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맑스의 豫言的 政治哲學批判

Title
맑스의 豫言的 政治哲學批判
Authors
李慶姬.
Issue Date
1976
Department/Major
대학원 정치외교학과
Keywords
맑스마르크스막스예언적정치철학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
現代 民主主義世界는 外部的으로는 共産世界와 對立되어 있는 가운데 內部的으로는 大衆社會의 문제점을 갖고 있다. 이 論文에서는 이러한 문제점을 극복하고 自由와 平等이 보장되는 民主社會를 건설하는데 대한 合理的인 接近方法을 칼·알 포퍼가 말하는 점차적 社會工學(piecemeal social engineering)이라고 생각한다. 왜냐하면 민주주의란 政治的事件에 있어서 理性을 使用함으로써 暴力없는 改革을 허용하는 하나의 制度的인 틀(fromewark)로 보기 때문이다. 그런데 이와같은 民主改革의 可能性에 대한 合理的인 接近方法에 편견을 가지고 이것을 방해하는 社會哲學들이 있다. 이러한 哲學中 가장 强力한 것을 포퍼가 말하는 歷史主義(historicism)라고 볼 수 있다. 그리고 이러한 歷史主義의 한 重要한 形態이며, 오늘날 民主主義世界의 敵인 共産世界의 宗敎的 敎理가 되고 있는 것을 맑스의 豫言的 政治哲學이라고 생각한다. 따라서 이 論文에서는 民主社會의 再建說에 대한 合理的인 接近方法으로서 포퍼의 점진적 社會工學的 立場에서 豫言的 政治哲學을 批判한 것이다. 이 論文의 構成은, 이러한 批判을 展開하는데 있어 本論文에서 말하는 歷史主義란 무엇을 말하며 豫言的 政治哲學이란 무엇인가를 먼저 敍述하고 豫言的 政治哲學을 위한 맑스의 方法論을 批判的으로 考察하였다. 그다음 「資本論」에서 展開된 맑스의 資本主義 社會의 파멸과 社會主義의 到來에 觀한 豫言을 3段階로 나누어서 考察하고 批判하였다. 그리고 맑스가 어째서 資本主義는 파멸되고 社會主義의 必然的인 到來를 豫言하였는지 그 動機를 人道主義的 倫理觀의 立場에서 考察하면서 結論을 맺고 있다. 歷史主義란 歷史的豫測이 社會科學의 重要한 目的이라고 생각하고 또 이러한 目的은 歷史의 進展의 밑바닥에 있는 律動이나 類型 法則이나 趨勢를 발견함으로써 달성될 수 있다고 想定하는 社會科學에서의 하나의 接近法을 의미한다. 또한 以上과 같은 主張을 하는 社會哲學을 말한다. 이러한 哲學的 方法論을 지니고 政治領域에 있어서 階級支配 기관인 國家는 시들어 없어지고 階級없는 社會가 到來하리라는 맑스의 論議를 여기서는 특히 强調하여 豫言的政治 哲學이라고 規定한다. 맑스는 그의 私的唯物論과 階級鬪爭理論을, 헤겔로부터 이어받은 辨證法的 方法論과 결부시켜서 資本主義 制度가 그 自體의 內的矛盾으로 因하여 파멸되고 그 反對되는 社會主義制度를 發生 한다고 論했다. 資本論에서 전개된 그의 論議는 대체로 다음과 같다. 資本主義制度下에서 生産手段의 所有者인 資本家는 勞動者로부터 剩餘價値를 착취함으로써 利潤을 獲得한다. 利潤은 大規模生産과 獨占을 指向하는 資本主義의 豫定된 方向을 위하여 基礎가 되는 經濟的인 基盤을 제공한다. 自由競爭下에서 中小資本은 敗北하고 몰락하여 大資本에 吸收된다. 한편 다수 資本家들은 경제적 위기에 대비하여 資本을 한 곳에 集中시켜 트러스트·칼텔과 같은 獨占形態를 취한다. 그래서 資本이 小數者의 手中에 集中됨에 따라 剩餘價値의 獲得으로 살아가는 부유한 資本家階級은 그 수가 감소되고, 中産階級을 包含해서 모든 사람들이 노동계급으로 전락시키는 한편 그들의 貧困은 극도에 달한다. 이 양계급의 긴장관계는 마침내 社會革命을 유도하고 노동계급의 승리로 이끈다. 이렇게 해서 階級없는 社會, 착취없는 社會 즉 社會主義 世界가 도래하는 것이다. 맑스의 이러한 豫言은 失敗하였고 그 主要原因은 歷史主義의 貧困에 있다고 본다. 우리는 合理的 또는 科學的 方法에 의해서 우리의 科學的 知識이 미래에 어떻게 成長할 것인가를 豫測할 수가 없다고 생각 한다. 그러므로 우리는 人間歷史의 未來過程을 豫測할 수 없는 것이다. 그러면서 맑스는 어째서 資本主義의 파멸과 社會主義到來의 必然性을 論議하였던가? 그것은 맑스가 經驗한 統制되지 않은 資本主義制度下의 형식적인 自由의 平等속에 內在하는 不公平을 비난하고 '必然의 王國'에 구속되어 있는 人間을 '自由의 王國'으로 인도하려는 人道主義的 倫理觀에 起因하는 것이다. 그러나 그의 能動主義的 社會改革에 觀한 社會技術(Social technology)은 그의 歷史主義的 方法論에 의해 否定되고 결국 豫言的 政治哲學으로 귀결되었다. 그러므로 民主社會를 건설하는데 있어서 對內 및 對外的으로 장애가 되는 맑스의 豫言的 政治哲學을 극복하는 길은 포퍼가 말하는 점진적 社會工學을 적용하여 現代産業文明의 병폐와 不正을 상대적으로나마 극복해 나가면서 보다 건강한 人道主義的 社會를 건설해야 할 것이다.;Modern democratic society has its own problems of mass society while it is threatened by communism from without. In this article, I have tried to find out what should be the rational approach to maintain a democracy as opposed to the closed society. However, there are some social philosophies which reject and interfere with such possibilities of reforming democracy by reason of applying this method. The most powerful among those philosophies is historicism, as K.R. Popper says, and I think Marx's oracular political philosophy of the communists' religious principle, which is the total enemy of Democracy, is that historicism. This article criticizes the Marxist philosophy from the viewpoint of Popper for reconstruction of democracy. This article consists of three points of view. First, I describe historicism and Marx's predictive political philosophy. Secondly, under three headings, I criticize the prediction on the destruction of capitalism and the coming of socialism in Marx's Capital. Finally, I conclude this article by studying the motives in the humanitarian ethics which explains why Marx predicted the fall of capitalism and the rise of socialism. Historicism means that the purpose of social science is based on historical prediction. This purpose is to achieve the way of approach by discovering the rhythm, or type, or law, or tendency at the bottom of the progress of history. Such social philosophy is historicism. This article defined Marx's theory with this predictive political philosophy that the state of various strata in political areas is fading away and a new classless society is emerging. Marx deals with historical materialism and the class struggle in relation to the dialectical method of Hegel that the capitalistic system is bankrupted by its inner conflicts and as such will produce the socialist system. The following is his(Marx) theory on Capital. The capitalist, the owner of product means, gains interest by exploiting surplus value from labourers. This interest provides the basis of economy aiming at large scale production and monopoly for capitalism. Under free competition, the small and medium capital is defeated and become absorbed into large capital. Meanwhile, the majority of the capitalists assemble against economic crisis and become monopolies such as trusts or cartels. As capital is concentrated into the hands of a minority, the capitalist class who previously lived on surplus value, decreases and the remainder, therefore, fall into the labour class and utter poverty overwhelms them. This tension between the two classes leads to social revolution and the labour class gains the final victory. Thus, the classless, exploitationless society, emerges, □□□ socialism. This prediction of Marx has failed and I think the main reason lies in poverty of historicism. We cannot simply predict by rational or scientific method just how scientific knowledge will develope in the future. Then why did Marx insist on the fall of capitalism and the coming of socialism? It comes from his humanitarian ethics rather than his science to accuse the system of capitalism and thereby he welcomed the coming of socialism since this would lead people from the kingdom of necessity to the kingdom of freedom. However, his social technology on the active social reformation has been denied by his historic method and has been concluded by predictive political philosophy. Therefore, to overcome Marx's predictive political philosophy which has been an obstacle in constructing a democratic society, piecemeal social engineering as advocated by Popper should be applied so that the better humanitarian' society may be constructed against the diseases and corruption of modern industrial civilization.
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