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포스트모더니즘 미술에서 나타나는 차용에 관한 연구

Title
포스트모더니즘 미술에서 나타나는 차용에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Appropriation of Postmodern Art : Focused on Parody and Pastiche
Authors
신정아
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문의 목적은 포스트모더니즘 미술이 차용의 방식 중에서도 패러디와 패스티쉬의 방법이 작품제작에 있어서 새로운 창작의 가능성을 지니는 점을 밝히는데에 있다. 이를 위해 패러디와 패스티쉬에 대한 프레드릭 제임슨과 린다허천의 상반된 입장을 비교하면서, 허천의 입장을 바탕으로 패러디와 패스티쉬가 포스트모더니즘 미술에 있어 어떠한 긍정적 측면을 드러낼 수 있는지에 관하여 논의해볼 것이다. 이른바 모더니즘 시대의 작가들은 예술의 독창성에 위배된다는 생각 아래 차용의 전략을 감추거나 차용을 자신의 독자적인 양식의 개발을 위한 수단으로 이용해왔던 반면, 포스트모더니즘 시대에 와서 작가들은 차용 그 자체를 작품 제작의 목적으로 취해서 관객이 그 의도를 파악하도록 한다. 이는 매스미디어에 의해 다수의 이미지들이 대량 생산되고 계속 복제되는 현대 사회의 상황 속에서 더 이상 온전히 새로운 양식은 있을 수 없다는 것을 보여주기 위한 하나의 전략이다. 이 전략은 작품의 독창성 및 고유성을 추구한 모더니즘의 창조 신화를 극복하기 위해 작품의 원본성을 정면에서 공격하는 것이다. 또한 포스트모더니즘 미술에서의 차용은 매체 간의 혼합과 확산을 가져온다는 점에서 모더니즘이 추구했던 매체의 순수성에 대한 강력한 도전이기도 하다. 주지하듯 패러디와 패스티쉬는 대중들에게 익숙한 기존의 것을 재해석하여 거기에 새로운 가치를 부여하는 포스트모더니즘 미술의 대표적 차용 방식으로서 변화된 예술 창작의 양상을 보여준다. 이 두 방식은 그 목적에 따라 구분되는데, 먼저 패러디는 유명한 원작의 일부를 차용하여 풍자 또는 익살의 효과를 노리는 것이며, 이 때 어떤 목적의식을 가지고 작가가 원작의 권위를 비판하는 방식으로 원작과의 차이를 통해 그 의도를 드러낸다. 한편, 패스티쉬는 기존의 이미지를 활용하지만 그것들을 거의 변형 없이 차용하거나 혼합하여 원래의 의미를 박탈하고 새로운 맥락에서 의미를 발생시키는 방식으로 형식의 유사성을 통해 기존작품의 독창성과 원본성을 파괴하는 것을 목적으로 한다. 다시 말해 패스티쉬도 어떤 비판적 내용을 드러내지만 그것이 원작에 대한 비판이 아니라 이미지들의 조합을 통해서 우연히 발생하는 새로운 의미를 나타내려 하는 것이다. 린다 허천은 패스티쉬를 기존의 텍스트를 기반으로 하여 새로운 텍스트를 창조하는 패러디의 기본적인 본질을 바탕으로 하되, 포스트모더니즘 이라는 시대적 환경의 영향 아래 그 특성들을 반영하고, 방법이 혼성모방적이라는 점에서 포스트모던 패러디로 본다. 그런데 패러디와 패스티쉬는 모두 다른 작품에 의지하는 방식이라는 점에서 혁신적이지 않고, 독창성이 결여된 것이라는 비판을 받기도 한다. 하지만 허천에 따르면 패러디와 패스티쉬는 기존의 작품이나 이미지를 새로운 맥락에 놓여지게 함으로써 과거를 새로운 관점에서 다시 보게 한다는 점에서 긍정적이다. 그렇게 함으로써 과거의 문화와 현재의 문화가 모두 활성화된다. 뿐만 아니라 패러디와 패스티쉬는 하나의 작품에 다양한 장르를 접목할 수 있고, 기존의 이미지를 다양한 관점에서 보게 하므로 관객의 미적 경험의 영역을 확장시킨다. 특히 패스티쉬의 경우 여러 가지 이미지 또는 여러 가지 장르를 혼합하여 제시함으로써 관객에게 형식적 새로움을 경험하게 한다. 또한 이것은 원작을 이용하여 원작 밖의 현실을 비판하는 경향을 보이는데, 이는 기존의 이미지가 지니는 하나의 의미에서 벗어나 다양한 사회 문화적 맥락과의 관련성 속에서 해석되게 하므로 관객으로 하여금 좀 더 능동적인 참여의 태도를 취하도록 한다. 이는 결과적으로 예술과 삶, 작품과 관객의 거리를 좁히는 것이다. 요컨대 패러디와 패스티쉬는 모더니즘 미술의 독창성의 개념을 파괴하고자 다양한 작품이나 이미지들을 새로운 작품 생산을 위한 도전과 실험의 대상으로 삼고 있다는 점에서 오히려 과거의 어느 때보다도 미술 주제의 범위를 확대시키고, 때문에 오히려 독창성의 범위를 확대되는 현상을 가져올 수 있다. 뿐만 아니라 형식적 측면에 있어서도 패러디와 패스티쉬는 하나의 이미지가 기존의 한계를 탈피하여 무한히 다양한 방식으로 변모될 수 있음을 드러낸다는 점에서 형식적 새로움의 개발 가능성을 연다.;The purpose of this thesis is to discuss how post-modernism art possesses the possibility to create infinitely various pieces of art through approriation such as parody and pastiche. For this purpose, the difference in approriation in post-modernism compared to that of its earlier era will be examined based on the general characteristics of post-modernism art and its connection to approriation. Further, based on Linda Hutcheon’s view, the positive aspects of parody and pastiche on post-modernism art will be discussed. The artists of the so-called modernism era have either been discrete of their borrowing strategies or have merely used such as a method in developing their unique styles, based on the idea that such strategies are in violation of the originality of art. However, artists in the post-modernism era have come to use such methods of borrowing itself as the aim of creating art, thereby allowing the spectator to understand their intentions through this method. This is a strategy to show the absence of new and original form in a modern society where multiple images are produced on a large scale and constantly reproduced through the mass media. This strategy directly attacks the originality of artwork in order to overcome the myth of modernism that pursued originality and character of art. As we are well aware, parody and pastiche are typical approriation in post-modernism art that re-interprets familiarity among the mass and bestows new value, which shows a changed form of art creation. These two types of methods can be differentiated based on their methodology. First, parody aims at satire or humor through borrowing a fragment of a famous original art, and the artist would reveal its intentions through the differences with the original artwork by criticizing its authority. On the other hand, while pastiche also applies pre-existing images, it borrows or commingles without modification. It aims to destroy the originality and uniqueness of the pre-existing artwork through similarity of form by destroying its original meaning and creating a new meaning. In other words, while pastiche also criticizes, it is not directed towards the original work but strives to create coincidental new meaning through a combination of images. Linda Hutcheon is considered as post-modernism parody in that pastiche is based on the fundamental essence of parody that creates new text on pre-existing texts, but also reflects the characteristics of a post-modernism era and uses a mixture of imitation. Meanwhile, parody and pastiche are both criticized as lacking originality and innovativeness in that they both rely on other works of art. However, according to Hutcheon, parody and pastiche are positive in that they allow us to see the past in new light by placing the pre-existing art or image in a new context. This allows for both the past and present cultures to be revitalized. In addition, parody and pastiche not only combines various genres in a single work of art, but it also expands the scope of artistic experience for the spectator by allowing various viewpoints of a pre-existing image. Especially in the case of pastiche, it allows for the spectators to experience a novel formality by presenting several images or genres. Further, they tend to criticize the outside world by using the original work, and because the pre-existing images are taken out of their original meaning and interpreted in relation to the various societal and cultural contexts, it allows for the spectators to take a more proactive participatory attitude. This, in effect, brings closer together art, life, artwork and spectators. In summary, parody and pastiche places various arts or images as objects of challenge and experiment to destruct the concept of uniqueness, and this in turn, may expand themes of art and thereby bring expansion to the scope of uniqueness. In addition, parody and pastiche opens the doors to a possibility of development is new formalities in that one image can overcome its existing limits and reveal infinite potentials.
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