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지식 커뮤니티 컨텐츠 성공 요소 분석

Title
지식 커뮤니티 컨텐츠 성공 요소 분석
Authors
이희정
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
장동훈
Abstract
Today superhighway network is generally supplied in Korea and about 8 million out of 25 million users were estimated to use the internet in 2001. This has brought increased concern for all kinds of contents provided by the internet. Since internet became an important factor of business, online content industry has developed rapidly. Online content industry was on its peak, however, excessive competition and the low quality of contents have almost brought an end to dot.com companies. In spite of this crisis, the advent of 'Knowledge-based community' brought vitality to online content industry. 'Knowledge-based community' started as the marriage of search engines and communities began to gain popularity to many users and finally became an indispensable content. Therefore, it is necessary to look into the factors which brought a great success to this 'Knowledge-based community' in such a short period. This paper attempts to look into the concepts and development process of 'Knowledge-based community' which are not yet defined in this field. Also, the characteristic of "Knowledge-based community" was analyzed through a case study of several well-known knowledge communities. Among the search portal sites serving 'Knowledge-based community', three sites(naver, yahoo, empas) that have frequent visitors were selected and analyzed specifically in contents and community factors. The result of analysis showed that knowledge-based community is basically a complicated service and has user-centered characteristic. Furthermore, it satisfies human's needs such as classifying needs and concords with Koreans' trait seeking social networking system. These features seem to have brought success to knowledge community. Moreover, in-depth interview with users of "Knowledge-based community" was conducted to examine the users' satisfaction and find out which factor they are content with. The interviewees were selected based on strict criteria and the interview and observation was performed for about an hour per interviewees. The results of the interview and observation indicated that users were more satisfied with the contents which was re-compiled by service providers. In other words, the users preferred contents re-edited by providers to basic contents just requiring users' direct inquiry and answer. These results imply that though "Knowledge-based community" attracts users' participation due to its user-based factor, providers' editing work should also be combined properly. Furthermore, users seemed to be satisfied with having more questions stimulated from contents and getting answers. Users reported that new inquiries occurred from replies and answers even when the question was solved and also that new inquiries could originate from broad knowledge. Therefore, users seemed to have the pleasure of extending their knowledge in the circle of inquiring, expanding and answering process. Based on this research, it is safe to say that users were satisfied with "Knowledge-based community" due to its content factor. Also, the developmental process and improvement plan of further "Knowledge-based community" was suggested through examination of the users. Finally, the results of this paper imply that knowledge-based community would develop continuously and this paper is expected to bring further research on this field. ;우리나라의 경우 이미 지난 2001년에 약 2500 만 명의 인터넷 인구 중 800 만 명 정도가 인터넷을 사용할 정도로 초고속 인터넷이 보편화되었다. 이러한 기반 하에 인터넷을 통해 제공되는 각 종 컨텐츠에 대한 관심은 계속해서 높아져 오고 있다. 이와 함께 인터넷이 새로운 비즈니스 공간으로 떠오르면서 온라인 컨텐츠 산업은 급속도로 발전해 왔다. 하지만 온라인 컨텐츠 산업은 한창 전성기를 누리기도 하였지만, 현재는 과다 경쟁과 컨텐츠 질 저하로 인해 닷컴 기업의 몰락이라는 말까지 나오게 된 상황이다. 이러한 상황에서 새롭게 등장해 활력을 주고 있는 컨텐츠가 바로 지식 커뮤니티이다. 지난 해 처음으로 검색 서비스와 커뮤니티 서비스와의 결합으로 시작된 지식 커뮤니티는 많은 사용자들에게 인기를 얻고 있으며, 이제는 검색 포털 사이트에서 없어서는 안될 컨텐츠로 자리잡게 되었다. 빠른 시간 내에 인기 컨텐츠로 자리잡은 데에는 분명한 성공 요인이 있을 것이라고 판단하였으며, 이에 지식 커뮤니티를 연구 대상으로 삼게 되었다. 본 연구에서는 먼저 학계에서 아직 정의 내려지지 않은 지식 커뮤니티의 개념과 발전 과정 등을 정리해 보고, 지식 커뮤니티 사례 분석을 통해 특성을 정리해 보았다. 지식 커뮤니티를 서비스하는 검색 포털 사이트 중에서 방문자 수가 가장 많은 세 사이트(네이버, 야후, 엠파스)를 선정하고, 컨텐츠와 커뮤니티 부문을 중점으로 분석하였다. 분석 결과 지식 커뮤니티 서비스는 기본적으로 복합 서비스이며 사용자 중심의 컨텐츠 위주라는 특성을 가지고 있었다. 그리고 계급 욕, 명예 욕 등의 인간의 욕구를 만족시켜주고 있었고, 사회적 관계망 형성을 지향하는 한국인 본성에 부합한다는 것 등을 꼽을 수 있었다. 지식 커뮤니티 사용자 심층 면접을 통해 지식 커뮤니티에 대한 사용자 만족도는 어떠한지, 사용자들은 지식 커뮤니티 컨텐츠의 어떤 요소에 만족감을 느끼고 있는지 조사하였다. 엄격한 조건에 의해 선정된 피면접자들을 대상으로 1명당 약 1시간 동안 지식 커뮤니티 사용 관찰과 심층 면접을 시행하였다. 조사 결과 사용자들은 서비스 제공자가 2차 편집한 컨텐츠들에 더 만족감을 가지고 있었다. 사용자가 직접 질문과 답변을 작성하는 기본적인 컨텐츠들보다, 사용자 작성 컨텐츠이지만 2차적으로 제공자의 편집을 거친 컨텐츠를 더욱 선호했다. 이는 지식 커뮤니티가 사용자 중심의 특성으로 참여를 높이고 있지만, 적절하게 제공자의 편집권이 배합되어야 한다는 것을 뜻하는 것으로 분석하였다. 또 지식 커뮤니티의 컨텐츠는 사용자의 궁금증 해결이 목적인데, 오히려 궁금증을 유발시킴으로써 사용자들을 만족시키는 것으로 조사되었다. 사용자들은 자신의 궁금증 해결을 위해 지식 커뮤니티를 방문했다가, 자신의 질문에 달린 답변과 답글 등을 통해 혹은 영 다른 내용의 질문이나 답변을 통해 다른 궁금증이 계속해서 유발된다고 대답하였다. 꼬리에 꼬리를 무는 궁금증들을 계속 해소시키기 위해서 지식 커뮤니티에 체류하는 시간이 많아진다는 것이었다. 궁금증을 해소하러 왔지만 이를 통해 또 다른 궁금증이 생겨나고 또 이것이 해결되는 과정에서 또 의문이 생겨나는 순환 과정 속에서 지식이 확장되는 만족감을 가지게 된다고 하였다. 결론적으로 지식 커뮤니티는 이러한 컨텐츠 특성으로 인해 사용자들에게 만족감을 주고 있었고, 이 특성들이 지식 커뮤니티 성공 요소가 되었음을 알 수 있었다. 본 연구를 통해 향후 지식 커뮤니티가 지속적으로 발전하고, 또한 관련 연구가 활발해질 것을 기대한다.
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일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
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