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歐陽修詞 硏究

Title
歐陽修詞 硏究
Other Titles
(A) Study On Ou-Yang-Xiu-Ci
Authors
申夏閏
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 중어중문학과
Keywords
구양수사구양수중국문학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Established studies on Ou-Yang-Xiu-Ci(歐陽修詞) have been fragmentary investigations, restricted to its succession of Feng-Yan-Si-Ci (馮延巳詞) or to comparison to Yan-Shu-Ci(晏殊詞). Therefore, the purposes of this study are evaluation of literary value of Ou-Yang-Xiu-Ci(歐陽修詞) and its contribution to development of Ci(詞) through re-examining it in a wholesale way. Ou-Yang Xiu(歐陽修) but it up the literary status of Ci(詞) by means of using various theme. He inherited the tradition of "Ci by Writer of Ci(詞人之詞)" established from Hua-Jian-Ci(花間詞)·Nan-Tang-Ci(南唐詞) during the late Tang(唐)·Wu-Dai(五代), and led it to Su Shi (蘇軾) ·Xin Qi Ji(辛棄疾). The contribution of Ou-Yang-Xiu-Ci(歐陽修詞) for reviewing the old and learning the new make great effects on the stimulation of smooth and noble-minded tone of Ci(詞). Due to his natural talent for music, Ou-Yang Xiu(歐陽修) was able to make a great number of song of his own making. Moreover, Using Chang-diao(長調) for his creation, he became a forerunner of Liu Yong(柳永)·Zhang Xian(張先), the writer of Man-ci(慢詞). His operation of Ci-diao(詞調) endowed Ci(詞) with a peculiar form as Singing-Literature(演唱文學). His exceptional talent for literature enabled Ou-Yang Xiu(歐陽修) to absorb Ci(詞) of grassroot and Tang-Shi(唐詩) and employed them effectively. Specifically, he employed a great deal of Lian-zhang-Ci(聯章詞) for conquesting limitation and raised the artistic value of his writings by means of Dui-ju(對句)·Jie-ju(借句). He tried to apply various expression technique to his Ci(詞) such as Zhuan-zhe(轉折), Jian-ceng(漸層) and unrestricted Kou-yu(口語). Ou-Yang Xiu(歐陽修) had mi Id and vivid temper and had superior literary ability. His life was full of ups and downs. Accordingly, his temper and life history formed a special Fengge(風格) of Ou-Yang-Xiu-Ci (歐陽修詞).;기존의 歐陽修調연구는 馮延巳詞의 계승이나 晏殊詞와의 비교 등 단편적인 고찰에 국한되어 있었다. 이에 본 논문은 歐陽修詞를 전면적으로 재검토하여 그 문학적 성취를 평가하고 아울러 詞의 발전에 기여한 점을 살피는데 연구 목적이 있다. 歐陽修는 다양한 제재를 사용하여 詞의 문학적 역량을 증강시켰다. 곧 晩唐·五代의 花間詞, 南唐詞에서 수립된 「詞人之詞」의 전통을 계승하고 나아가 蘇軾·辛棄疾에 이르는 「詩人之詞」의 전통을 啓導하였다. 歐陽修詞의 이러한 承先啓後의 역할은 婉約과 豪放이라는 詞風의 振作에 큰 영향을 미쳤다. 歐陽修는 천부적으로 풍부한 음악적 소양을 지니고 있었으므로 이를 바탕으로 상당수의 詞調를 창제하여 周邦彦·姜樂의 自度曲 전통에 영향을 미쳤다. 또한 長調를 보급하여 柳永 ·張先의 慢調창작에 선구적 역할을 하였다. 이와 같은 詞調의 운용에 힘입어 歐陽修詞는 歌唱文學의 특성을 충분히 발휘할 수 있었다. 歐陽修는 뛰어난 문학적 자질을 지니고 있었으므로 民間詞와 唐詩의 作法을 흡수하여 詞를 효과적으로 창작할 수 있었다. 즉 韻文의 한계를 극복하고자 聯章詞를 다량 사용하였으며 對句나 對句와 같은 句法의 운용으로 예술성을 높였다. 轉折法·漸層法 및 자유자재한 口語를 활용함으로써 意境을 深化시키고 生動하는 예술효과를 거둘 수 있었다. 歐陽修는 온화하면서도 활발한 성품을 지닌 가운데 窮達을 모두 경험한 일생을 살았다. 歐陽修의 이러한 성품과 人生遭遇는 歐陽修詞의 風格 특성을 형성하는 중요한 요인이 되었다. 이에 傳統題材를 사용한 詞들은 和平深婉, 新題材를 사용한 詞들은 豪放沈着의 風格특성을 나타내었다. 이상 歐陽修詞의 탁월한 문학성취는 詞의 예술적 가치를 제고시켜, 宋을 대표하는 一代之文學으로 성장하는데 막대한 역할을 하였다.
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일반대학원 > 중어중문학과 > Theses_Master
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