서 문화적 정체성을 획득해가는 과정이다. 가령 인쇄매체인 소설을 재매개한 컴퓨터 게임의 경우, 컴퓨터 미디어의 특성에 따라 내러티브 구성 원칙도 달라진다. 컴퓨터 게임은 디지털 기술에 적합한 내러티브 양식이다. 컴퓨터 게임의 내러티브는 인쇄문학 중에서도 주로 환상소설을 재매개한다. 특히 J.R.R.톨킨의『반지의 제왕』은 다양한 컴퓨터 게임 내러티브 구성에 있어서 원천으로 작용했으며, 현재에도 많은 환상소설이 게임의 원작이 되고 있다. 그럼에도 불구하고 환상소설과 컴퓨터 게임의 내러티브 간 상관관계에 대한 연구는 전무한 실정이다. 이에 본고에서는 환상소설과 컴퓨터 게임을 연결하는 환상성에 대해 살펴본 후, 환상소설이 컴퓨터 게임에 재매개되는 양상에 대해 분석하고자 한다. 환상소설은 허구적으로 완결된 2차세계를 전제한다. 이때 구성되는 2차세계는 내적 질서를 갖춘 개연성 있는 세계로, 비현실적 사건을 보편화하고, 극적 서사 구조를 갖고 있다. 그러나 환상소설의 내러티브를 컴퓨터 게임에 그대로 적용할 수 있는 것은 아니다. 일방향적인 소설과 상호작용적인 게임이 본질적으로 다른 미디어이기 때문이다. 이에 본고에서는 환상소설 중 『룬의 아이들』과 『반지의 제왕』을 중심으로 환상소설의 내러티브가 컴퓨터 게임으로 재매개될 경우 내러티브의 구성요소가 변용되는 양상을 분석해보고자 한다. 환상소설의 경우 단일한 원작자를 전제하는 것과 달리, 컴퓨터 게임에서 는 다중적 저자를 상정한다. 가령 콘솔 게임에서 사용자는 디자이너의 대리저자 역할을 수동적으로 수행하며, 온라인 게임에서 사용자는 디자이너와 더불어 공동저자의 역할을 주체적으로 수행한다. 환상소설이 작가중심의 선형적 내러티브를 지향한다면, 컴퓨터 게임은 사용자 중심의 비선형적 내러티브를 지향한다. 환상소설의 구성요소 중 배경, 사건, 인물은 각각 컴퓨터 게임의 매체에 부합하는 형태로 재매개된다. 가령 컴퓨터 게임에서 배경의 경우, 사용자의 행위에 대해 특정한 서사적 의미를 부여해주는 배경이야기와 사용자가 움직이는 공간으로 매개된다. 사용자가 공간을 탐색하도록 하는 방식에 있어서는 컴퓨터 게임의 특성이 출현한다. 그러나 컴퓨터 게임은 공간 이미지에 있어 환상소설의 2차세계를 비매개하고자 한다. 콘솔게임에서는 사건이 일어나는 공간의 배열 순서가 플롯으로 상정된다. 플롯은 마스터 플롯과 위성플롯으로 분기되며, 마스터 플롯은 원작의 내러티브를 매개한다. 가령 환상소설의 극적 서사구조가 전체 사건의 배열에 영향을 미치는 경우, 같은 장르의 게임에서 가져온 관습은 위성 플롯들로 나타난다. 그리고 마스터 플롯을 변화시키지 않는 한도 내에서 각 공간 별로 덧붙여진다. 온라인 게임에서는 환상소설의 사건이 영웅담 등 에피소드 구조의 퀘스트로 매개된다. 사용자는 환상소설을 읽는 것처럼 챕터별로 퀘스트를 수행한다. 그러나 퀘스트의 진행은 자의적이며, 진행방식은 같은 장르에 있는 게임의 특성에 부합한다. 컴퓨터 게임에서 인물은 주로 사용자가 선택하여 조작할 수 있는 주동인물과 사용자가 조작할 수 없는 NPC로 매개된다. 환상소설에서 조연의 역할을 맡고 있는 조력자나 적대자는 NPC로 나타난다. 콘솔게임에서는 NPC의 외적 이미지나 적대자로서의 면모가 게임의 장르에 맞추어 변용된다. 온라인 게임에서는 사용자가 이야기의 주체가 되어 공동저자로서의 역할을 수행한다. 사용자는 주로 주동인물로서 에이전시를 구현하지만 반동인물의 역할도 수행하는 경우가 발생한다. 역할을 수행하는 방식은 같은 장르의 게임의 관습을 참고하고 있다. 그러나 반동인물로서의 역할은 환상소설의 2차세계에 부합하는 시스템 내에서 구현된다. 환상소설의 내러티브는 원작을 매개한 새로운 미디어에도 영향을 미친다. 배경, 사건, 인물의 삼요소는 컴퓨터 게임 내러티브에서 새로운 미디어의 관습을 반영하면서 환상소설의 내러티브를 매개한다. 이러한 재매개의 양상을 살펴보는 것은 디지털 미디어 환경 내에서 내러티브의 변용을 보게 해줌으로써 그 의미를 가진다.;With the development of digital technology, remediation between diverse media is more frequently observed. Remediation is the process that new media gains its cultural identity by transparent remediation and hyper remediation of existing media. For example, computer game that remediates a novel in print medium, has different principle for constructing narrative from novel, based on the feature of computer media. Computer game is narrative form that is suitable for digital technology. The narrative of computer game mostly remediate fantasy novel among printed literature. The Lord of the Rings by J. R. R. Tolkien, especially, had become the origin of diverse computer game narratives, and many fantasy novels are becoming the original of computer games in these days as well. Thus this paper projects to examine the "fantasiness" that mediates fantasy novel and computer game, and then analyze the phases of how fantasy novel is remediated into computer game. Fantasy novel fictionally presuppose "the second world" which is completed by itself. The second world constructed is a "probable world" which generalizes unreal event and has its dramatic narrative structure. However, it is not the case that the narrative of fantasy novel can be directly applied to computer game. It is due to that one-way novel and interactive game is substantially different media. This paper projects to analyze different aspects of how the elements of narrative structure alter when the narrative of fantasy novel is remediated into computer game, using "Children of Rune" and "The Lord of the Rings" as examples. Differently from fantasy novel where singular original author is the premise, multi authors is presupposed in computer game. For example, users in console game passively take the role of agent author of designer, and users in online game take the role of co-author with designer. Computer game projects to non-linear narrative centered around users, compared to that fantasy novel projects to author-centered linear narrative. Among the structuring elements of fantasy game, setting, event, and character are remediated into forms t hat are appropriate for the media of computer game. For example, setting is embodied as to be a background story that provides certain narrative meaning to user's action and a spatial quest that allows searching. The fact that the setting in computer game allows users to search through space shows the unique nature of computer game. However, the spatial images in computer game seek to transparently remediate the second world of fantasy novel. In the case of console game, the sequential arrangement of space where the event happens is presupposed as plot. Plot includes mater plot and satellite plot. Master plot mediates the narrative of the original novel. When the dramatic structure of fantasy novel does not affect the arrangement of the universal plot, the conventions brought from games from the same genre appears as satellite plots. These satellite plots are distributed to each space, within the limitation that it does not affect the master plot. In online game, the events of fantasy novel is remediated as quest with episodic structure, like an epic. Users accomplish each quest just like reading fantasy novel. However, the progression of quests is arbitrary, and how they progress matches the feature of the game genre. Characters in computer game are mediated to as main character who the user can select and play, and Non-Player-Character who the user cannot control. Sub characters such as helper or antagonist appears as NPC. In console game, the external image or the aspect of antagonist of NPC varies based on the genre of the game. In online game, users become the subject of the narrative and carry out the role of co-author. The user mainly plays agency as main character, but sometimes there are cases where the user executes the role of antagonist. The procedure of how they perform their roles reflects the convention of game genre of the same kind. However, the role of antagonist is embodied within the system that suits the second world of fantasy novel. The narrative of fantasy novel affects the new media that remediates the original. The three elements of setting, event, and character reflect the convention of new media, while remediating the narrative of fantasy novel. Analyzing the aspects of such remediation is meaningful because it allows us to understand the alteration of narrative within digital media environment.
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