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dc.contributor.advisor장동훈-
dc.contributor.author김수하-
dc.creator김수하-
dc.date.accessioned2016-08-25T11:08:28Z-
dc.date.available2016-08-25T11:08:28Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000034158-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/187750-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000034158-
dc.description.abstractThe Internet has brought about dramatical changes in the environment of human life, as a "brand-new communication method" or "a way to expand the scope of social activity," by providing a communication environment beyond time and place. Now, the Internet is rapidly rising, reinforcing and expanding personal relationships, such as off-line personal networks, with gradual spread and development, in terms of its function as well as the range that it covers. Interactive of communication through the Internet is increasing people's interest in communication and enhancing social networks between individuals and organizations. Also, people are using Internet, a social network, in order to continuously create new value and rapidly obtain reliable information. Instant messenger, among various other communication media, has the closest function to a face-to-face communication medium in which immediate interaction with others is possible, and it is being positioned as an important way to conduct social activities, such as maintaining relationships and communicating at workplace. Furthermore, the instant messenger seems to be the most appropriate medium, since users with various human relationships continuously form new relationships and establish new network communities. Hence, this study focuses on the possibility of instant messenger as a new communication medium that extends various human relationships to social networks through the Internet. And the researcher has also aimed to reinforce expanding and managing social networks with interface designs that users use daily. First of all, the researcher has considered the development, current circumstances, features and prospect of the Internet and instant messenger, as a social networking method. In addition, the researcher has grasped the requirements for the expansion of social networks through instant messenger, the necessity of management, through a user survey conducted with messenger users in the age groups between the late teens to late twenties, who are regarded active in expanding their personal relationships. Finally, on the basis of users' demand, the researcher recommended messenger interface as a model to expand social networks. From the results of the survey, the researcher clarified that there are several situations when the users want to use instant messenger: for example in order to expand personal relationships easily and maintain it continuously; to recommend jobs and, reversely, to be introduced to a company through their network; to communicate quickly with other members in their boundary; and to find people who are interested in a common issue. And users found that they need a tool or a method to express their individuality in the instant messenger interface. Furthermore, the researcher found that it is necessary to sort the groups and individual lists, according to their contact frequency, for efficient management of one's growing personal network as it grows. ;인터넷은 시공간을 초월하는 커뮤니케이션 환경을 제공함으로써, '새로운 형태의 커뮤니케이션 수단' 내지는 '사회활동영역 확대수단' 등으로 우리의 생활환경 및 행동에 막대한 변화를 가져왔다. 이제는 그 영역 및 기능이 점점 확대 발전되어 오프라인 네트워크처럼 인간관계를 강화, 확대하는 수준으로까지 급부상하고 있다. 인터넷을 통한 커뮤니케이션의 상호작용성은 편리하고 광범위해진 기술의 확산과 함께 사람들로 하여금 커뮤니케이션에 보다 많은 관심을 가지게 하는 결과를 가져오고 있으며 개인과 조직의 사회 연결망을 더욱 확대 강화시키고 있으며, 사람들은 끊임없이 새로운 가치를 창조하고 신뢰할 만한 정보를 빠르게 얻기 위해 사회적 연결망인 인터넷을 활용하고 있다. 이러한 인터넷을 이용한 여러 커뮤니케이션 매체 중에서도 인스턴트 메신저는 사람들과의 즉각적인 상호작용이 가능한 대면 커뮤니케이션 매체로 가장 근접한 기능을 지니고 있으며, 인간관계의 유지는 물론 작업 커뮤니케이션과 정보교류 등 중요한 사회활동의 수단으로 자리매김하고 있다. 뿐만 아니라, 인스턴트 메신저는 한 개인에게 등록된 다양한 인간관계를 지닌 사용자들이, 서로 관계를 맺으며 확산될 수 있도록 함으로써, 빠른 시간 안에 새로운 관계 커뮤니티를 형성할 수 있는 가능성을 가진 매체라고 볼 수 있다. 본 연구에서는 인터넷 네트워크를 통한 다양한 인간적 관계를 사회적 연결망으로 확장시키고, 인맥 커뮤니티를 강화 시킬 수 있는 새로운 커뮤니케이션 매체로서의 인스턴트 메신저의 가능성에 주목하고, 사용자들이 일상적으로 사용하는 인터페이스 디자인을 통하여, 이러한 사회적 연결망 확장과 관리 기능을 강화시키고자 하였다. 먼저 문헌연구를 통하여 사회적 연결 수단으로서 인터넷 및 인스턴트 메신저의 발전과 현황, 특성, 전망에 대해 고찰하였다. 또한 대인관계 확장에 적극적인 10대 후반에서 20대 후반의 인스턴트 메신저 사용자들을 대상으로 사용자 조사를 실시함으로써 인스턴트 메신저를 통한 사회적 연결망 확장 및 관리의 필요성과 요구사항을 파악하였다. 마지막으로 이와 같은 사용자 요구를 기반으로 하여 인스턴트 메신저 인터페이스를 모델링 제안 하였다. 조사 결과에 따르면, 사용자들은 자신의 인맥을 확장시키고 관계를 지속시키고 싶을 때, 자신의 인맥을 통하여 직장을 소개시켜 주거나 소개받고 싶을 때, 대인 활동 소속 구성원들을 연결하여 신속한 정보 전달을 원할 때, 공통된 관심사를 가진 사람을 원할 때에 인스턴트 메신저의 필요성을 가장 많이 느꼈으며, 인스턴트 메신저 인터페이스 상에서는 개인의 개성을 잘 나타낼 수 있는 도구나 방법을 필요로 했다. 또한, 늘어나는 인맥의 효율적인 관리를 위해 자주 접촉하는 그룹 및 개인의 우선순위를 정하여 효율적으로 배치하고 관리하는 기능을 필요로 했다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 Ⅰ.서론 = 1 A. 연구 배경 = 1 B. 연구 목적 = 3 C. 연구 방법 = 4 D. 논문 구성 = 4 Ⅱ.이론적 배경 = 6 A. 관계 지향적 커뮤니케이션 수단으로서의 인터넷 = 6 1. 인터넷 이용과 관계 지향적 커뮤니케이션 = 6 2. 인터넷 커뮤니케이션을 통한 인간관계 유지 = 10 B. 대인 커뮤니케이션 채널로서의 인스턴트 메신저 = 17 1. 인스턴트 메신저의 정의 = 17 2. 인스턴트 메신저의 현황 및 전망 = 18 3. 인스턴트 메신저의 특징 = 21 4. 인스턴트 메신저 커뮤니케이션 = 25 5. 대인관계 발전과 가상공동체 형성을 위한 인스턴트 메신저 = 27 C. 사회적 소프트웨어로서의 인스턴트 메신저 = 30 1. 사회적 소프트웨어의 개요 = 30 2. 사례연구 = 33 Ⅲ. 사용자 조사 = 39 A. 사용자 조사 구성 = 39 B. 조사 결과 = 42 Ⅳ. 인스턴트 메신저 인터페이스 제안 = 46 A. 인스턴트 메신저 인터페이스 이해 = 46 1. 구성요소 = 46 2. 개발과정 = 47 B. 인스턴트 메신저 인터페이스 제안 = 49 1. 제안 설명 = 49 2. 청사진 = 50 3. 제안 화면 = 52 4. 제안화면에 따른 사용자 반응 = 61 Ⅴ. 결론 = 63 참고문헌 = 65 ABSTRACT = 68-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2059356 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title사회적 연결망 확장 수단으로서의 인스턴트 메신저 인터페이스에 대한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagevii, 69 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 디지털미디어학부-
dc.date.awarded2004. 8-
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일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
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