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dc.contributor.author宋眞榮-
dc.creator宋眞榮-
dc.date.accessioned2016-08-25T11:08:17Z-
dc.date.available2016-08-25T11:08:17Z-
dc.date.issued1992-
dc.identifier.otherOAK-000000031123-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/187640-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000031123-
dc.description.abstractThe Hong Lou Meng written by an eminent author, Cao Xueqin, in the middle of the 18th century is a novel that shows the social life and culture of those days vividly. Therefore, the work enables us to examine a Chinese aesthetic viewpoint with the culture of those days. The Hong Lou Meng which is a tragedy not only succeeds to the tragic tradition of Chinese classic, but also develops it. That's the reason we can investigate the tragic tradition of Chinese classic and newly-formed consciousness on tragedy through this novel. Someone says that there is no tragedy in China under a monistic outlook on the world; however. in China, the tragic tradition based on ethnic characteristic, beauty of equability(中和美), had been inherited. In chapterⅡ, it was noted that the work had the mingled feelings of joy and sorrow and that two main characters who suffered hard times unite after all, as a result of influence by the tradition of beauty of equability. In chapterⅢ, it was analyzed that The Hong Lou Meng, ankowleged as a tragedy from the public, was the tragic structure with a focus of love and marriage. Besides, in chapter N it was examined that this is seemingly the tragic structure due to love and marriage but virtually many other social and cultural phenomena caused complications internally. That is the very reason that the premises of tragedy are antagonism and collision: and in The Hong Lou Meng the antagonism among individuality, feudal morals, a traditional view of womanhood, and a new view of womanhood is described: generally it may be called the antagonism between emotion(情) and courtesy(禮). And these antagonistic phenomena mean that new social power is gathering strength in society. In chapter Ⅴ, it was explained that the denouement(大團圓), one of the traditions of Chinese tragedy mentioned in chapter Ⅱ, is broken down in the end of The Hong Lou Meng. According1y this fact may be assumed to uplift the tragic of The Hong Lou Meng. It marks an epoch in Chinese tragic viewpoint that the end of The Hong Lou Meng, where the tragic is concentrated intensively, liberated from the formality of denouement, compared with the end of existing novels of the learned and the beauty(才子佳人) or sequals of The Hong Lou Meng. The change in the tragic viewpoint in Chinese tradition had been caused by the change in society, economy, and Chinese traditional aesthetic viewpoint, passing the germinal stage of capitalism from the late period of the Ming(明) dynasty to the early period of the Qing(淸) dynasty. In cosequence, it is enough for The Hong Lou Meng to be considered as a representation of Chinese classical tragic novel in the aspect of form and matter, since it embodies excellently the tragic caused by tragic defeat by which opposing both things are swept away.;《紅樓夢》은 18세기 중엽에 曺雪評에 의해 쓰여진 소설로서 당시의 사회생활과 문화를 현실감 넘치게 보여주는 작품이다. 따라서 이 소설을 통해 당시 中國人의 文化와 審美觀까지도 살펴볼 수 있다. 또한 《紅樓夢》은 철두철미한 悲劇으로서 中國의 古典悲劇傳統을 한편으로 계승하면서도 한편으로는 변화시켰으므로, 이 소설을 통해 中國의 古典悲劇傳統과 새로이 형성된 悲劇意識을 검토할 수가 있다. 一元論적 세계관 아래의 중국에는 悲劇이 존재하지 않는다는 입장도 있지만 중국에는 中和美의 특색을 지닌 悲劇傳統이 이어져 내려오고 있었다. Ⅱ장에서는 바로 이 中和美의 전통이 悲劇에 영향을 미쳐 하나의 悲劇作品 속에서 喜悲가 교차하고, 逆境을 거친 추에 두 주인공이 결합하는 團圓結局으로 나타나고 있음을 살펴 보았다. 일반적으로 悲劇으로 분류되고 있는 《紅樓夢》이 어떠한 悲劇構造로 이루어했는지를 Ⅲ장에서 분석하여, 愛情과 婚姻의 悲劇構造를 중심으로 悲劇이 형성되었음을 밝혔다. 그리고 財장에서는 이 悲劇構造가 표면적으로는 愛情婚姻 悲劇構造이지만 실제로 그 내면에는 수 많은 다른 문화적이고 사회적인 현상들이 서로 갈등을 일으키고 있음을 살펴 보았다. 悲劇은 대립충돌이 전제가 되는데 《紅樓夢》에서도 역시 個性과 封建倫理, 전통적인 女性觀과 새로운 女性觀등이 대립하고 있었다. 이것은 '情'과 '禮'의 대립이라고 총괄하여 말할 수 있는 것이고, 이 대립현상은 바로 새로운 사회세력이 대두하고 있음을 보여 주는 것이기도 하다. Ⅴ장에서는 Ⅱ장에서 언급한 中國悲劇의 전통적 형식인 大團圓 結局이 《紅樓夢》에서는 타파되었음을 밝혔다. 이 大團圓 結局의 打破로 인하여 《紅樓夢》의 悲劇性이 提高되었다고 말할 수 있다. 悲劇性이 고도로 집중되는 結局이 기존의 才子佳人式 소설이나 《紅樓夢》 續書들의 結局과는 달리, 大團圓의 틀에서 벗어났다는 것은 중국의 悲劇觀에 있어서 획기적인 의미를 지닌다고 평가하지 않을 수 없다. 明末淸初의 資本主義 萌芽단계를 거치면서 중국에는 사회경제적인 변화와 함께 전통적인 심미관에도 면화가 일어났고, 이것이 중국전통의 悲劇觀에도 심각한 영향을 미쳤던 것이다. 따라서 《紅樓夢》은 中國 古典悲劇美學의 傳統인 喜悲交集을 계승하면서도, 다른 한편으로는 大團圓主義의 打破와 그로 인한 悲劇性의 提高라는 새로운 미학적 변모를 보여주는 훌륭한 비극작품이라고 할 수 있다. 그리고 이러한 悲劇性은 中和美의 비극전통이 변화하고 있음을 보여주는 것이기도 하다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 緖論 = 1 1. 問題의 提起 = 1 2. 旣存의 硏究成果와 限界 = 3 3. 硏究의 方法과 對象 = 6 Ⅱ. 中國 古典美學의 悲劇性 = 9 1. 西歐美學을 통해 본 悲劇性 = 9 2. 中和美의 悲劇傳統 = 18 1) 悲劇의 起源 = 19 2) 中國의 悲劇意識과 中和美 = 22 Ⅲ. ≪紅樓夢≫ 의 悲劇構造 = 28 1. 旣存의 論議들 = 28 2. 愛情悲劇構造 = 39 1) 木石前盟의 愛情悲劇 = 40 2) 愛情悲劇의 展開 = 45 3. 婚姻悲劇構造 = 55 1) 金石良緣의 婚姻悲劇 = 55 2) 婚姻悲劇의 展開 = 58 Ⅳ. ≪紅樓夢≫ 悲劇의 內在的 意味 = 66 1. '情'과 '禮'의 對立 = 66 1) 個性과 封建倫理의 對立 = 68 2) 女性觀의 對立-男尊女卑와 女尊男卑 = 72 2. 新社會勢力의 擡頭 = 77 1) 主人과 下人의 自由로운 關係 = 77 2) 富에 대한 새로운 自覺 = 82 Ⅴ. ≪紅樓夢≫ 結局의 性格과 意義 = 87 1. 結局의 內容과 性格 = 87 2. ≪紅樓夢≫ 結局의 意義 = 93 1) 大團圓主義의 打破 = 93 2) 悲劇性의 提高 = 98 Ⅵ. 結論 = 100 ≪參考文獻≫ = 103 <ABSTRACT> = 117-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3729434 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject홍루몽-
dc.subject비극성-
dc.subject중국고전미학-
dc.subject중국고전소설-
dc.title<<紅樓夢>>의 悲劇性 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the Tragic of The Hong Lou Meng-
dc.format.pageiv, 119 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 중어중문학과-
dc.date.awarded1992. 8-
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일반대학원 > 중어중문학과 > Theses_Master
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