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냉전시기 미국 연방정부의 권한 강화과정

Title
냉전시기 미국 연방정부의 권한 강화과정
Other Titles
Authority Shift in the U.S. federalism : Legislative Process of the National Defense Education Act of 1958
Authors
이설한
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 정치외교학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
남궁곤
Abstract
1958년 제정된 국가방위교육법(the National Defense Education Act of 1958, P.L. 85-864)을 기점으로 미국 고등교육부분의 연방정부 개입이 시작되었다. 국가방위교육법을 통해 지식의 독립성을 제한하는 여러 규정이 적용되고 정부의 개입이 시작되면서 교육보조금을 위한 연구분야의 지원이 활발해졌다. 이를 통해 국가방위교육법의 취지대로 국가 안보에 도움이 된 반면 이렇게 시작된 연방정부의 개입 강화로 인해 연구분야, 주제 등을 선정할 때부터 정부의 자금과 연방정부의 영향력은 증가하게 되었다. 국가방위교육법을 시작으로 교육 분야에 대한 연방정부의 역할이 급격하게 강화하기 시작하였다. 국가적 위기상황에서 미국은 연방정부에 더 큰 권한을 부여함으로써 위기를 해결하고자 하였고, 그 과정에서 한번 권한을 부여 받은 연방정부의 권한은 지속적으로 커졌다. 본 연구의 목적은 미국 연방주의를 좀더 실질적으로 이해하기 위해 연방주의를 구성하고 있는 연방-주정부 행위자를 중심으로, 연방정부 권한 강화를 의미하는 법안의 입법과정을 분석하는 것이다. 이를 위해 국가방위교육법 입법과정에서의 주요 행위자를 파악하고자 한다. 나아가 연방 시스템이 어떻게 작동되고 어떠한 과정을 거쳐 권한이 강화하는지 내부적 입법과정에 초점을 맞추어 살펴볼 것이다. 어떤 법안이 논의되고 제정되는 과정은 “예측 가능하고 하나의 단계로, 일련 과정으로 생각해 볼 수 있어야”한다. 본 연구는 정책이 결정되고, 연방주의가 전개되는 일련의 과정을 보다 면밀히 이해하기 위해 연방 시스템을 구성하고 있는 행위자를 살펴봄으로써 국가적 위기상황으로 완벽히 설명할 수 없는 연방주의 논의를 채우고자 한다. 또한 연방정부나 주정부 한 측면의 행위자만 설명할 때 갖게 되는 논의의 한계도 보완하고자 한다. 입법과정에서 이루어진 다양한 논의를 크게 두 가지 영역으로 나누어 첫째로 연방 시스템에 관한 논의를 중심으로, 둘째, 연방 교육보조금 법안의 입법과정에서 법안의 핵심 사항을 중심으로 연방정부와 주정부의 의견이 어떻게 드러나는지 살펴본다. 이 두 가지 영역을 통해 연방정부의 권한이 강화될 수 있었기 때문이다. 입법과정을 크게 세 시기로 나누어 H.R. 7535가 논의된 1955년부터 1956년까지, H.R. 1가 논의된 1957년, 끝으로 H.R. 13247가 논의된 1958년의 입법과정을 살펴보겠다. 세 시기에 논의된 세 법안을 중심으로 국가방위교육법의 입법과정과 이를 통한 연방-주정부 관계변화과정을 살펴본다. 이 때 주요 행위자로 연방정부를 구성하는 대통령과 행정부, 주정부를 구성하는 의원들과 주정부 기관을 살펴본다. 몇 년 동안의 논의과정을 거쳐 제정된 국가방위교육법이 미국 교육체제에 어떠한 영향을 미쳤는지 설명하고 이로서 국가방위교육법을 통한 연방정부 권한 변화의 결과를 보여줄 수 있을 것이다. 궁극적으로 국가방위교육법의 입법과정에서 연방-주정부의 역할, 즉 국내 내부 행위자의 역할이 충분히 작용했음을 정리하고, 이를 통해 미국 연방 시스템을 실질적으로 이해하기 위해서는 국가 내부의 행위자를 통한 상호작용 과정에 대한 이해가 필수적임을 강조한다.;With the legislation of the National Defense Education Act of 1958, the federal government of the United States began to intervene in higher education system. The regulations restraining independent acquirement of knowledge were made on the basis of NDEA. At the same time the intervention of the government brought great deal of financial support in the research field. This act successfully carried out its purpose of enhancing national security, but also had a side effect of the government gaining higher control of selecting which research topic to make funding to. Hence, since the legislation of the NDEA, the federal government drastically gained power over education system. The United States sought to overcome the national crisis by vesting the federal government with broader authority. And since then the federal government steadily collected more and more power. This thesis is conducted to understand the federalism of the United States thoroughly. The research focuses on the dominant actors that carried out the enactment of the NDEA. Further investigations focus on the internal legislation process in order to find out the principle of the U.S. federal system and how it achieves authority. The purpose of this research is to analyze the legislative process that consolidates the authority of the federal government, focusing on the federal-state government actor that takes part in the federalism as to enhance the understanding of federalism of the United States. The process of discussing and enacting a certain bill should ‘be predictable and be thought as a series of process of a unified step’. As to enhance the understanding of the policy making process and development of the federalism, a detailed look into the actors of the federal system is needed. In doing so, it is able to fully understand what cannot be by the discussion on federalism in times of national crisis. Also, supplementation on the limit of explaining only either side of the federal government or state government can be achieved. The discussion made during the legislative process is divided into two major categories as to compare and contrast how the opinions of the federal and state governments differ: first is the discussion on the federal system. Second is the core article forming the legislation process of the federal aid to education bill. The area of the scope that the federal aid to education bill tries to support and its support methodology are chosen as the critical factors to be researched on. The legislation process that is studied in this research consists of three different parts: from 1955 to 1956 when ‘H.R. 7535’ was discussed; the year 1957 when ‘H.R. 1’ was discussed; and the year 1958 when ‘H.R. 13247’ was discussed. The three bills are dealt in accordance with the explanation on the federal system and its area of scope and supportive methodology. Each individual part will be analyzed in two different aspects, that of the federal government and the state government. The major actors of the federal government such as the president and the Executive, and the state government organization and senators which form the state government are dealt during the analysis. The authority shift of the federal government can be explained by examining the internal legislative process in the case of NDEA. This thesis intends to confirm that the internal actors played significant role in the enacting process of NDEA. On top of this, I emphasize the fact that the interaction between the federal-state government is crucial in in-depth understanding of the U.S. federal system.
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