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MMORPG의 소셜 네트워크 형성 양상에 관한 연구

Title
MMORPG의 소셜 네트워크 형성 양상에 관한 연구
Other Titles
Study on the Formation of Social Networks in MMORPGs : Standing on the Characteristics of Communication
Authors
신새미
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류철균
Abstract
인간은 특정한 시공간 상에 있는 사회적 실체들 상호 간의 커뮤니케이션을 통해 관계를 형성해 간다. 21세기, 디지털 기술의 발달로 등장한 웹은 언제 어디서나 누구와든 상호작용할 수 있다는 특성에 의해 기존의 커뮤니케이션 매체들이 지니고 있던 시공간적 제약을 허물어뜨린 획기적인 매체로 기능하고 있다. 참여, 공유, 개방의 이념을 표방하는 웹 2.0 시대, 폭발적으로 증가하는 정보량과 더불어 전 세계를 실시간으로 연결하는 웹의 네트워크성과 확장성은 효율적인 소셜 네트워크 관리의 필요성을 증대시킨다. 현재 미디어 환경은 다시 한 번 거대한 변화의 물결을 맞이하고 있다. 3D 웹 환경이 차세대 웹의 주류로 자리잡게 되리라는 전망이 제시됨에 따라 3D 그래픽 기반의 가상세계에 대한 관심이 집중되고 있는 것이다. 이러한 3D 웹 환경은 기존의 2D 웹 환경에서와 마찬가지로, 기본적으로는 모니터를 사이에 두고 이루어지는 컴퓨터 매개 커뮤니케이션을 지원하지만, 사용자 자신의 아이덴티티를 투영해 만든 아바타가 그래픽으로 구현된 시공간에서 의사소통행위를 한다는 점에서 이전과는 비교할 수 없는 현장감과 리얼리티를 제공하며, 새로운 방식의 커뮤니케이션을 바탕으로 하여 역동적인 소셜 네트워크를 형성해 나간다. 본 논문은 3D 그래픽 기반의 가상세계 발전의 시발점으로 평가되는 MMORPG를 중심으로 이러한 커뮤니케이션 특성과 소셜 네트워크 형성 양상을 살피는 것을 목적으로 진행되었다. 먼저, MMORPG 커뮤니케이션의 매체적 특성으로, 문자 텍스트, 이미지, 동영상 등 기존의 미디어를 재매개한 커뮤니케이션 텍스트의 생산과, 3D 그래픽 환경에 기인한 유사 면대면 커뮤니케이션 환경을 제시하였다. 그리고 내용적 특성으로는 공통의 목표를 수행하기 위해 이루어지는 목적지향적 의사소통행위와, 사용자의 자기 현시 욕망이 개입된 나르시시즘적 의사소통행위를 고찰하였다. 이러한 커뮤니케이션 특성은 MMORPG 내에서 사용자들이 소셜 네트워크를 형성해 나가는 과정에 적용된다. 스토리텔링에 기반한 사용자들 간의 집단 행동 시 목적지향적 커뮤니케이션 행위가 이루어지며, 구조합리성에 입각하여 집단 커뮤니케이션을 주도하는 사람을 중심으로 일련의 네트워크가 형성된다. 그리고 MMORPG가 제공하는 유사 면대면 커뮤니케이션 환경은 사용자들로 하여금 가상세계에 진지하게 몰입하도록 하여 재미노동 현상을 발생시키며, 이러한 재미노동의 보상을 위한 경제적 네트워크의 활성화를 촉진한다. 또한 다양한 미디어 형식으로 재매개된 MMORPG 사용자들의 커뮤니케이션 텍스트들은 2D 웹 사이트와 인터넷 방송을 비롯한 여러 네트워크들을 타고 흐르며 사용자들 사이에서 벌어지는 상호작용 경험을 축적하고, 이 과정에서 등장한 스타 플레이어를 중심으로 또 하나의 거대한 커뮤니케이션 네트워크가 형성되는 것이다. 이상과 같이 MMORPG 내에서 발생하는 다양한 소셜 네트워크 형성 양상을 고찰한 본 논문은 기존에 게임으로만 다루어지던 MMORPG가 미래의 3D 웹 환경에서 새로운 소셜 네트워킹 어플리케이션으로 발전할 가능성을 함축하고 있음을 시사하며, 차세대 웹 콘텐츠를 개발하는 데 있어 중요한 전략을 제시한다는 점에서 그 의의를 지닌다.;Humans create relationships through mutual communication between social subjects present in specific time and space. In 21st Century, Web, which appeared through the development of digital technology, is working as an epoch-making medium breaking time and space barriers that other communication mediums have by its characteristics of reacting mutually with anybody anytime anywhere feature of mutual reaction. The era of Web 2.0 advocating the ideology of participation, sharing, openness, the networking ability and its extensibility of the web connecting the world in real-time along with tremendously increasing quantity of information increases the need for efficient management of social networks. The current media environment is facing another huge wave of changes again. The forecast that 3D Web environment is going to take its place as the mainstream of the next generation web and the interest is focusing on 3D graphic based virtual world. These 3D Web environments support computer mediated communication basically through monitors as in 2D Web environments but an avatar projecting the identity of the user himself is communicating in space-time created in graphics and this provide presence and reality that can not be compared with the past and it creates dynamic social networks based on new type of communication. This paper is conducted with the aim of finding out the characteristics of communications and the phase of social network creations based on MMORPG which is regarded as the starting point of the development of 3D Graphic based virtual world. First, as for the media characteristics of MMORPG communication, the paper presented the creation of communication texts remediating existing medias such as text messages, images, videos and similar face-to-face communication based on 3D graphic environments. And the paper examined goal-oriented communication actions to perform common goals and narcissistic communication actions intervened with user’s own desires for characteristics of contents. The characteristics of communications are applied in the process of creating social networks by users within MMORPG. Goal-oriented communications are performed when collective actions between users based on storytelling are undertaken and create a series of actions centered around a person leading collective communications based on organizational rationality. And, parallel face-to-face communication environments provided from MMORPG enables users to seriously immerse in the virtual reality and create fun labor phenomenon and increases vitalization of economical network to compensate for those fun labor. The communication texts from MMORPG users remediated in various media formats flow through various networks including 2D web sites and internet broadcasting and accumulates interaction experiences between users, and creates another huge communication network centered on a star player appeared from this process. As seen from the above, the paper, which examined the creation of dynamic social networks within MMORPG, implicates that MMORPG which was regarded as only a game has the possibility to develop into a new social networking application in future 3D Web environments and it is significant that it presented important strategies in developing the next generation Web contents.
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