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朴泳孝의 開化 思想

Title
朴泳孝의 開化 思想
Other Titles
Park Young-Hyo's Thought of Civilization
Authors
朴文珠
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 정치외교학과
Keywords
박영효개화사상문명사회관체제구상
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本 論文은 朴泳孝의 開化思想에 나타난 그의 文明社會觀 및 體制 構想의特質과 그 論理的 構造를 고찰하고자 한다. 19세기 중엽이후의 조선사회는 軍事力과 經濟力을 배경으로 하는 西歐諸國의 挑戰으로 외세의 침투에 대한 위기의식이 가중되고 있었고 이와같은 외압에 대응하기 위한 시대적 과제로서 「富國强兵」과 「對外的 獨立」이 요구되고 있었다. 朴泳孝 開化思想은 이와같은 시대적 과제의 해결을 목표로 하여 전개된다. 그 해결을 위한 自立自存之力을 확보하는 방안으로서 朴泳孝는 西洋諸國의 부강은 기본적으로 文明開化에 있다는 관점에서 朝鮮의 文明社會를 통한 富國强兵을 추구한다. 朴泳孝의 文明社會에 대한 논의의 기본입장은 인간을 욕망추구의 性情的 存在로 보는 데서 출발한다. 이들이 「博學多識」한 「開明識理之民」이 되어 각자의 致富活動을 자유로이 추구하되 「相交」, 「相通」의 원리를 밝혀 「賣買之道」가 발달한 사회를 이룬다면 그것이 곧 文明, 富强한 社會가 된다고 하는 것이다. 朴泳孝는 이상의 富國强兵의 실질적 기초를 이루고 있는 문명사회에 관한 논의들을 당시의 朝鮮社會에서 추구하고자 하여 體制改革을 구상한다. 그것은 內政改革의 차원에서는 君民共治로써 人民의 基本權을 보호하여 그들의 힘을 발휘하도록 할 것과, 植産論의 차원에서는 개인의 「節儉」「勤勞」와 국가차원의 殖産興業과 物産의 流通을 동한 富國論을 제시하였다. 그러나 朴泳孝에게 파악된 당시 조선의 人民들은 「蠢愚無恥」,「懶惰無恥」한 상태였기 때문에 위의 富國을 이루기위한 제도적 장치들의 實踐主體가 되어야 할 人民들에 대한 啓蒙이 무엇보다도 선결과제로 인식되었다. 결론적으로 朴泳孝의 文明社會에 대한 논의들은 당시의 「富國强兵」과 「對外的 獨立」을 달성하기 위한 방편으로서 모색된 것이었고, 문명한 인간들의 자유로운 경제활동이 국가부강의 기초가 된다는 인식하에 조선사회의 문명사회로의 이행에 있어서 人民들의 힘을 발양시키기 위한 制度的 裝置의 確立 및 啓蒙이 요구되고 있었던 것이라 할 수 있다.;This thesis is a study on the characteristics of his view-point toward civilized society and of his ideas on national system in Park Young-Hyo's thought of civilization. After the mid-nineteenth century, the Chosun society had been aggravated by the consciousness of crisis about the infiltrations of western powers on the basis of military and economic force. As a result the tasks of wealthy country and powerful army, and independence had been called for to overcome the western pressures. In this situation, Park Young-Hyo developed the thought of civilization for the purpose of solving the historical difficulties. In Thought that the wealth and powerfulness of western powers resulted fundamentally from thought of civilization, he pursued a policy of a wealthy country and powerful army through the civilization of his society, as a way to self-reliance and self-existence of his country (自立自存之力). His approach to civilized society begins the proposition that human beings has a nature of seeking for the satisfaction of his desires. Such an individual becomes a enlightened civilian (開明識理之民) with erudition and bread vision (傳學多識). If he, pursuing the free acquision of wealth, constitutes a society where the rules of contract is well kept on the basis of mutual communication and understanding, the society will be a civilized, wealthy and powerful one. He squeezes out the reforms of national system by application of the survey on the civilized society. He proposes that in the level of the reform of domestic politics, the common government of king and people should protect the fundamental rights of people and make them disclose their full capacity and that in the level of fostering national industry the individual should make savings and exertion(節儉, 勤勞) should foster the industries with increase of production and push ahead to circulate the products. Since he apprehends that the people is in a state of the ignorance of their idiotness and laziness, he, first of all recognizes that the first task to do is the enlightenment of the people which should become the main body to realize the institutional systems for a wealthy country. Conclusively, we can summarize tis arguments: he seeks for the ways to make his country a wealthy country with powerful army and independence, and under the recognition that people form the basis of natural wealth, he insists on the enlightenment of the people and on the establishment of the institutional systems for the people to make most of their abilities in the switching of his uncivilized country over to civilized society.
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일반대학원 > 정치외교학과 > Theses_Master
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