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申采浩의 國家獨立思想

Title
申采浩의 國家獨立思想
Other Titles
Sin Chae-Ho's Thought of the National Independence
Authors
朴景玟
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 정치외교학과
Keywords
신채호국가독립사상현실주의민중론
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本 論文은 丹齋 申采浩(1880 ~ 1936) 思想의 特質이 歷史的 主動力 설정·변화에 따른 國家獨立의 認識에 있다고 보고, 그 論理的 構造를 포착하고자 한 것이다. 신채호의 思想活動시기(1907 ~ 1928)는 國權喪失의 시기이며, 그에 대한 國權恢復運動期에 해당된다. 특히 19C末부터 20C初에 이미 進化論이 한국사상계에 生存競爭과 適者生存이라는 그 基本原理에 있어서 富國强兵을 정당화해주는 이론으로 受容되어있는 狀況이었으므로, 이러한 진화론적 「힘」과 「競爭」의 원리의 수용은 신채호에게 있어서 특히 國際社會에 대한 優勝劣敗的 認識과 그와 같은 세계에서 國權을 保持하고자 하는 사고의 깃점이 되었다. 실제로 1905年 을사보호조약의 체결로 「保種」 즉 民族保全이 문제시되었고, 그것은 현실적으로 「保國」 즉 國家保全을 통해서만 가능한 것으로 신채호는 생각하였다. 따라서 신채호에게 있어서 「民族保全」은 제국주의열강에 대해 「民族主義」를 발휘할 것으로 이해되어 「國家保全」을 위한 이념적 기초가 되었으며, 궁극적으로는 「國家保全」이라는 의미에 있어서의 「獨立」이 과제로 자각되었다. 신채호의 이와 같은 國家獨立과제의 인식은, 歷史的으로 民族의 强勇을 밝혀 民族愛 및 愛國心을 발휘해야 할 것이라는 입장에서 출발한다. 그리하여 民族의 强勇을 밝힐 수 있는 歷史的 主動力을 「英雄」에서 구하고, 그 영웅을 과거의 歷史的 英雄으로부터 今日의 境遇 즉 國家獨立이라는 목표를 달성해야 하는 現實의 英雄으로 招하여 求하였다. 그러나 近世이래 列國競爭的 國際社會에 있어서 또 歷史發展단계상 國家단위의 역사의 단계인 20C에 있어서, 國家의 興亡은 몇몇 英雄的 人物로서만 결정될 수 있는 성격의 것이 아니었고 國家의 실질적인 구성원인 國民全體가 國家의 主動力이라고 인식케 되었다. 따라서 신채호의 영웅중심적 사고는 「國民的 英雄」이라는 과도기적 발상을 거쳐 「國民」으로 이행하고 있다. 이 「國民」은 自身과 자신의 家族만 알고 國家는 무엇인지 모르며 君主로 대표되던 國家의 私産인 舊國民이 아니라, 國家의 公産으로서의 「新國民」을 의미하는 것이었다. 그러나 1910年 合倂으로 인하여 신채호 사상의 이론적 구성은 「國家」·「國民」으로부터 「民族」·「民衆」으로 다시 한번 전환하였다. 즉 國亡이후 國家보다는 朝鮮「民族」의 「生存」을 문제시해 가는 한편, 朝鮮의 大多數「民衆」을 朝鮮民族生存의 敵으로 선언된 日本帝國主義를 殺伐하는 革命의 선구로 새로운 歷史의 主動力으로 설정한 것이다. 그러나 곧 民族은 歷史硏究차원으로 유보되고, 獨立運動의 실천적 차원에 있어서 民衆論의 이론적 발전이 있었다. 즉 이제까지 無階級性의 大多數 民衆은 「無産民衆」으로 階級性을 띄게되고, 이에 世界 또는 東方各植民地 無産民衆 對 資本主義的 帝國主義 有産階級이라는 새로운 대립관계가 설정되어 無産民衆의 生存이 문제시되었다. 그러나 신채호의 無産民衆論은 결코 「朝鮮」民族 내지 「朝鮮」의 國家社會라는 구체적인 現實에서 이탈된 주장은 아니었으며, 日本을 위시한 帝國主義列强에 대한 朝鮮 및 東方各植民地의 대항적 이념체계에서 나온 것이었다. 따라서 「民衆論」과 병행된 무정부주의적 활동도 反外勢라는 기본 전제하에 國家獨立이라는 目標를 위한 手段的 意味를 갖는 것이었다. 이와 같이 신채호의 思想活動은 國家의 獨立에로 집약되는 것이며 國家獨立을 가능케할 歷史的 主動力 認識의 변화는 신채호 사상의 특질인 동시에 對外關係에 밀착한 現實認識에서 비롯되는 것이다. 따라서 신채호의 사상은 현실주의의 경향을 띄고 있다고 할 수 있다.;This thesis is to grasp such logical structure that the characteristic of Danjae (丹齋) Sin Chae-Ho (申采活 : 1880-1936)'s thought is based on the understanding of national independence followed by setting up and transition of historical motive power. The period(1907-1928) of Sin's thought activity is the time of loss of national right, falls under the period of regaining movement of national right. Especially, from the end of 19C to the beginning of 20C, it was the situation that the evolution theory was receptive all over the korean world of thought to justify a wealthy country and powerful army in that the theory was the basic principle of struggle for existence and survivals of fittest. So, Sin Chae-Ho, to accept the principle of these evolutionary 「power」and 「competition」 was the starting point of his thought to understand he sur vivals of fittest over the international society and to maintain national rights in that world. Actually, in 1905. with the conclusion of Eulsa (乙已) protective treaty, 「racial conservation」 became an issue and Sin Chae-Ho thought it was only possible through 「national conservation」that is preservation of a nation. Therefore Sin Chae-Ho understood 「preservation of a nationality was to make manifest 「nationalism」 to imperialistic powers and it became ideological basis for 「preservation of a nation」. So eventually from the meaning of 「preservation of a nation」: 「independence」 was realized as a problem. Sin's understanding of such a 「national independence」 starts from his position that national consciousness and patriotism should be made manifest through showing powerful boldness of a nationality historically. So, first of all Sin Chae-Ho found out historical motive power from 「Hero」that can be clear powerful boldness of a nationality. And he angered for such Hero as a real Hero that must attain the goal i.e. national independence at that time from past historical Hero. But since then, 20C international society was struggling and the nation was a unit of historical development step. There fore now national destiny was to be settled not by some Hero but by the people of a nation. Accordingly, Sin's thought of the Hero was shifting into 「People」 through 「National Hero」 as a thought in a transition period. This 「People」does not mean 「Old Nation」that only know one-self and one's family, but means 「New Nation」as a public property of the nation. But with the consolidation in 1919, theoritical frame of Sin's thought converted from 「a nation」 &「People」 into 「a nationality」 & 「Populace」once again. Namely, after the consolidation, for Sin Chae-Ho, Chosun (朝鮮) nationality's survival became an issue than the nation, and Chosun's a great number of 「Populace」became a new historical motive power and revolutionary precursor that can be bloody Japaness Imperialism. This Japaness Imperialism was being declared as an enemy of Chosun-nationality's survival. However, immediately a nationality was kept back as a level of historical study. and the theory of Populace was developed in actual level of independence movement. So, until that time, such classless Populace became the 「propertyless Populace」that contains class. And new antagonistic relationship-international or colony's propertyless Populace vs. capitalistic imperialism's property class - was set up, so that for Sin Chae-Ho Propertyless Populace's survival became an issue now. But Sin's theory of propertyless Populace was not an opinion that was broken away the concrete reality of Chosun-nationality or Chosun national society and it was orginated from a counter ideological system of Japan & imperialistic powers vs. Chosun & east colony Therefore Sin's anarchistic activity along with the theory of Populace was a means to an end of national independence under the assumption of anti-foreign power. Like this Sin's thought activity focused into the national independence. And the transition of understand ing of historical and real motive powers that can be motive of national independence is the characteristic of Sin Chae-Ho's thought, and that it is originated from realizing of actual situation adhered closely to international relationship. For that reason Sin's thought has a tendency to realism, and reflects the phases of the times and the trend of thought at that time.
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