View : 15 Download: 0

한국인과 중국인의 웹 인터페이스 사용에 대한 문화적 차이에 관한 연구

Title
한국인과 중국인의 웹 인터페이스 사용에 대한 문화적 차이에 관한 연구
Other Titles
Study on the cultrual difference between Korean and Chinese when using web interface : through the yahoo centered user test
Authors
장소효
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류한영
Abstract
학자들은 같은 개념 속에 한국과 중국을 포함시키고 있지만, 두 나라의 사회 문화적 차이가 엄청나게 다르다. 중국 경제와 IT업의 급속히 발전에 따라 중국의 사이트 수도 급증하고 이제 끊임 없이 사용자 중심으로 인터페이스를 디자인하는 시대가 다가왔다. 또한 많은 외국 사이트가 중국에 진출하였으며 한국 사이트도 예외가 아니다. 다양한 논문에서 문화적 차이와 인터페이스의 설계간에 관련성이 있다는 사실을 알 수 있지만, 이러한 사회 문화적 차이와 인터페이스의 차이가 있는데 한국인과 중국인 웹 인터페이스 사용시에 선호, 관습 그리고 느끼는 불편함의 차이에 관한 연구가 없었다. 따라서 본 연구는 한국과 중국의 사회 문화적인 차이를 이해하여, 두 나라 대표 사이트 인터페이스의 차이점을 파악하고, 실험을 통해 확인하였다. 이를 통해 중국 사이트의 인터페이스 디자인할 때의 방향을 제시하고, 또한 한국 사이트가 중국에 진출할 때 인터페이스에 대해 고려해야 할 점을 제시하고자 한다. 따라서 본 연구에서는 우선 한국인과 중국인의 국민성으로 두 나라 사람의 사고방식과 관습, 소비패턴과 패션, 그리고 언어에 대해 선행 연구를 하여 한국과 중국 사회 문화적인 차이를 도출하였다. 한국과 중국 사이트의 인터페이스 상의 차이점을 확인 하기 위해서는 색채와 레이아웃을 분석할 요소로 도출하였고 두 나라에서 가장영향력이 큰 사이트를 선정하였다. 한국 사이트 사이에, 그리고 중국 사이트 사이에 인터페이스를 비교하여, 공통점을 확인하였으며 한국과 중국 사이트의 인터페이스의 차이점도 확인하였다. 또한 중국에 진출한 한국 싸이월드가 있어서 두 나라 사이트 인터페이스의 차이점을 보는 시점으로 싸이월드 한국과 싸이월드 중국의 인터페이스에 대한 차이점을 비교 분석하였다. 한국 사이트간의 인터페이스가 같고, 중국 사이트간의 인터페이스도 같은 반면, 한국과 중국 사이트의 인터페이스가 차이점이 있다, 그리고 한국과 중국 싸이월드 인터페이스에 차이점도 있다는 결과를 도출하였다. 이러한 결과를 가지고 한국인과 중국인의 같은 웹 인터페이스 사용시 차이점은 야후를 중심으로 진행한 유저 테스트를 통해 확인하였다. 이를 통해 중국 사이트 인터페이스의 개선방향을 6 가지의 제언으로 제시하였다. 추후 중국 사이트가 인터페이스 디자인의 방향 및 한국 사이트가 중국에 진출 시 고려해야 할 점을 명시하였다.;Korea and China which are the same Asian country but are different enormously in social culture. As the economic and IT business increased rapidly in China, the Chinese web site capital rapidly according to developments, and the user-centered interface design now approached. Too a lot of web sites abroad went to China, including the Korean sites. We can know cultural differences and the fact of relationship between culture and designs of interface at various papers, but preference, the differences between Korean and Chinese when using a same web interface were not in case of Koreans and Chinese Web interface researches. Therefore, this study understood Korea and Chinese social cultural difference, and grasped difference of the two countries’ main sites’ interface and confirmed through experiment. This thesis is going to give a notion for the Chinese web site operators of how to design interfaces in the future, or when Korean site goes to Chinese market. Therefore, this in this thesis I gathered and compared the cultural differences through the preceding study of Korean and Chinese people’s character, customary, consumption and fashion pattern and languages. And analyzed the elements of color and layout so that accepted the result of both the common point and the difference between Korean and Chinese main sites’ interface. As well Korean community Cyworld is involved in the thesis as a Korean site’s Chinese version. As a conclusion, interface between Korean sites are almost the same, and the interface between Chinese sites are the same too. On the other hand, according to the preceding research there are differences between Korean and Chinese sites’ interfaces. These results were confirmed through the Yahoo-centered user test. Therefore, 6 proposals about the direction of Chinese site’s interface design were presented in this thesis and for these also can be a notion for foreign web site operator who wants to enter the Chinese market, this thesis is considered to be meaningful.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE