View : 40 Download: 0

유니버설 디자인을 고려한 터치스크린 모바일폰의 UI 연구

Title
유니버설 디자인을 고려한 터치스크린 모바일폰의 UI 연구
Other Titles
A study of UI for touch-screen mobile phone based on universal design
Authors
노혜은
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박승호
Abstract
Mobile phone is one of the digital media used widely for all ages? user group. Nowadays mobile phone enables us to watch TV and use wireless internet and video communication as well. The trend of ?Digital Convergence? has caused the addition of multimedia functions on mobile phone so that the screen became a touch-screen based full LCD. Recently touch-screen mobile phone is putting on the world market, so new forms of user interface for the new mobile phone environment are introduced. Touch-screen adapted to the mobile phone has many features: an instinctive and simple operation, and a flexible interface. However, an existing touch-screen mobile phone provides user interfaces in a time of transition. Some of them are like interfaces based on the keypad mobile phone, although they have many advances of the touch-screen. On the other hand, others show very innovative interfaces but they haven?t proven the usability yet. Previous user interfaces, therefore, cannot be said they are for more people ? Universal Design. Universal design aims for ?the Quality of Life? through the usable product and service for as many people as possible. Recently universal design has attained as a User Centered Design in an IT developed country. Therefore, this is a point of time for the design thinking and process suitable for IT industry in a field of touch-screen mobile phone UI. This study goes through the Universal Design Process in order to include more user groups by reducing the limitation of use. Also, this study presents cases of touch-screen media UI and touch-screen mobile phone UI and takes steps scenario based user test & interview and self-diary to meet users? needs. After analyzing users' needs, this study proposed 5 types of prototypes considering of usability issues; flexibility in use, simple and intuitive use, consistency and affordance. In future study, the prototype will be proved by usability test after making UI prototypes applied universal design.;과학 기술이 날로 발전함에 따라 모바일폰은 단순히 개인과 개인의 통화를 가능하게 해 주는 전화기로서의 기능뿐만 아니라, 영화감상, 음악감상, 무선 인터넷 그리고 최근에는 영상 통화가 가능한 모바일 컴퓨터와 같은 기능을 가질 수 있게 되었고, 더 이상 단순히 모바일폰이라고 부르기에는 부적합할 정도로 계속 진화하고 있다. 이렇듯 기존의 음성통화 기능이 중심이었던 모바일폰이 SMS, MMS등의 정보전달 중심 기능을 거쳐 멀티미디어 기능이 강화 된 컨버전스 시대에 적응함에 따라 모바일폰 디스플레이의 효율성을 위한 키 배치 문제와 사용자 조작 행위의 변화 요구 등으로 인해 터치스크린을 부분적으로 차용한 스마트폰이 등장하였고, 최근에는 최소한의 물리적 버튼만을 남겨둔 전면 LCD 터치스크린 모바일폰이 개발되었다. 터치스크린 모바일폰은 고기능, 고사양화와 기능의 컨버전스에 따른 복잡화 그리고 외형적으로 소형화된 형태를 가지고 국, 내외에서 상용화 되고 있다. 이러한 모바일폰에 차용된 터치스크린은 간편하고 직관적인 조작감을 제공하며 유동적인 인터페이스를 가능하게 하는 장점이 있다. 하지만 기존에 제안된 터치스크린 모바일폰의 UI 사례들을 살펴보면 물리적 키패드를 차용한 모바일폰에서 조금 벗어나기 시작한 과도기적 모습을 보이거나 혁신적이기는 하나 아직은 보다 많은 사람들을 위한 디자인, 즉 유니버설 디자인으로서는 적합하지 않은 모습을 보여준다. 유니버설 디자인은 누구라도 사용하기 쉬운 기기나 서비스라는 삶의 질에 대한 보장을 목표로 하며, 최근 IT 선진국에서 사용자의 요구에 중점을 둔 사용자 중심 디자인으로 주목 받고 있다. 이에 터치스크린 모바일폰의 UI 분야에서도 IT 시대에 맞는 디자인적 사고와 디자인 프로세스를 포함한 방법이 절실히 필요한 시점이다. 본 연구에서는 유니버설 디자인의 개념을 후기 산업사회의 사용자 중심 디자인으로 이해하였고, 차세대 모바일폰으로 대두되고 있는 터치스크린 모바일폰을 유니버설 디자인을 적용할 미디어로 선정하였다. 그리고 디지털 미디어기기의 주 사용자 계층인 청년층뿐만 아니라 상대적 소외 계층이었던 중, 장년층을 디자인 프로세스에 포함시켜 터치크스린 모바일폰의 UI를 연구하였고, 사용성 향상을 위한 속성을 도출한 후 이를 적용한 프로토타입을 제안하였다. 그리고 제안한 프로토타입의 효용성을 밝히기 위해 사용성 테스트를 하는 것을 향후 계획으로 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE