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兪吉濬의 政治思想

Title
兪吉濬의 政治思想
Other Titles
(A) Study on political thought of Yu Kil Chun
Authors
禹男淑
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 정치외교학과
Keywords
정치사회론국가주권론문명사관
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
兪吉濬은 朝鮮王朝 末 儒敎的 身分社會의 붕괴 과정에서 近代社會로 전환하는 「開國」期의 행동인으로서 開化運動에 주동적인 역할을 한 인물이었다. 그는 開化思想을 폭넓고 깊이 터득하여, 그것을 學的인 수준에로까지 끌어올렸으며 政治 經濟 社會分野는 물론 歷史 地理 및 國文法에 이르기까지 방대한 著書를 남겼다. 또한 그는 자기가 체계화시킨 이론을 현실사회에 적용시키고자 甲午改革에도 깊숙이 개입하였고, 政府 要職에도 임명되어 국가정책을 주도하기도 하였다. 그의 政治思想은 대내적으로는 유교적 신분사회의 동요와 사회·경제적 모순, 그리고 대외적으로는 「서구의 충격」(Western impact)에 의한 대외적 위기라는 「개국」기의 政治·思想的 狀況속에서 實學思想을 비판적으로 계승하면서, 다른 한편 福澤諭吉과 에드워드·모스(Edward Morse)를 통해 西洋近代思想을 직접·간접으로 수용하여 형성된 사상이었다. 이렇게 형성된 그의 사상은 「개국」기의 두가지 시대적 과제, 즉 대내적으로는 富國强兵을 이룩하고 대외적으로 근대적인 국가평등사상에 의거하는 국가주권을 이룩하려는 데 근본 목적이 있었다. 유길준의 정치사상의 사상적 특질을 요약하면 다음과 같다. 인민에 대한 신분적 차별, 官權의 압제하에 노예화되고 문벌이 지배하며 君主가 專制하는 유교적 신분사회를 벗어나, 인민의 自由·平等의 권리가 보장되고 능력이 지배하며 君民이 共治하는 近代的 市民社會를 지향하고 있다. 이것을 이룩하기 위한 방법으로 조선의 인민을 文明開化시켜야 한다고 하였다. 그러나 우리나라의 현실적인 사정과 견주어 가면서 서양의 근대문명을 끌어들이려고 하는 진보의식과 역사의 발전은 끝없이 계속될 뿐만 아니라 시간이 갈수록 발전이 가속화된다는 낙관적인 文明史觀 國權을 확립하고 발전시키려는 自主意識, 國權과 民權을 동시에 문제시하면서 그의 정치사상의 논리를 예리하게 전개시키고 있다.;The aim of this paper is to investigate Yu-kil-chun's political thought. Yu kil-chun was one of the leaders of Korea's Kaewha (開化 Enlightenment) movement which appeared at the latter period of Yi-dynasty when the Confucian status society was changing into modern society. He developed kaewha thought to a scientific level and wrote many great books on politics, economics, sociology, history, geology and Korean grammar. Furthermore with a view to applying his systematic theory to reality, he played on active role in Kab-O-Kyung-Jang(甲午更張) and led the nation's important policies as a high-level government official. His political thought was formed under the circumstances when the deepening socio-economic contradictions was shaking the Confucian status society internally and the Western impact was creating the crisis externally. It succeeded to Shil-Hak (實學 political science) of Yi-dynasty critically and more over accommodated Western modern thought through Hukujawa Yukiji (福澤論吉) and Edward Morse. Its fundamental aim was to build a rich powerful state on the domestic side and establish the nation's sovereignty through equal relations with foreign countries. The essential characteristics of his political thought can be summarized as follows. 1. His political thought was oriented to modern civil society where liberty and equality prevail and ability is the ruling criterion and people themselves govern. Needless to say, therefore, it pointed to breaking out of the Confucian status society where people were differentiated by status and oppressed by official rule and dominated by king and nobble families. As a method of achieving this object, it suggested the civilization of Korean people. 2. His political thought consisted of the following components. a. the progressive thought which tried to introduce Western modern civilization, take his nation's realities into consideration. b. the optimistic historical view which maintained that society develops continuously and acceleratively. c. the independent thought which tried to establish and develop the nation's sovereignty. d. the democratic thought which holds dear civil rights as well as nation's sovereignty.
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일반대학원 > 정치외교학과 > Theses_Master
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