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韓國의 社會福祉政策과 機構分析

Title
韓國의 社會福祉政策과 機構分析
Authors
鄭玹先.
Issue Date
1976
Department/Major
대학원 정치외교학과
Keywords
한국사회복지정책기구
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
韓國은 1977년부터의 제 4차경제개발계획에서 지금까지 독립적이고 개별적인 부문으로 취급되어 오던 社會開發事業을 적극 추진함으로써 國家發展에 의한 國民個個人의 福祉生活向上과 보다 나은 福祉社會 建設을 도모하고자 하고 있다. 또한 國家의 開發努力과 유리되어 공전하던 祉會部門의 機能을 開發의 統合機能안에 끌어들임으로써 전체적인 均衡開發의 效率性을 증대시키코자 하고 있다. 이같은 社會開發은 衡平을 보다 직접적으로 확보하는 方法이며, 經濟開發에의 參與義識을 고조시킨다는 점에서 그 자체가 하나의 전략일 수 있으며, 동시에 빈곤과의 투쟁이라는 經濟開發의 궁극적인 당위성에 합치되는 것이다. 4차개발계획에서 실시하는 복지계획에 대하여 국민의 인식이 매우 희박할 뿐 아니라, 복지부문에 관계되는 政策은 물론, 機構도 파악되어 있지 못하다. 따라서 본 논문에서는 복지부문의 기구를 政府側과 民間側으로 나누어 고찰하고, 그들의 정책도 분석·정리할 것이며, 분석·정리후 사회복지부라는 model을 설정하고자 한다. 사회복지부라는 model을 설정하는 것은 점점 중요시되고 있는 사회복지정책을 전담하는 부서가 생길 수 있다는 생각에서 model을 설정하여 참고자료로 제시하고자 하는 것이다. 社會福祉는 社會의 發展과 個人의 要求를 충족시키는데 궁극적인 목적이 있는 것이라고 생각한다. 따라서 사회복지분야를 구분할 때는 피구호자를 중심으로 하여 고찰해야 하는 것이다. 본 논문에서는 사회복지의 대상이 포용되어 있는 제도와 이 제도의 전문적인 기능 및 정책을 중심으로 사회복지의 분야를 분류하고 있다. 즉 人口政策, 敎育 및 入力帶給政策, 保健醫療政策, 社會保障政策 杜金福祉政策, 矯正事業, 住宅政策, 새마을운동과 地域社會開發政策등이다. 이러한 정책에 따라 分析한 결과 중앙행정부서 중에서 社會福祉에 관계하고 있는 부처는 13個部處, 保社部, 總務處, 料學技術處, 援護處, 內務部, 國稅廳, 法務部, 農水産部, 建設部, 農村振興廳, 國防部, 文敎部, 勞動廳등이 있다. 이들 13개부처의 機能을 분석하여 서로 중복되는 기구는 하나로 모으고, 특수한 기구는 그대로 강조하면서, 사회복지부라는 model을 구상하여 본 결과, 장관·차관아래 10개局과 51개課로 편성할 수 있었다. 이같이 51개라는 많은 課의 기능을 보다 체계적이고 효율적으로 수행하기 위하여 차관아래 3차관보, 사회차관보, 보건환경차관보, 교육차관보를 두었다. 사회차관보 아래는 사회보험국, 사회국, 인구계획국, 복지국을 두며, 보건환경차관보 아래는 환위생국, 보건의정국, 새마을담당국을 두고, 교육차관보 아래는 교육국, 근로복지국 교정국을 두었다. 새로운 사회복지부를 펀성함으로써 경제발전에 부응하는 균형된 사회 복지정책을 보다 체계적이고 효율적으로 집행할 수 있을 것이다.;The 4th Five-year Economic Development Plan of Korea attempts to improve the welfare of the people and to build a firm welfare society by actively forwarding the independantly and individually treated or in a sense isolated area of social development. And the introduction of the social area's function remained outside the national development efforts into a national synthetic development plan has an intention of increasing the efficiency of totally balanced development. This social development may be a good way to have an access to balanced development and enhance the people's consciousness of participation into economic development. From this point of view, social development would be a strategy and simultaneously be struggle to win poverty, thus have an analogy to the ultimate logicality of economic development. The people have little knowledge on welfare scheme in the 4th Five-year Economic Development Plan but have no picture of the system and policies related with people's welfare. For this reason, this study divides welfare system into that of the government and that of social groups, and separately treats or analyses their policies respectively. It seems that social welfare aims at social development and the fulfilment of an individual's basic needs. Accordingly social welfare should put a priority on to the beneficiaries. This study classifies social welfare into the system, the function and policy. For example, population policy, education policy, labor supply and demand policy, health and medical policy, social security system, social welfare services, remedy services, housing policy, saemaul(new village) movement and community development policy, etc. Taking allowances for these, an analysis is made of governmental administration system. Organizations closely related with social welfare are 13 ministries and agencies or offices - Ministry of Health & Social Affairs, Ministry of Government Administration, Ministry of Science & Technology, Office of Veterans Administration, Ministry of Home Affairs, Tax Administration Agency, Ministry of Justice, Ministry of Agriculture & Forestry & Fishery, Ministry of Construction, Agriculture Promotion Agency, Ministry of National Defense, Ministry of Education, Office of Labor Affairs, etc. If the policy related with social welfare of the thirteen is classified again in Ministry of Social Welfare it will be composed of 10 bureaus and 51 departments under the leadership of minister and vice-minister. Having three assistant deputy ministers might be helpful in systemically and effectively implementing its function. The three assistant deputy ministers may be one for social affairs, one for education and one for health & environment, respectively. The social affairs assistant deputy minister may be composed of social Insurance Bureau, Social Bureau, Population Plan Bureau, and Welfare Bureau; Health & Environment Assistant Deputy Minister, of Environmental Hygiene Bureau, Health & Medical Administration Bureau and Saemaul(new village) Movement Bureau; Education Assistant Deputy Minister, of Education Bureau, Labor Welfare Bureau and Remedy Bureau. Establishing this new Ministry of Social Welfare as aforementioned would contribute to the advancement of the economy, thus to the systemic and effective implementation of a balanced social welfare policy.
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