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申采浩의 國家思想

Title
申采浩의 國家思想
Other Titles
Shin, Chae Ho's thought of state
Authors
田福姬.
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 정치외교학과
Keywords
신채호국가사상국내정치운동
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本硏究의 課題는 1905年부터 1936年까지 言論人·獨立運動家·歷史硏究家로 活動하였던 丹齋 申采浩의 國家思想을 究明하는데 있다. 本論文의 구성은 全體가 5章으로 나누어져 있다. 第1章 序論에서는 硏究目的과 硏究方法에 관하여, 第2章에서는 申采浩의 思想的 特質을 고찰하기 위한 導入部로서 開國以後부디 1905年까지의 政治的·思想的 背景에 관하여 고찰하였는데, 政治的 背景으로는 韓半島를 둘러싼 淸國·日本·露國의 競爭과 이에 對應한 國內의 政治運動을, 思想的 背景으로는 執權派·衛正斥邪派·改化派의 思想을 검토하였다. 第3章은 申采浩의 國家思想의 背景이 되고 있는 歷史思想을 다루었는데, 그의 歷史思想은 國家的 危機에서 國權을 回復해야 한다는 歷史的 課題로부터 출발되고 있는 것으로 인식된다. 그는 國權回復을 위하여 무엇보다도 國民들에게 歷史意識을 고취시켜 自强할 수 있는 民族精神을 확립시키고자 하였다. 그래서 그는 종래의 朝鮮史가 尊華的 儒敎史觀에 의해서 기술되어 民族精神을 고취시킬 수 없었던 점을 비판하고, 實學派의 正統論과 實證史觀을 계승하면서 西歐의 進步史觀을 수용하여 「近代史學」理論을 정립하였다. 그의 「近代史學」의 특징은 歷史를 「我와 非我의 鬪爭過爭」이라고 하고, 歷史의 主體를 民族으로 보고 있다는 점과, 그리고 歷史를 이끌어 가는 原動力으로 情神의 역할을 중시하고 있다는 점이다. 그는 「近代史學」理論을 朝鮮史에 적용하여 「新歷史」를 기술하고 있는데, 그의 「新歷史」의 특징은 國民들에게 民族의 傳統과 對外競爭力을 고취시키기 위해서 래사상에 영향을 받지않고 民族思想이 그대로 보존되어 있는 古代史를 강조하고 있다는 점과, 또 歷史의 主體로서의 朝鮮民族을 통해서 自强할 수 있는 國史像을 제시하고 있다는 점이다. 第4章 國家思想은 歷史思想을 전제로 하여 고찰하였는데, 申采浩는 西歐諸國의 富强이 原動力이 되고 있는 것을 自由主義와 社會進化論에서 발견하고, 이러한 思想의 受容을 통하여 韓國의 富强을 저해한 傳統的 思考方式을 탈피하고 自强의 國家意識을 확립시키고자 하였다. 그는 國家는 「情神上國家」와 「形式上 國家」로 이루워져 있다고 보았다. 「情神上國家」란 自强할 수 있는 民族精神으로 이루워진 有機體로서의 國家이다. 그리고 「形式上國家」란 近代的 國家로서 세계추세에 적응할 수 있는 國家이다. 그리고 이러한 「情神上國家」와 「形式上 國家」를 건설하기 위하여 對外的 側面에서의 國權論과 對內的 側面에서의 民權論을 전개하였다. 그는 國權論에서는 愛國心의 앙양과 軍事力·經濟力의 증진을, 民權論에서는 自由民主主義를 基礎로 하는 「新國民」觀을 주장하고 있다. 일반적으로 國權論과 民權論은 상반되는 성격을 지니고 있다. 그러나 申采浩는 이 두측면을 조화시키고 있는데, 이것은 그가 民權論의 기초가 되는 自由主義理念을 富强을 위한 수단으로 받아들였기때문이라고 생각된다. 그의 國權論은 韓日合邦後 점차 國家主義的 성향을 띠어가고 있다. 그러나 1925年을 前後로 하여 이러한 國家主義的 性向이 無政府主義에로 전환되고 있다. 申采浩의 무정부주의론은 그의 思想의 전체상에서 파악해 볼 때, 國權回復을 위한 수단의 의미를 가지고 있는 것으로 추측된다.;The purpose of this study is to analyse Shin, Chae Ho's thought of state. Shin, Chae Ho, his penname Dan Jae, was active as a pressman, and nationalist movement leader between 1905 and 1936. This study is divided into 5 Chapters. Chap. 1 is an introduction, which explains my research objective and methods. Chap. 2 explains the background of the politics and thought of the period between 1876 and 1905. I researched in the political situation and thought in Korea between 1876 and 1905 previous to study Shin, Chae Ho's thought. Chap. 3 deals with Shin, Chae Ho's thought of history. It is to explain the background of Shin, Chae Ho's thought of state. His historical thought originates from idear that Korea should recover state power in a time of emergency of state. In order to recover state power, he attempted to inculcate in people nationalism. He felt we needed nationalism of 'self-strengthen-ness' through historical consciousness, so he rebuked the history of Korea which was written by historians who had a confucian historical perspective, and he set up 'the theory of modern history' which lead to Sil Hak's of legitimacy and positive historical perspective and expropriate the western evolutionary historical perspecitve. The particularity of his 'theory of modern history' was, he thought, that history is "process of a struggle between self and anti-self", the subject of history is nation, the mind is the energy of his tory. He described "New history" in terms of his 'theory of modern history'. The particularity of "New history" is, he emphasized, that the national tradition, original thought of the ancient history of Korea were not affected by foreign thought and sustained the Korean original thought. He suggested the national historical image of 'self-strengthenness', as the subject of history. Chap. 4 deals with Shin, Chae Ho's thought of state. Shin, Chae Ho was found the energy of prosperity and power of a powerful country in its liberalism and social evolutionalism. He felt that in order to establish a state of 'self-strengthenness', we needed to expropriate the liberalism and the social evolutionalism of western thought and to get rid of traditional thinking which prevented the development of the state. He insisted that a state is composed of "state in spirit" and "state in form". The former is a state organization which is composed of a national spirit of 'self-strengthenness', and the latter is a state as a modern state which is able to adapt to International tendency. He insisted that to construct a "state in spirit", we needed political intergration. He suggested the organic theory of state for it. He began movements to expand state power on the international side and the people's rights on the domestic side. He thought that in order to expand state power, we needed to develop economic and military power and to encourage patriotism. On the other hand, he felt that people had to become "new people" in order to expand the people's rights. We think, in general, that to expand the state power and the people's rights is often contrary to each other, but he hamonized both. Because he expropriated the liberalism as a means to expand the prosperity and power of the country. Through his state power movement, there gradually appeared the tendency of statism (國家主義) after Korea was forced to be a Japanese colony in 1910. His tendency of statism was converted to anarchism around 1925. As I understand his anarchism in all of his thought, I feel that he used anarchism as a means to acheive an independent country.
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