View : 32 Download: 0

朴殷植의 自强·獨立思想

Title
朴殷植의 自强·獨立思想
Other Titles
Park eun-slk's Thoughts of the Self-strengthening and the Independence
Authors
金秀璟
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 정치외교학과
Keywords
박은식자강독립사상백암국가관문명관자강독립
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이 논문은 1898년에서 1925년까지의 白岩 朴殷檀(1859-1925)의 思想에 관한 硏究로서, 社會進化論의 영향을 받은 그의 自强思想이 國家存亡의 위기의식을 통해 國家獨立의 思想으로 발전하는 과정을 네 가지 논의의 축 - ①國際觀 ②文明觀 ③思想實現의 主體 ④自强과 獨立을 추구하는 方法 上의 問題(資格과 能力) - 을 중심으로 살펴 보고자 하였다. 이 논문에서는 1898년에서 1925년에 이르는 박은식의 사상을 세 단계로 나누어 고찰하고 있다. 즉 박은식의 사상활동 시기는 1898년에서 1925년까지로, 박은식의 사상이 형성되기 시작한 것은 1868년 서당을 통한 정통 주자학 교육에서부터라고 할 수 있으나, 그가 교육가·언론가로서 활동을 전개한 시기는 독립협회에 가입한 1898년 이후라고 할 수 있다. 그의 사상에 대한 시기구분은 을사 조약(1905)과 한일합방(1910)이라는 역사적 사건에 의해 독립협회 가입이 이루어지는 1898년에서 을사 조약체결 以前인 1904년까지를 1단계, 1905년 을사 조약체결 이후부터 한일합방 以前인 1909년까지를 2단계, 1910년 한일합방 이후부터 그가 生을 마치는 1925년까지를 3단계로 나누고, 박은식에 있어서의 思想의 途程을 그 사고의 발전적 추이에 밀착해서 살펴 보고자 하였다. 앞서 언급한 사상형성의 네 가지 축을 통해 시기별로 사상의 흐름을 살펴보면, 먼저 사상의 제1단계(1898-1904)로 初期自强論의 段階이다. 열강과 약소국 간에 현실적으로 힘의 격차가 존재한다는 것을 인식한 박은식은 優謄劣敗 弱肉强食의 원리를 인정하는 社會進化論的인 와際觀을 수용하고, 生存을 위한 實力養咸으로 '自强'을 주장하였다. 이 시기의 박은식의 文明에 관한 논의는 당시의 國際觀을 반영하는 것으로서 여기서 '文明化'는 곧 自强이라고 할 수 있는데 즉 國家가 그 生存을 유지하기 위해서는 '文明' '文明化'를 동해 優者·勝者되어야 한다는 것이다. 文明의 내용은 곧 西歐의 科學과 技術로서 서구열강의 발달된 科學技術과 物質學을 받아들이는 것이며, 한국은 이를 통해 국제사회에서 生存할 수 있다는 것이다. 그러한 進化와 自强의 主體는 '人民 個個人'이며, 따라서 自强의 추구방법 역시 人民 個個人의 次元에서 모색되고 있다. 즉 첫단계로 宗敎敎育을 통해 固有한 元氣를 유지케 하여 인간의 본래 타고난 성품인 활동적인 마음과 힘을 배양함으로써 自强을 할 수 있는 先天的인 資格을 維持하고, 두번째 단계로 學業과 實業을 통해 利用厚生의 新學·新法에 힘씀으로써 자강을 실현할 수 있는 後天的인 能力(힘)의 確保를 주장하는 것이다. 다음으로 제2단계(1905-1909)는 自强論의 展開段階이다. 박은식은 을사 조약 체결 이후 國家獨立에 대한 위협이 가중되자 自强을 위한 노력이 실패한 원인은 個個人의 自强을 國家의 自强으로 연결시킬 수 없었던 것에 있다고 보고, 개인과 국가 사이의 매개적인 요소로서 團合·團體를 주장하여, '團合한 人間'들의 團體力을 文明化의 필수적인 요소로 등장시켰다. 그리고 나아가 孔子의 道를 東洋文明이라고 하여 하나의 文明으로 인정함으로써, '文明'은 東洋의 精神과 西洋의 技術 즉 정신문명과 물질문명을 동시에 포함하게 되었다. 이러한 박은식의 變化된 文明觀은 自强의 그 추구방법 역시 변화시키는 것으로, 앞 단계와 비교할 때 종교의 역할에는 德育 학업의 역할에는 智育 그리고 실업의 역할에는 殖産興業을 각각 주장하고 이에 더하여 '自國精神'이라는 한국 자체의 精神的인 要素를 새롭게 주장하고 있다. 즉 학회 등 각종 단체가 形體的 團合을 의미하는 것이라면 자국정신은 精神的 團合을 의미하는 것으로 이 둘을 모두 이루어야 비로소 完全한 團合을 이루어 이로써 自强을 實現할 수 있게 된다고 주장한다. 마지막으로 제3단계(1910-1925)는 '獨立'에 관한 논의로서, 이 단계에서 논의의 중심은 國亡의 현실을 반영하여 自强에서 獨立으로 전환되고 있다. 한일합방(1910) 이후 박은식의 논의는 '文明'에 대한 새로운 정의를 통해서 국제사회의 강권주의에 대한 반성과 함께 이를 합리화시키고 있는 사회진화론을 비판하고 새로운 국제관을 통해 이를 극복하고 있다. 당시 박은식의 문명에 대한 새로운 정의는 文明을 세계공통의 진리로서의 人道主義와 연결시킴으로써 이루어지고 있다. 즉 참다운 문명(文明之眞)이란 물질적인 진보만이 아니라 인류를 위해서 진정한 행복을 도모하고 세계의 영구평화를 보존할 수 있어야 한다는 것이며, 이에 따라 박은식의 國際觀은 현실적으로 극복하기 어려운 힘의 격차를 대신하여 國際的 信義와 道義를 强調하며 世界大同平和·人類共存을 주장하는 規範主義的 國際觀으로 나아가게 되었다. 이 시기의 獨立의 주체는 '國家'로서, 獨立은 국가의 天賦的인 성질이며 이들의 실현은 외부로부터 추구되는 것이 아니라 국가 본연의 성질을 회복함으로써 이루어진다는 논리를 정립하고 있다. 따라서 그 추구 방법에 있어서도 물리적인 힘과 物質보다도 靈魂을 중요시하여, 즉 물질적인 측면을 의미하는 國魂이 이미 滅했다 하더라도 정신적인 측면으로 민족문화·민족정신을 의미하는 國魂만 보존된다면 時宜가 도래함에 따라 國家는 獨立할 수 있다는 것이다. 결국 이 시기의 박은식에게 있어서 독립운동은 이러한 '國魂' 유지를 위한 노력으로서, 독립을 위한 능력의 확보로서 國魄 역시 중요하지만 한민족에게 독립의 자격을 유지시키며 이를 세계에 표방하는 國魂을 더욱 중요시하고 있다. 이와 같이 朴殷植의 思想은 社會進化論的 國際秩序를 認識함에 따라 人民의 自强에 대한 논의로부터 출발하는 것으로 이후 社會進化論에 대한 批判과 함께 規範的인 國際秩序로서 國家獨立을 주장하는 논의로 전개되고 있다.;This thesis is to examine Paekam(白岩) Park eun-sik(朴殷植:1859-1925 )'s Thought from 1898 to 1925. The viewpoint of this thesis is that his Self-strengthening(自强) thought started from the theory of social evolution develops thought of the National Independence with the critical awareness of the national decay. This thesis regards that his thought constituted four axes and examines his thought with these four axes. Namely, ①International view ②view of the civilization ③the subject of thought realization ④Methodical problems for the Self-strengthening and the Independence (Qualification and capability) Park's thought activity formed from 1898 to 1925 was divided into three parts. In fact, his thought started in an educational institution native to Korea. About 1868, his thought was constituted the orthdox studies of Chu-Hsi(朱熹)'s chinese philosophy, on 1898, Park entered into the Association of Independence and started his activity as an educator and journalist. His thought was divided by the protetorate treaty (1905) and the Unification Korea of Japan (1910). Namely, the first stage is the time from 1898 to 1904 before the Protectorate treaty. The second stage is the time from 1905 to 1909 before the Unification. The third stage is the time from 1910 to 1925 before his death. The study of his thought's route is the main aim of this thesis. This is the Summary of the thought route according to divided stages with four axes stated previously. The first stage(1898-1904) is the beginning of the Self-strengthening. Park realized the power difference between the Great powers and the small nations, accepted the international view of social evolution recognizing theories of the fittest(優謄劣敗) and the Law of jungle(弱肉强食) and advocated theory of the Self-strengthening, that is, cultivating of power for survival. At this time, Park's view of civilization reflect his international view of this stage and so, We can say that civilization of this stage is just Self-strengthening. And the Subject of evolutional Self-strengthening is an individual, too. That is, the first maintenance of the innate Qualification for Self-strengthening. Namely, the first, the maintenance of inherent energy(固有之元氣) with religious education raises the active mind and the power which are inborn. According to do that, We can maintain of the innate Qualification for Self-strengthening. The second, Making an effort to study the new learning and the new law. According to do that, we can secure the aquired capability(Power) for the Self-strengthening(自强). The second stage(1905-1909) is the development stage of the Self-strengthening. After the Protectorate treaty(1905), Park regarded the reasos of failed Self-strengthening said that individual efforts was not connected with national efforts. And so, He insisted necessity of the union or group which are mediators between the individual and the nation. In fact, He regarded that group power of the united people is necessary fact for civilization. And he recognized that the Confucius's teachings was oriental civilization, and his changed view of civilization change the training method of the Self-strengthening. As compared with previous stage, the religious role is replaced with the learning of virtue(德業), the role of studies is replaced with the learning of knowledge(學業), the role of business is replaced with the increase of production and promotion of industries(殖産興業) and national spirit(自國精神) is asserted as korean spiritual factor. Namely, various kinds of group(for example, Institution) means material union and national spirit mean spiritual union. These two are necessary to make perfect union for the Self-strengthening. The third stage(1910-1925) is a thought of Independence. At this stage, the point of the thought is converted the Self-strengthening into the Independence with national decay. After the Unification(1910), Park's thought examined authoritarianism of international society with the new definition of the civilization, criticized theory of social evolution which was rationalized authoritarianism and conquested theory of social evolution with the new International view. At that time, Park's the new definition of the civilization is formed with connecting the civilization and Humanism, that is, International common truth. Namely the true civilization is not only material progress but also seeking true happiness for humankind and maintaining permanent peace of the world. Accordingly Park's International view advanced towards the Internationl view of morality emphasizing International morality and advocating peace of internationl union and human coexistence. At this time, subjects of the Self-strengthening and the Independence are the same thing, nation. Meaning of the Self-strengthening converting Power of Self-strengthening into Spirit of Self-strengthening becomes the national nature and the Independence which is achieved with recovering the national nature is the national nature inborn, too. Therefore, in the training method, the spirit is more important than the physical power or the matter. As a matter of fact, Park's thought about Independence movement at this stage is efforts for maintenance of the national spirit.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 정치외교학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE