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UCC의 생성과 활용양상에 관한 연구

Title
UCC의 생성과 활용양상에 관한 연구
Other Titles
Study on the Formation and the Utilization of UCC : Standing on the Festiveness and the Remediation
Authors
박나영
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류철균
Abstract
UCC(User Created Content) that reflected desire of the various users standing on participation, collaboration and openness is attracted public attention by media industry. UCC, especially the type of video and film is in the news a lot these days and a lot of internal companies begin to open web sites of UCC since Google has bought Youtube. Furthermore, UCC is expected to ease the content shortage in the new media industry in addition to the broadcasting industry, communication services and internet industry. But the most of discussion about UCC is carried on focusing on a consumer's participation and developing business model. The point is the most of UCC is not created but copied and it doesn’t have any business model except on advertisements. In this context, this study aims to approach the feature of UCC from the media cultural point of view and to analyze the meaning and the cases of the utilization of UCC. Furthermore, it aims to offer prospects for utilization of UCC. UCC means the state of media that users(non-media professional) produced on-line content and that content is opened and consumed widely. The central characteristics of UCC are 'networked web', 'users' and 'collaborative creation'. And UCC can be analogized out of 'unofficial state', 'the centrifugal force of square', 'comic culture of folk's and 'parody and grotesque' in carnival. As a result, UCC presents the features like the comic culture of carnival. But it doesn’t mean UCC aims to the amusement as a subject matter. The core of UCC is it makes networked individuals can produce a various kinds of contents collaboratively like parody contents in carnival for centuries and they can get means of cultural production that can be always becoming. This point means UCC belongs to the non-official domain of culture and it’s different from contents created by only a few professionals. The utilization of UCC means the remedation that's the interaction of official culture and non-official culture like in carnivalization. In this context, the cases of utilization of UCC can be analyzed through repurposing, improvement, refashion. The utilization of UCC is the combination between a lot of media and the combination between the reality and the media. The force of becoming in carnival is particularly important in point of view to the latter. Therefore, UCC will be utilized for festivals, campaigns, marketing business and official services.;오늘날 UCC(User Created Content)는 웹2.0이 가져온 참여, 공유, 개방의 이념을 바탕으로 이용자의 다양한 욕망을 반영하며 미디어업계의 주목을 받고 있다. 특히 유튜브의 구글인수를 기점으로 멀티미디어적 속성을 바탕으로 한 동영상UCC가 화제가 되면서, 국내에도 웹 포털과 동영상전문서비스 사이트가 우후죽순 생겨나고 있다. 나아가 UCC는 인터넷 업계를 넘어 방송사와 통신사, 그리고 새롭게 등장하는 뉴미디어에서의 콘텐츠 부족을 해결해 줄 것으로 기대되고 있다. 그러나 지금까지 UCC를 둘러싼 논의는 대부분 미디어학적 관점에서 미디어수용자의 적극적 참여현상으로, 또 산업적 관점에서 새로운 콘텐츠 시장의 수익모델개발을 중심으로 이루어져왔다. 그 과정에서 UCC는 순수창작보다는 복제를 통해 만들어지거나 그 수준 역시 기존 미디어 콘텐츠에 비해 질적으로 떨어지고 광고 외에는 이렇다 할 수익모델이 없다는 점 등이 문제로 지적되어 왔다. 이에 본 연구는 UCC의 특징을 미디어문화적 관점에서 분석하여 UCC의 생성과 활용의미, 활용사례를 분석하고 나아가 그 활용전망을 제시하는 것을 목적으로 하고 있다. UCC는 네트워크화된 웹을 기반으로 전문가가 아닌 일반 이용자가 창작한 콘텐츠가 널리 공개되고 소비되는 미디어 현상의 총체를 의미한다. UCC의 개념요소 즉, UCC를 생성하는 조건은 크게 웹, 이용자, 집단창작이다. 그리고 이는 중세 및 르네상스 시대의 카니발 축제에 나타나는 비공식성, 광장의 원심력, 민중의 희극문화, 패러디와 그로테스크를 통해 유추되며 그로 인해 UCC는 격하와 육화, 변화와 생성을 통한 카니발의 웃음문화와 유사한 특징들을 표현하고 있다. 그러나 이는 단순히 소재의 측면에서 재미와 오락을 목적으로 하고 있다기보다는, 오늘날 UCC가 수백년 전 카니발축제와 마찬가지로 한가지 소재에 대한 다양한 패러디 버전을 만들어 재미와 즐거움을 나눌 수 있고, 네트워크화된 개인들이 ‘스스로’ ‘함께’할 수 있는, 따라서 늘 새로이 ‘생성’될 수 있는 문화적 생산수단을 획득하게 했다는 점에서 의미가 있다. 그리고 이는 UCC가 소수의 전문가에 의해 독점적으로 생산되던 기존 미디어 콘텐츠와 차별화되는 지점인 동시에, 오늘날 UCC가 중세 및 르네상스의 카니발과 같이 비공식적 문화영역에 속해있음을 반증하는 것이기도 하다. 따라서 UCC의 활용은 카니발의 문학화, 문학의 카니발화와 마찬가지로 비공식 문화와 공식문화 상호간의 관계 즉, 재매개에 해당한다. 그리고 이러한 관점에서 UCC의 활용사례가 재목적화, 개선, 개조, 흡수의 다양한 재매개 양상으로 분석된다. 결국 UCC의 활용은 다양한 미디어들간의 결합이자, 미디어와 실재의 결합인 것이고 특히 후자의 관점에서 UCC가 갖는 ‘생성력’이 중요하다. 따라서 UCC는 웹을 넘어 실재와 공명하며 보다 많은 사람들이 참여할 수 있는 다양한 축제, 캠페인, 기업마케팅, 공공서비스 영역에서 활용될 것으로 전망된다.
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일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
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