View : 870 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor남궁곤-
dc.contributor.author신병주-
dc.creator신병주-
dc.date.accessioned2016-08-25T11:08:43Z-
dc.date.available2016-08-25T11:08:43Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000051130-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/187918-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000051130-
dc.description.abstractThis thesis examines empirically how American cultural hegemony operates through the medium of film - in this case, via the James Bond “007” movie series. I insist that 007 series is a masterpiece that successfully adjusted to the Hollywood system where American capital and structure prevails. Although James Bond literature had been recognized as a British legacy I propose a rather challenging interpretation of 007 films. In doing so, I speculate American hegemony “outside” and “inside” the 007 movie series. Diffusion power, industrial structure and funding are explained outside the 007 films. By proving film’s competence compared to the novel series, I contend that Bond films successfully fulfill the premise of cultural hegemony, the exposition. Industrial structure of Hollywood is closely related to funding. In the case of Bond films, funding and the producer from the United States dominated the production environment. In addition, direct assistance and association with the American agencies also shaped Americanized Bond movies. Inside the 007 movies, narratives including themes and characters are analyzed. Clear pattern of themes and characters which project and deliver American influence is found. Dichotomous classification of good and evil is repeated and the United States is presented as unfailing good. The American hegemony in the films is cross-examined via social network analysis. Korean subtitles of the series are examined and the result shows that the United States is likely to be presented with the positive wordings. Between the lines in the subtitles, filmgoers are urged to link the United State with positive - hence legitimate - values and accept American’s dominant position. Furthermore, I analyze the relation of Bond films with American national security. As the strategy of national security changes, the 007 movies also alter its storylines. The correlation of two is found. Conclusively, it can be said that the 007 movie series is influenced by American hegemony and it also reproduces and strengthen the American hegemony. Film no longer exists out of political boundary. Rather, it effectively facilitates as a power source in modern society. The United States firmly takes advantage of this unique soft power medium via global network and unrivaled industrial system. Thus, there is no doubt that film has to be taken into account in understanding American hegemony.;이 논문은 미국의 문화헤게모니가 영화라는 매체를 통해 어떻게 기능하는지를 경험적으로 분석하는 것을 목적으로 한다. 그 중에서도 007 영화시리즈를 사례로 분석하는데, 이는 할리우드 시스템에 대단히 성공적으로 적응한 영화로써 미국의 자본과 영향력에 의해 미국헤게모니를 효과적으로 재생산 및 확산하고 있다. 일반적으로 007 문학이 대영제국의 향수를 자극하는 것으로 이해되어 온 것과는 달리, 본 논문은 007 영화가 미국헤게모니와 밀접히 연관되어있음을 주장한다. 이러한 주장의 검증을 위해 007 영화의 “밖”과 “안”에 걸친 분석이 실행되었다. 007 영화의 “밖”에서는 영화의 파급/보급력을 소설과 비교해보고 제작환경 및 자금조달에 있어서 미국헤게모니가 어떻게 작동하는가를 살펴본다. 영화 007 시리즈는 상당한 파급효과를 지녀 문화헤게모니의 기본전제인 ‘매체에의 노출’이 효과적으로 달성됨을 보여준다. 또한 007 영화의 제작환경, 영화산업체제가 할리우드를 기반으로 한 미국시스템에 지배되어 있고, 더욱이 영화제작에 핵심이 되는 자금조달에 있어 미국의 배급사는 물론 미국의 정부기관이 밀접히 관여하고 있음이 발견되었다. 007 영화의 “안”에서는 영화 텍스트 내에 구현된 미국헤게모니가 주제, 인물, 자막을 통해 분석된다. 영화 속 주제의 전개와 인물묘사가 미국을 절대적 선으로 묘사하고 있으며, 이러한 설정의 반복은 미국헤게모니를 더욱 공고히 한다. 이에 대한 경험적 분석을 위해 한글자막의 사회네트워크분석을 실행한 결과, 미국은 긍정적 단어군과 높은 공출현빈도를 보임이 밝혀졌다. 즉, 자막에 있어 미국이 긍정적 요소들과 연동함으로써 관객들에게 무의식적으로 긍정의 이미지와 가치를 전달하게 된다는 것이다. 이에 더해 007 영화의 내용전개가 미국의 국가안보전략과 어떠한 상관관계를 갖는지 살펴본 결과, 미국의 국가안보전략의 변동이 영화의 전개구조와 유의미한 상관관계를 가짐을 발견되었다. 본 논문은 영화 007 시리즈가 미국헤게모니의 영향을 받아 제작되었으며 이를 확대 재생산하는 역할을 함을 주장한다. 이를 통해 정치적 도구로써의 영화를 논의하며, 미국헤게모니의 온전한 이해를 위해 연성권력의 측면이 간과되어서는 안됨을 강조한다.-
dc.description.tableofcontentsI. Introduction = 1 II. Films and Hegemony = 9 A. Literature Review = 9 1. Soft Power = 9 2. Films and Politics = 12 B. The United States as a Filmic Hegemon = 15 1. Ability of the United States = 15 2. Will of the United States = 17 III. American Hegemony “Outside” the “007” Movie Series = 21 A. Diffusion Power of the “007” Movie Series = 21 B. Industrial Structure of Motion Pictures and Funding of the “007” Movie Series = 26 1. Transition to Film: Omnipotent producing power = 26 2. National Security Strategy Outside the “007” Movie Series = 30 IV. American Hegemony “Inside” the “007” Movie Series = 35 A. Hegemonic Messages = 36 1. In Themes = 36 2. In Characters: Description of Collaborators and Villains = 39 B. Social Network of Korean Subtitles in the “007” Movie Series = 46 C. The “007” Movie Series and National Security Cinema = 53 1. National Security and Cinema: Creating Threats and Building Consensus = 53 2. National Security Strategy Inside the “007” Movie Series = 54 V. Conclusion = 60 References = 63 Appendix. Current Data (2004) of 10 Major Film Countries = 69 논문개요 = 70-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent868665 bytes-
dc.languageeng-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titleAMERICAN CULTURAL HEGEMONY "OUTSIDE" AND "INSIDE" THE "007" MOVIE SERIES-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated영화 007 시리즈 "밖"과 "안" 에 구현된 미국 문화헤게모니-
dc.format.pageⅵ, 71 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 정치외교학과-
dc.date.awarded2009. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 정치외교학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE