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현대 패션디자인의 디지털화 현상에 관한 연구

Title
현대 패션디자인의 디지털화 현상에 관한 연구
Authors
강혜승
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
디지털 시대의 패션은 과학화에 의한 다양한 첨단 디자인과 가공법에 의해 지속적 발전을 이루고 있다. 또한 신체의 오감을 통한 인공적인 환경, 다중감각 매체환경, 과학, 기술혁명은 패션디자인의 개발에 지대한 영향을 끼쳐왔다. 따라서 패션은 디자인과 과학, 그리고 정보시스템에 큰 영향을 받고 있는 것이 분명하며 서로 밀접하게 연결되어진 현상의 하나라고 볼 수 있다. 본 연구의 목적은 다음과 같다. 디지털에 의한 새로운 커뮤니케이션의 패러다임과 패션디자인이 사회에 미치는 영향에 의해 디지털 패션캐드 시스템의 디자인적 측면과 산업적 측면에서의 긍정적 효과를 분석하고 발전적 방향을 모색하는데 있다. 그 방법은 디지털의 발전으로 패션디자인 산업도 프로세스의 급격한 전환을 보이고 있는 것을 단계별로 관찰하였다. 현재 패션디자인의 특성을 실제 작업으로서의 디자인, 즉 제품개발 프로세스와 디자인 프로세스, 그리고 디자인 컨셉의 이해와 오늘날의 과제를 토대로 디지털 패션의 확장을 고찰하였다. 더욱 구체적으로 디지털의 실현화라는 패션캐드 시스템의 현황 및 운용방안과 적용의 양상 등으로 향후 패션디자인 활동의 대안과 방향제시를 시도했다. 디지털 테크놀로지에 있어 커뮤니케이션의 도구와 방법, 내용면에서 변화를 만들어가는 무엇보다도 중요한 주체는 인간이며, 현대의 커뮤니케이션 또한 인간 중심으로 발달된 정보기술을 다루며, 인간이 소속되어 문화를 창조해가는 공동체 사회를 바탕으로 이루어지고 있다. 디지털 문화 속에서 인간 중심의 디자인을 둘러싼 제반 환경들이 복잡해지고 사용자의 요구와 사용목적이 급속히 변모하였다. 그 결과 디자이너에게 있어서도 디자인 대상의 기능과 역할, 디자인 영역 전반에 걸친 새로운 방향성의 고찰이 요구되고 있다. 또 각각의 프로젝트와 양산에 있어서 공통의 전자 플랫폼에 의한 연계된 디자인 활동이 발생하고 그 활동에서의 해결방안은 모여진 데이터를 판단하는 인간과 거기에 가치를 부여하는 인간 사이에 존재한다. 이러한 상황에서 오프라인의 부분을 컴퓨터와 부합한 디자인으로서 기능하게 하는 것이 디지털 패션디자인 활동이다. 이에 디지털에 의한 패션 디자인이라는 창의적인 영역을 분석하여 그 실용성과 효용성 가치의 체계적 종합정리는 중요한 의미가 있다. 패션디자인의 디지털화는 사용자가 디자인 시스템에의 참여를 가능하게 하는 생산 시스템으로 발전하였으며, 특히 산업적인 면에서 합리적인 생산과 제조방식, 디자인 기획과 경영전략 등 기업을 결정짓는 중요한 사안으로 고려되고 있다. 패션산업에서은 물리적 효용가치와 심리적 효용가치를 동시에 창조하는 부가가치 생산의 산업이자 창조성을 개발하는 지식 집약형 산업으로 디지털 환경의 지대한 영향을 받으며 성장하고 있다. 특히 패션정보는 미래를 예측하고 이것을 근거로 해서 상품기획을 수립하는 의사결정의 준거이며 의사결정에 앞서 미리 숙지해야 할 중요한 지식이다. 패션정보의 디지털화의 유용성은 디지털 환경이 주축을 이루는 사회의 총체적 패러다임 변화에 능동적으로 대응할 수 있는 시스템을 적극 활용하는 것이며 정확한 고품질의 디자인 제작과 이를 위한 경쟁력 있는 신속한 생산력을 의미하기도 한다. 디지털 시대의 제품 개발은 제품의 기능, 사양, 대상사용자, 사용 환경 등의 조건을 사용자 관점에서 발생하는 욕구와 이용 상황 등의 요건을 명확하게 해야 한다. 그 결과 진정한 가치와 혁명적인 변화를 시대의 흐름에 맞추어 표현함과 동시에 거시적인 시각에서 디자인 패러다임 전환의 요인과 미래를 제시할 수 있는 성공적인 디자인의 의미가 성립하는 것이다. 패션산업의 디자인적 측면의 강조는 디자이닝(디자인의 실제행위)의 평가와 그 구조화를 사용자와 기업의 목표 충족을 위한 교환을 위한 것이라고 할 수 있다. 캐드는 디자인 분야에서 모험을 최소화하고 체계적이고 과학적인 분석의 필요를 통한 가시화를 가능하게 한다. 어패럴 캐드나 디자인 캐드는 이런 방법을 돕는 하나의 도구로 사용자에 의해 체계적으로 관리될 수 있는 기반을 갖추고 있다. 시대에 부합하는 패션디자인 분야에 나타나는 디지털의 실제응용은 디지털의 실현화와 패션캐드 시스템의 다양화, 패션디자인캐드 적용의 양상으로 구분된다. 이와 같은 고찰로 캐드 시스템을 디자인 작업에 투입했을 때의 장점은 디자인 업무 수준의 정확성 향상과 효율성 증가, 디자인의 기술정보 집약과 디자인 작업의 최적화 시스템 연계로 인한 생산성 향상이다. 그 결과 단축된 디자인 프로세스의 전개로 인하여 구조해석이 용이한 시간단축 효과와 신속한 의사결정, 기회손실 방지 등이라는 성과를 거둘 수 있었다. 본 논문이 제시하는 미래 패션디자인 대안은 디지털시대 패션디자인의 현황과 디자인 활동 안에서의 개념디자인 능력의 중요성을 강조하고 있다. 그 구체적 내용은 디자이너의 시각언어 추출능력, 입체구축능력, 프레젠테이션 능력의 강화, 주변학문에 관한 능력, 언어에 의한 원활한 커뮤니케이션에 관한 능력과 기술의 향상이다. 서비스와 콘텐츠의 융합에 따른 패션디자인의 비즈니스 창출은 기업에게는 새로운 사업기회를 의미하며 사용자에게는 문화 컨텐츠 기회를 제공한다. 또한 디자이너에게 있어서는 제품의 대상, 생산방식을 둘러싼 사회적 경향 등에서 변화와 그 인식을 의미한다. 3차원 기술을 매스미디어로 받아 들여져 응용하는 범위가 확대됨에 따라 디자이너와 제작자는 새로운 도전으로 미래의 디자인 전망을 예측한다. 이러한 환경 속에서 디지털 기술을 기반으로 패션 산업과 사용자를 위한 고부가가치는 이루어지며 거시적 관점으로 나아가 패션 디자인 산업과 기업의 발전과 혁신까지도 기대할 수 있을 것이다.;Fashion in digital area has been developing continuously by various high scientific technologies and processes. Artificial environment, multiple senses medium, science, and technological revolution through five senses have contributed greatly to the development of fashion design. Therefore, fashion is definitely under the influence of design, science, and information system, and can be regarded as one of phenomena closely related with each other. The purpose of this study is as follows; it is to examine optimistic effects on and to search a direction of development in design and industry field in a digital fashion system by the influence on this society through the paradigm of a new communication by digital and fashion design. One way is a digital development and I observed systematically the sudden changes of process in fashion design industry. I contemplated the present characteristics of fashion design on the basis of design as real work; i.e., the understanding of product development process, design process, and design concept and impending tasks. More concretely, I tried to present the alternative ways and directions of fashion design activity, such as the present condition, a method of operation, and application fashion cad system as digital realization. The most important subjects, who make the device and method of communication, and the change of contents in digital technology, are human beings. The modern communication deals with information technology, which has been developed, while human beings are placed in the centre of the development. The basis of community society creates culture. In the digital culture, the environments surrounding the design focussing human beings have become complicated and their demand and purposes have been changed rapidly. As a result, designers are required to contemplate the functions and roles of design and create a new direction in the whole design area. Connected design activities are created by a common electric platform in each project and mass production. The solution in the activities exists somewhere between men making decision on data and men providing value on the activities. In this situation, the activity of digital fashion design is to function an off line area to be connected with computer fitting design. It is very important to systematically organize the practical and effectual values by examining the creative area of fashion design with digital. The digitalization of fashion design has been developed into the production system which enables a user to participate in a design system. It is considered to be a major factor to decide reasonable production and manufacture, design plans and management strategies in the industry. The Fashion industry is a value added industry, which creates both material and psychological effects, and a knowledge concentrated industry, which develops creativity. It is developing under the influence of digital environment. The fashion information is an authority, which predicts a future and decides the plan on products on the basis of the prediction. It is also important knowledge which should be considered before a decision. The usefulness of digitalization in fashion information is to actively apply the system, which can respond to the change of whole paradigm in the society, which is the pivot of digital environment. To develop products in a digital era, you should manifest the conditions on functions, specifications, target users, and use environments. In addition, conditions on desire and circumstances in users’ point of view should also be manifested. As a result, the meaning of successful design is established not only to express real value and revolutionary change, but also to suggest the reason and future of design paradigm change in a comprehensive point of view. The emphasis of design in the fashion industry is for the evaluation of designing and its structure and the exchange to fulfil the aims of consumers and manufactures. Cad enables to minimize adventure in design and to visualize the need of systematic and scientific analysis. Apparel Cad or design Cad is a device to help these methods and has a basis to be managed systematically by its user. The practical application of digital, which appears in the area of a modern fashion design, is divided into the realization of digital, the variation of fashion cad system, and the application of fashion design cad. When the Cad system is conducted in design work with this consideration, its advantage is an increase of production through the precision of design, the increase of effectiveness, and the connection of optimized system by technological information concentration. As a result, by the minimized design process, time saving, rapid decision, prevention of opportunity loss have been achieved. In this thesis, an alternative of future fashion design suggested and emphasized the importance of the capacity of concept design in the presence of digital fashion design and design activity. Its concrete content is the improvement of capacity and technology of efficient communication by designer’s abilities of visual language, 3D building, presentation, and related educational field. The creation of fashion design business by the union of service and contents provides companies with a new business opportunity, and users, with a culture contents opportunity. For designers, it means the recognition of change in the products’ target and society’s tendency on production process. According to the enlargement of scope applying 3D technology to the mass media, designer sand producers predict the prospect of future design as a new challenge. In this environment, the highly added value can be achieved for fashion industry and its users on the basis of digital technology. In the long run, we can expect the development and revolution of fashion design industry and companies.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Ph.D
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