View : 15 Download: 0

張志淵의 自强·獨立思想硏究

Title
張志淵의 自强·獨立思想硏究
Other Titles
(A) Study on the Thought of "Chagang·Tongnip" of Chang Chi-Yeon
Authors
柳美林
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 정치외교학과
Keywords
장지연자강독립사상국권회복운동기
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本 論文은 韋庵 張志淵(1864~ 1921年)의 社會思想을 國權恢復運動期(1905 ~ 1910年)에 초점을 두고 이 시기의 그의 사상을 自强獨立思想이라는 관점하에 그의 「自强獨立」思想의 論理的 構造를 고찰하고자 한다. 우선 그의 思想的 背景을 밝히기 위한 도입부로서 「開國」 以後 社會的 變革에 對應하는 思想運動의 흐름을 衛正斥邪派, 執權派, 開化派로 구분하여 이들의 思想的 性格을 고찰하였다. 장지연의 生存時期는 사회적 변혁과정에 있었기 때문에 그는 「學問」論에 있어서도 傳統的 儒學을 修學하고 그 기초위에 近代的 學問과 思想을 흡수하고 있다. 즉 그는 유학의 기초위에 實學派의 實證主義的 學問方法과 歷史學的 傳統을 계승하고 있으며 新學問의 도입을 통해 서구의 근대사상을 수용하고 있다. 장지연의 新學問에의 적극적 태도는 당시의 제국주의적 세계대세 속에서 社會進化論의 論理를 수용한 데서 비롯된 것이다. 그는 그의 時代가 優勝劣敗, 弱肉 强食의 경쟁시대라는 것을 自覺하고, 이러한 상황에서는 「實力」을 배양하는 것만이 생존의 길이라고 보고 있다. 그리고 「실력」을 배양할 수 있는 근원은 바로 서구의 新學問과 新思想의 흡수에 있다고 본 것이다. 이로써 장지연은 社會進化論의 競爭論理를 對內的으로는 「자강」과 「단합」에 의해 극복하도록 啓蒙하였고,대외적으로는 文明觀의 변화를 초래함으로써 사회진화론을 적용하는데 있어 對內·外的 분리를 꾀하였다고 볼 수 있다. 장지연의 이러한 학문적 경향과 현실인식은 한편으로는 전통적「忠君愛民」의 思考를 잔존시키면서 다른 한편으로는 습득된 近代思想을 新聞을 통해 전파, 계몽하려 하였다. 그러나 乙巳條約의 체결로 말미암아 장지연은 보다 적극적인 國權恢復運動을 전개하게 되는데 그의 국권회복에 관한 논의는 「自强獨立」思想으로 開陳되고 있다. 즉 그는 「自强」이 곧 「獨立」이라는 인식위에서 국민 각 개인이 「自强」을 모색하고, 사회조직의 차원에서는 「團合」이 이뤄져야 「獨立」을 달성할 수 있다고 한다. 그리하여 「自强」을 달성할 수 있는 실천방안으로는 「敎育의 普及」과 「殖産興業」을 제시하고 있다. 장지연의 「교육」論은 敎育이 自强精神의 배양에 필수적이라는 사고 위에 기초하고 있다. 그는 교육기회의 확대를 위해 義務敎育과 敎育法의 시행을 제안하였고 교육내용에 있어서는 愛國心과 國家思想의 배양을 중요하게 생각하였다. 國家富强을 달성하기 위한 방안으로 교육전문화를 꾀할 것을 주장하고, 공업기술교육을 장려함으로써 自强能力을 증진시키고자 하였다. 결국 그의 敎育論은 新學만을 유용한 학문으로 인정하는 것이었고 儒學은 無用한 舊學에 불과하다는 사고를 바탕으로 형성된 것이었다. 그러나 儒學은 학문적 실용성에 입각해서가 아니라 社會倫理的 價値의 입장에서 이용되었다. 이른바 「大同敎」가 그것으로서 장지연은 당시 改新儒學者와 마찬가지로 儒敎를 社會改革과 社會統合에 기여할 수 있는 종교윤리로서 적용하고자 하였다. 장지연의 「殖産興業」論은 國富가 國權恢復의 사회·경제적 기초라는 인식하에 전개되고 있는데 기본적으로는 전통적인 「生財觀」에 입각하고 있다. 즉 그는 致富의 근본은 勤儉과 節用에 있다고 하여 계층에서의 耗財상태를 비판하고 旣存身分構造의 온존속에서 그들의 사회적 역할을 제시해 주는 것으로 그의 「식산」론을 전개하고 있다. 그가 적극적인 식산론을 전개하고 있는 것은 工業과 商業의 발달이다. 그는 서구부강의 근실을 商業의 발달로 보고 상업발달의 근원은 다시 工業의 발달이라고 보아 공업을 발달시키기 위한 구체적인 정책을 제시하고 있는데 이른바 「名利」論이 그것이다. 장지연의 社會思想은 그 구체적 논의가 결국은 「自强」과 「獨立」 에 목표를 두고, 목표수행을 위한 實踐方案을 제시하여 주었다는 점에서 국권회복운동기에 전개되었던 운동의 방향과 사상적 성격을 밝혀주고 있다. 그러나 그의 自强獨立 사상은 상실된 國權恢復에 우선적으로 역점을 두어 국권회복에 대한 國民의 義務만을 강조하는 경향이 있다. 이러한 「國權」爲主의 「自强」思想은 民權을 個人主義로 인식, 배척함으로써 民權의 상대적 제약을 초래하는 일종의 「國家主義」的 性格을 갖는 것이었다고 볼 수 있다.;This thesis has been made to analyze logical structure of Weahm (韋庵) Chang Chi-Yeon's (張志淵 , 1864-1921) "Chagang-Tongnip thought focusing on from 1905 to 191O in view that his social thought is "chagang·Tongnip" thought at that period. First of all, as an introduction for finding out his theoretical background, I studied the trends of the thought movement coping with social change and their characteristics at that period. Chang's lifetime was placed in the social change course, and then he was educated the traditional Confucianism and assimilated modern knowledge on its foundation. Namely, on the foundation of Confucianism he succeeded to the positive method and the historical tradition of Silhag Thought and accepted the modern thoughts of the West. His positive attitude for new science originated from acceptance of the Social Darwinism under the conditions of the prevailing imperial situation. He recognized that his days were on the survival of the fittest and realized that raising of "power" is the only way for existence. Also, he thought that the source of the raising of "power" was in absorption of new science and thoughts of the West. It is possible for him to remain the thought of "Royalty and Salvation of people." And his identification of reality make him enlighten the people by newspaper. Futhermore, the sign of a protectorate treaty (1905) made him actually participate in the movement for recovery of sovereignty than before. On the perception that "self-strengthening" means the Independence, he emphasized that an individual at the level of citizen seeked for self-strengthening and the people at the level of social organization ought to be closely binded together. Therefore, he suggested "the extension of education" and "the development of industry" as practical strategies for "self-strengthening." Chang's statements of "Educationl" are based that the education is a prerequisite to the growth of Chagang spirit. Then he proposed the enforcement of "Compolsory Education" and "The Law of Education". He thought that the cultivation of "patriotism" and "the consciousness of nation" in content of education are very important to attain the "Chagang Tongnip". Chang Chi-Yeon thought that new Western science was useful and Confucianism was no more than useless and old-fashioned. But Confucianism was not used in view of scientific utility, but used in view of social ethics. Therefore the "Dae-Dong Doctrine (大同敎)" was applied for social reform and social unification by Chang Chi-Yeon including the other renewed Confucians. Chang's statements of "Development of Industry" were based on the assumption that national wealth was the socio-economic foundation for recovery of national rights, but basically his point at issue was based on the traditional idea of "property". In other words. he saw that the source of wealth was in the diligence and the economy, and then he criticized non-productive aspects of each strata. For these reasons, his statements of industrial development were limitted to suggestion social function to each strata in the maintenance of existing social structure. Consequently, it seemed that Chang's "Chagang Tongnip" thought has been clarified direction of movement and its theoretical character during the movement period for recovery of national rights . But it seemed that his "chagang" thought putting emphasis on "national rights" has had a kind of character of nationalism incurring relative ristriction of the people's right.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 정치외교학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE